Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#438498
Jensen skrev:Denna info kom idag från vår marknadschef om vad som gäller med Drive modellerna.


Hej Alla Glada !!

Det har idag talats en hel del om Volvo V70 DRIVe i media.

Följande gäller:

- Ingen biltillverkare får efter 31/12 2010 producera bilar klassade som Euro 4.
- Volvo V70 DRIVe är idag klassad i Euro 4 och uppfyller de krav som i Sverige räknas som miljöbil (120 gr).
- Volvo har planerat denna situation och kommer att tillverka miljöbilen V70 DRIVe MÅ11 tom vecka 49 i år.
- Det är helt okey att sälja och leverera dessa bilar även under 2011.
- Därefter kommer Volvo att under nåsta modellår lansera uppföljaren av denna bil/motor som MÅ12.
- Just nu diskuteras vilken volym som ska produceras fram till vecka 49 för att täcka behovet av försäljning fram till den nya motorn lanseras.

Med andra ord, vi kan fortsatt sälja V70 DRIVe som miljöbil och nybeställa bilar under hösten.
Efter vecka 49 så kommer det finnas tillgång på lagerbilar och i början av 2011 kommer vi kunna orderteckna den nya V70 DRIVe.
Exakt när säljatart är finns inget svar på idag men detta beror naturligtvis på vilken säljtakt vi och övrig Volvohandel har på de lagerbilar som kommer att tillverkas.
Skönt med ett konkret svar!
Då var den diskussionen död. :D
av Primus
#438505
Variosboy skrev:
Jensen skrev:Denna info kom idag från vår marknadschef om vad som gäller med Drive modellerna.


Hej Alla Glada !!

Det har idag talats en hel del om Volvo V70 DRIVe i media.

Följande gäller:

- Ingen biltillverkare får efter 31/12 2010 producera bilar klassade som Euro 4.
- Volvo V70 DRIVe är idag klassad i Euro 4 och uppfyller de krav som i Sverige räknas som miljöbil (120 gr).
- Volvo har planerat denna situation och kommer att tillverka miljöbilen V70 DRIVe MÅ11 tom vecka 49 i år.
- Det är helt okey att sälja och leverera dessa bilar även under 2011.
- Därefter kommer Volvo att under nåsta modellår lansera uppföljaren av denna bil/motor som MÅ12.
- Just nu diskuteras vilken volym som ska produceras fram till vecka 49 för att täcka behovet av försäljning fram till den nya motorn lanseras.

Med andra ord, vi kan fortsatt sälja V70 DRIVe som miljöbil och nybeställa bilar under hösten.
Efter vecka 49 så kommer det finnas tillgång på lagerbilar och i början av 2011 kommer vi kunna orderteckna den nya V70 DRIVe.
Exakt när säljatart är finns inget svar på idag men detta beror naturligtvis på vilken säljtakt vi och övrig Volvohandel har på de lagerbilar som kommer att tillverkas.
Skönt med ett konkret svar!
Då var den diskussionen död. :D
Äaa, exakt vilken diskussion är död? ?:-/
av Primus
#438526
:oops: , Äaa det är inte alltid man är på topp.. 8)
av Arese
#438789
Definiera ironi: Volvos miljöbil får inte säljas, av miljöskäl :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#438827
Kan någon förklara? Vad skiljer 1,6D-motorn i S80/V70 mot den i S40/V50. För om jag uppfattat rätt så är den i de mindre bilarna inte "stoppad".
av perhall
#438829
KKR skrev:Kan någon förklara? Vad skiljer 1,6D-motorn i S80/V70 mot den i S40/V50. För om jag uppfattat rätt så är den i de mindre bilarna inte "stoppad".
Den ena i 30/40/50 är samma som i 70/80 dvs 1,6d DRIVe med 109 hk 5-växlad 240 Nm EURO4, den kommer stoppas i alla serier.
Men ersättaren finns framme till 30-40-50, men ännu inte till 70/80: 1,6d D2 115 hk 6-växlad 270 Nm EURO5
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
#438836
perhall skrev:
KKR skrev:Kan någon förklara? Vad skiljer 1,6D-motorn i S80/V70 mot den i S40/V50. För om jag uppfattat rätt så är den i de mindre bilarna inte "stoppad".
Den ena i 30/40/50 är samma som i 70/80 dvs 1,6d DRIVe med 109 hk 5-växlad 240 Nm EURO4, den kommer stoppas i alla serier.
Men ersättaren finns framme till 30-40-50, men ännu inte till 70/80: 1,6d D2 115 hk 6-växlad 270 Nm EURO5
PH
Så då blir bara D 2 kvar som miljödiesel i 30/40/50 efter årsskiftet, den nuvarande 1,6D utgår? Men D2 finns väl inte med S/S?
av perhall
#438864
KKR skrev:
perhall skrev:
KKR skrev:Kan någon förklara? Vad skiljer 1,6D-motorn i S80/V70 mot den i S40/V50. För om jag uppfattat rätt så är den i de mindre bilarna inte "stoppad".
Den ena i 30/40/50 är samma som i 70/80 dvs 1,6d DRIVe med 109 hk 5-växlad 240 Nm EURO4, den kommer stoppas i alla serier.
Men ersättaren finns framme till 30-40-50, men ännu inte till 70/80: 1,6d D2 115 hk 6-växlad 270 Nm EURO5
PH
Så då blir bara D 2 kvar som miljödiesel i 30/40/50 efter årsskiftet, den nuvarande 1,6D utgår? Men D2 finns väl inte med S/S?
Så måste det vara! 30-40-50 DRIVe och många andra miljöbilar har ju bara EURO4 och kommer att försvinna... D2 finns inte med S/S, stämmer. Det konstiga är, när man tittar på siffrorna, att D2 är törstigare än DRIVe och inte snabbare... trots mer Hk och Nm. Men högre utsläppskrav ställer till det.../PH
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]