Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Funk skrev:
Kollade med MTE och Turbocenter och ingen av dem kunde trimma på annat sätt
än direkt i bilen, d.v.s. att jag sumpar min trimsats så snart bilen har servats
så det kändes inget vidare och trots detta var de inte billigare än t.ex. BSR som
även skickar med felkodsläsare och försäkring som täcker motor och växellåda
så länge jag har min nybilsgaranti. I ljus av detta känns MTE / Turbocenter inte som
några realistiska alternativ faktiskt?
Med speciallösningar menar jag att du har grejor i bilen som inte är ett sammansatt "kit" med förutbestämda komponenter, det gör inte BSR och Rica... för övrigt brukar dessa firmor såvitt jag vet skjuta i programvaran i princip gratis om den blir överskriven vid service. I alla fall MTE/TME sparade min mjukvara i originalform och den modifierade i backupsyfte. Personligen har jag aldrig fått mjukvaran överskriven vid service, medan en bekant fick det...tror det kostade en glass att få den inlagd igen.
Händer det hos BSR så löser dom ju det också, fast då via nätet om jag förstått det hela rätt.

/Thomas
Har man supportavtale med Bsr(inklusive i to år fra optimalisering, mulig å forlenge)får man gratis ny programvare sendt via mail(når denne er klar til bruk). Det kan ta noen timer til noen dager å få ny programvare. Forøvrig inneholder jo en PPC flere trimprogram(opptil 100 har jeg hørt). Og det som passer best til bilen er det som lastes inn, det er bare når ingen av dem passer bilen, f.eks etter store programendringer fra Volvo. At Bsr teknikerne må produsere ny trim spesifikt til den bilen.
Twendor
av perhall
De här små förändringarna i mjukvara som kommer bl a när hårdvara ändras - jfr justering av D5 från 6,4 till 5,4 i EU-mix . är nog alltid uppdaterade hos Polestar men inte alltid hos BSR, eller vad tror ni?
av Twendor
perhall skrev:De här små förändringarna i mjukvara som kommer bl a när hårdvara ändras - jfr justering av D5 från 6,4 till 5,4 i EU-mix . är nog alltid uppdaterade hos Polestar men inte alltid hos BSR, eller vad tror ni?
Det er omtrent slik forbruket er med en optimalisert D5 med Bsr. :mrgreen:
(Hvis man eco kjører)

Endringer eller forbedringer som er offisielle fra Volvo, kommer sikkert samtidig til Bsr som til andre verksteder.
Så er man den første som får ny oppgradert mjukvare eller andre endringer på service. Så har allerede Bsr fått endringene. Men da en ny trim optimalsering kan ta noe tid å endre/produsere, kan dette ta noen dager før man på ny kan PPC trimme bilen sin. En slik endring skjer ikke ofte, og jeg kjenner bare en som har opplevd dette, og det var på en V70n-R med steg 3. Som fikk byttet styringsenheten til bilen, og PPC boksen ikke kjente igjen bilen. Det tok kun kort tid før bilen ble optimalisert igjen(1-2 dager, husker ikke eksakt)
Twendor
av Freddi
Funk skrev:I alla fall MTE/TME sparade min mjukvara i originalform och den modifierade i backupsyfte. Personligen har jag aldrig fått mjukvaran överskriven vid service, medan en bekant fick det...tror det kostade en glass att få den inlagd igen.

Jag tror att du har missat poängen lite här? Man vill ju under några som helst omständigheter inte ha samma programvara inlagd igen (som togs i backup-syfte) eftersom man då går miste om uppdateringen man har fått från Volvo. Man vill ju ha en helt ny fil baserad på den uppdatering man fick från Volvo så dessa "backup-filer" fyller ju ingen som helst funktion?
perhall skrev:De här små förändringarna i mjukvara som kommer bl a när hårdvara ändras - jfr justering av D5 från 6,4 till 5,4 i EU-mix . är nog alltid uppdaterade hos Polestar men inte alltid hos BSR, eller vad tror ni?
Jag slutade att "tro och gissa" och ringde BSR i stället. Mycket bättre än att sitta och försöka gissa sig fram, och de hade gott tålamod med alla mina frågor :D Jag delar med mig av deras svar så kan vi ju diskutera runt dessa?

BSRs trimteknik bygger på att PPCn frågar bilen exakt vilka mjukvaror som finns i bilen (typ och revisionsnummer) innan trimning sker. På så vis kan PPC inte trimma bilen med en trimfil som inte motsvarar originalfilen och dess funktioner. Får man tillbaka bilen efter service där man har fått en ny programvara av Volvo (eller vilken biltillverkare det nu är) så säger PPC till om detta och bilen kan inte trimmas med "den gamla filen" som ligger i PPCn. I stället ombeds PPC-ägaren att koppla sin PPC till datorn och då berättar PPCn vilka de nya filerna som ligger i bilen är och dessa laddas ner från BSRs filserver och in i PPCn. På så vis har man alltid rätt filer med rätt uppdateringar och det går tydligen inte att ens välja en äldre fil. Alltså...Har Volvo uppdaterat bilen så får man automatiskt alla dessa ändringar med BSR vare sig man vill eller inte.

Det kostar heller inte några glassar att få detta fixat, det ingår så att säga...

