Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Desto intressantare att se skillnaden då ;)
Japp!

Offtopic, Crumpets fin 960 du har. Hade en sån mellan 1995-97, den hade 2.5-litersmotorn, manuella lådan, ECC, farthållare och... hmmm.. Uranus(?) 16-tummare :lol:

En av de bästa långfärdsbilar jag någonsin ägt, alla kategorier. :-)-) , blir lika glad varje gång jag ser en fin 960.
supersonic skrev:
crumpets skrev:En film på mätarna 0-100 vore kul att få se :) Kanske innan/efter trim om det är så enkelt att ladda i/ur?
Haha, jag har tänkt tanken.

Fast den är riktigt slö med 163/420 :D
Ja, det där med att "det är bara vridmomentet som räknas" stämmer ju inte riktigt...
Nu blev det genast svårt att välja.

Att Rica hade knäckt kodningen och kan trimma direkt hade jag missat.
Att de dessutom skickar med samtliga trimnivåer kan ju va kul, frågan är bara om man endast kommer använda 245hk ändå?

Har redan bokat tid hos BSR, men tycker det känns lite märkligt att de skall skruva ut databoxen och skicka den med företagspaket! till Växsjö. Märkligt att BSR inte har knäckt kodningen bättre.
Fördelen med BSR är att de bjuder på motorgaranti i 2år, vad den nu kan vara värd?

Har kört med BSR i tre bilar tidigare och vet att de fungerar bra, men Rica är ju inget litet skitföretag, så det lär väll också funka bra?
Rica erbjuder väll inte någon form av garanti, inte ens mot pristillägg?
Hos BSR kan man väll få motorgaranti till 8000mil eller 5år, vilket jag tycker känns tryggt.

Är det någon som har koll på om/hur det ev kan skilja i körbarhet etc mellan Rica och BSR när det gäller XC60 D3 AWD.

mvh
Micke
XC90_Executive skrev:Nej, det är mer som räknas...

2,4D awd aut är väldigt långsam 0-100 orginal. D5 awd är ingen riktig raket orginal heller, men den är mycket snabbare än 2,4d awd!
Nä, för att få en uppfattning om max prestanda är max vridmoment tämligen ointressant, då är det effekten man ska titta på. Att chippa en 2,4d AWD känns som en "no-brainer". Med Polestar går man från en 0-100 tid på 10,9 sek till 8,4 enligt Polestar/Volvo själva. En D5 med 205hk gör samma manöver på 8,9 sek. Effekt/prestandaökningen är verkligen inte linjär...

Mvh
Arese

Ursäkta den usla videokvaliten! Men ljudet är rätt ok.

Bilen blev närmare sekunden snabbare till 100 km/h om man växlade manuellt. 2 pers i bilen, full tank. Har flera filmer detta var den med sämst videokvalitet men bästa körningen/accet.

I Drive-läget på Automaten blev växlarna sportigare och sportigare för varje acceleration men bilen var klart vassare i manuellt läge.

RICA 245 hk /500nm...

Här med Drive läget, rätt komfortinriktade växlingar...

XC90_Executive skrev:Tack! Hade varit kul att se en "manuell" körning från samma vinkel som Drive-läget, dvs rakt på mätarna.

Det är lite intressant, för i drive-läget är den bara lite, lite snabbare till 100 än min polestartrimmade. :)
Ska se om jag kan filma i högre upplösning rakt framifrån!
Upprepade Iphone tester visar 7-7-8-3 sek till 100 med driveläget till 100. Bästa tid med manuellt läge 6.9 sek! Iphone appen är mycket trovärdig om man monterar iphonen på rätt sätt, vilket gjordes. I denna app kan man ställa in bilens vikt för att få fram drivhjulseffekten, vilket gjordes.

Känns som att det finns 245 hästar där, bilen vägde nästan precis 2000 kg med 2 pers och full tank i.... men att de bästa tyska transmissionerna är ett eller två strån vassare. Ändå väldigt skön och bra låda som Volvo tagit fram.
XC90, ja jag har kört flera olika bilar med olika trim och det är inte så stor skillnad på acc mellan Polestar, BSR eller RICA. Om bilen har 225 eller 245 hk verkar inte påverka accelerationen så mycket.

Däremot tycker jag gasresponsen varit klart bättre med RICA än Polestar.

Bra att det finns lite olika alternativ men folk som har Polestar kan nog vara nöjda.

Så visst finns det skillnader men de är inte jättestora 8)

Ska man ha en rödljusracer så är det S80 V8 AWD som gäller, bara kolla in Youtube... :D
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]