Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Det tror inte jag stämmer. Det är väl så att det aldrig kan bli tal om service mer sällan än en gång per år?
Det finns ingen situation där du kan vänta två år mellan servicarna. Kör du 1600 mil per år så kanske inte servicen efter ett år är "anpassad" (dvs enklare), utan det görs antagligen en fullservice då. Men när du rullar ut från verkstaden så gäller ju samma regel som innan. Max 12 mån eller 3000 mil. Kör du 3000 mil på 9 månader så måste du serva bilen då, fortsätter du i samma takt blir det ny service 9 mån efter.
Kör du valfritt miltal under 3000 så är det tiden 12 mån som gäller, helt enkelt. Så har jag fattat saken. Med tillägget då att en bil som går väldigt kort på de där 12 månaderna, bara får en billigare "anpassad" service.
av AndS
Vår bil rullar ca 2500mil/år och vår -08 diesel har lagt ut meddelande om att man ska boka service efter ca 14månader. I förra veckan dök det upp och då hade bilen rullat dryga 5700mil och det var 28 månader sedan vi tog ut den.
Så det verkar finnas en 3:e parameter utöver 3000mil och 12 månader som påverkar.
av Steff 99
Enligt Bo Larsen presschef på Volvo gäller följande
citat:
Vi har ett år eller 3000mil som intervall.
På displayen i bilen indikeras när det är dags. Det som många inte känner till är att antalet motortimmar också påverkar, så det finns en individualitet inbyggd i systemet.
Volvo har inga planer på att införa variabla service intervall
slut citat.
av TheEye
Kostnad för 3000 mils service, vad skall jag betala?
Finns det några serviceåtgärder ”Hotfix” Volvo passar på att göra vid service besöket?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Betalade 2200 nånting för 3000-milaservicen, borde inte skilja något mellan MY09 och MY10.
När du lämnar in din bil på service så kommer de att uppdatera alla programvaror som det finns uppdateringar till.
Är det något annat som ska bytas så får du reda på det vid bokning, alternativt när du hämtar bilen, alternativt aldrig! :wink:

Priset på servicen är ju såklart beroende på vart du bor.. Mitt pris är det jag fick på Helmia bil i Karlstad i maj i år..

EDIT: lade till "mellan MY09 och MY10" i första raden.
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av AndersP
9/9 har min 2/4D gått 1 år och ca 2000mil
Enligt UpplandsMotor ska man serva 1 gång per år eller var 3000 mil
Alltså kommer min bil att få en 3000-mila-service 9/9
Så nästa år vid samma tid säger vi att bilen har gått det dubbla dvs 4000 mil
Slltså kommer min bil att få en 6000-mila-service 9/9-2011, trots att den bara gått 4000 mil
Ska det vara så ?
Dessutom kostar första servicen 3600kr..... då ingår förvisso frukost men jämfört med nån annan här i tråden är det ju billigare att äta frukost på GRAND HOTELL !!!!
av Steff 99
AndersP skrev:9/9 har min 2/4D gått 1 år och ca 2000mil
Slltså kommer min bil att få en 6000-mila-service 9/9-2011, trots att den bara gått 4000 mil
Ska det vara så ?
Dessutom kostar första servicen 3600kr..... då ingår förvisso frukost men jämfört med nån annan här i tråden är det ju billigare att äta frukost på GRAND HOTELL !!!!
Ja , din bil får en 2 årsservice alt. 6000mils service nästa gång du lämnar in för service eftersom det är en diesel....tacka o ta emot om bilfirman inkluderar frukost, det är inte alla som är så generösa. :-)-)
Det kostar att ligga på topp, även en Volvo behöver lite omvårdnad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Steff 99 skrev:
AndersP skrev:9/9 har min 2/4D gått 1 år och ca 2000mil
Ska det vara så ?
Ja , din bil får en 2 årsservice alt. 6000mils service nästa gång du lämnar in för service eftersom det är en diesel....tacka o ta emot om bilfirman inkluderar frukost, det är inte alla som är så generösa. :-)-)
Det kostar att ligga på topp, även en Volvo behöver lite omvårdnad.
Vad är det å tacka för om man betalar i runda slängar 1400:- mer för servicen hos dom!?!?! Rätt dyr frukost enligt min mening! :wink: :D
av AndS
Nu ger Volvo två budskap. Det ena är 1år eller 3000mil intervall. Det andra är att bilens eget serviceprogram kontrollerar när det är dags, dvs mil, tid och körsätt, vilket kan innebära längre tid än 1år.
Jag följer bilens serviceindikering och bryr mig inte om några årsintervaller. Så senaste servicen gjordes efter 28månader och 5800mil, till ett pris av 4300:-.
Det som trots allt påverkar är körsätt och antal mil.
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

Xc70 2012

Hej! Jag är ny här och jag fick dessa fe[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]