Så var det med det tydligen. Jag frågade även massor om prestanda och bränsleförbrukning o.s.v. och fick ruskigt utläggande svar av en minst sagt påläst person. Det är nog inte första gången dessa killar arbetar med motorer känns det som... :oops:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tror att du har missat poängen lite här? Man vill ju under några som helst omständigheter inte ha samma programvara inlagd igen (som togs i backup-syfte) eftersom man då går miste om uppdateringen man har fått från Volvo. Man vill ju ha en helt ny fil baserad på den uppdatering man fick från Volvo så dessa "backup-filer" fyller ju ingen som helst funktion?
Så riktigt om mjukvaran i ECU är nyare och inte bara överskriven med samma revision vilket ibland händer vid total CAN upgrade . Annars har du ju helt rätt, mjukvaran anpassas, vilket också glassen var "betalning" för..
Informationen var mera för att tala om att det finns service bakom firmanamnet TME/MTE. Men jag är ju en sida av myntet, en kund som är nöjd... kanske du skall kolla efter missnöjda kunder för att kolla den vägen i stället. En firma utan missnöjda kunder vore väl idealiskt, om det nu finns någon sådan. Jag vet i alla att det finns ett flertal av chipparna som har en mängd missnöjda kunder, men det handlar väl mest om "blockettrimmarna" som mer eller mindre laddar upp mjukvara utan att veta vad den innehåller eller vem som gjort vad med den..

/Thomas
av Freddi
Funk skrev:Men jag är ju en sida av myntet, en kund som är nöjd... kanske du skall kolla efter missnöjda kunder för att kolla den vägen i stället.

Jag förstår dina synpunkter nu. Tackar för inputen. Givetvis finns det missnöjda kunder
och man kan ju gissa att ju större företaget är, desto fler missnöjda kunder kanske?

Frågan är hur det kommer sig att vissa enstaka firmor blir så gigantiskt stora jämfört
med alla andra i samma branch/nisch?
I just detta fall faller TME/MTE bort (liksom Turbocenter) eftersom jag inte får möjligheten
att växla programvara på ett enkelt sätt, jag får ingen felkodsläsare, jag får ingen försäkring
och trots alla dessa avsaknader så är deras produkt inte billigare...? Turbocenter/MTE/TME
diskvalificerar sig därmed på eget grepp eftersom de (vad det förefaller) inte kan leverera en
produkt som har i närheten av de features som en annan större firma erbjuder till samma peng
så att säga.

Kanske är jag helt fel ute, men när jag köper ny bil och hos ena handlaren får med vinterhjul, takbox,
motorvärmare och dragkrok så tänker jag inte välja en annan handlare som vill ha samma pengar utan att
jag får dessa tillbehör alls så att säga?

Är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av Bosa
Just MTE/TME har jag bara hört gott om och har bra erfarenheter av, de verkar veta vad de pysslar med om man säger så. SCT's "trim" hade jag i min gamla V40, kan personligen inte rekommendera dem. Visst, bilen gick bra men när det började spöka så var det givetvis bilen det var fel på och inte trimmet. :roll: Bemötandet man fick när man hade problem var under all kritik.

Men finns det verkligen något annat val än Polestar för TS del? Blir det något problem åker man till Volvoverkstaden istället för att bli bollad mellan Volvo och trimfirman om något sker. Nu har jag inte provat en Polestarad bil själv men alla man pratar med är väldigt nöjda med uppgraderingen, man ska inte stirra sig blind på siffror utan det är ju hur gången och när effekten kommer som är intressant. För min del är det en no brainer att välja trimfirma till en ny Volvo, Polestar utan att tveka. :)

Är väl någon här på forumet som ska gå från BSR till Polestar i en V50 om jag inte minns helt fel, var nåt strul så jag vet inte om det skett än.
av VXC70
trimmar man bilen med programvara osv ska man inte drömma om att ta och service uppdatera eller dylikt ingen verkstad vill gå med på detta!

Då är det polestar som gäller!
Användarvisningsbild
av Funk
Till en en ny eller nästan ny Volvo är det som sagt tidigare bara Polestar som gäller, och för dem som inte tycker effekten räcker, jämför med vilka metoder eller standarder dom är mätta.. Efter garantin gått ut så kan man kanske prata om mervärde med felkodsläsare och dylikt, eller flexibilitet om man lutar åt det hållet.
BSR är duktiga, men kan inte snickra ihop mjukvaror åt den som vill ha något annat än exakt den hårdvara som dom själva levererar.. jag har t.o.m hört att vissa mjukvaror inte fungerar om man byter till annan downpipe än vad dom själva levererar.
Autotech gör ju hela ämnet så att säga, inklusive byggen av motorer, Claus på Turbocenter lär vara en av de bästa i landet på rena custommappar så valet beror på kraven. TME både mappar och levererar mjuk och hårdvara till kit till bl.a IPD, men är inte prisvärda i dagsläget utifrån vad trådskaparen önskar.
Rica är den stora jokern i högen tycker jag, stora som bara den internationellt.... men jag undrar om dom verkligen mappat själva eller om dom bara köpt in mjukvaran till Volvo. Flera av deras nöjda kunder har jag i alla fall träffat.

/Thomas
av perhall
De är grymt slöa på Polestar med hemsidan. De har inte ens orkat göra faktablad där det t ex står vid vilket varvtal maxeffekt uppnås... det är nog ett tecken på att de säljer bra med liten ansträngning:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]