Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
AndS skrev: Inget personligt Peanuts men inser du vad du gör och kanske flera med dig när man godtyckligt börjar ta bort felkoder. Här köper man en ny bil för kanske 250.000 eller mera och kör in en "pirattrimning" som orsaker felkoder som man bara tar bort. (ok, många har tjänstebilar men i de avtalen brukar det stå att man inte överhuvudtaget får "trimma" bilen)
Hur sjutton vet man när det är en kod som verkligen kan vara ett allvarligt fel för risken är ju att man bara raderar den också!?
Tror att det du skriver Peanuts kan vara vanligt men att man inte vill erkänna problemen som uppstår utan lever med dem. Nä, bort med skiten och få en bil som går att använda.
Jo, jag är medveten om att det inte är en helt klockren lösning att radera felkoder själv i en bil men de två gånger detta har hänt var först när trimmet skulle installeras och sedan tas bort. Innan varje användning av PPC så hade jag läst ut felkoder från bilen men inte fått några. Därför var jag relativt säker på de felkoder som fanns nu berodde på att en styrenhet fått hicka av PPC.

Nu är min bils styrenheter återställda till original av Volvo och bilen går hur bra som helst efter det. Jag kommer aldrig mer låta PPC/BSR komma i närheten av min bil...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Japp, det har du helt rätt i Soulman, men Enzo har samtidigt rätt i att "ett gäng glada tekniker" kanske inte besitter den kunskapen om systemet att dom -på ett helt felfritt sätt- kan genomföra en trimning!

Att BSR inte lyckats i detta fall har knappast med motorns och drivlinans marginaler att göra..
av Soulman
Jag menade att det i de allra flesta fall finns gott om marginaler rent hårdvarumässigt. Många är ju oroliga för att grejerna rasar för att man tar ut effekten som redan finns men inte används. Om man sen kör som en tok sliter det ju hårt på alla bilar.

Men att man sen får en mjukvara som gör att motorn går dåligt och genererar felkoder är ju aldrig bra. Antagligen ligger man på fel sidan marginalerna och då räcker inte givares arbetsområde och bränsletyck till. Alternativt har man inte ändrat alla parametrar som behövs, ECUns kapacitet räcker kanske inte till och då har man ju inte riktigt koll på läget. Det sistnämnda kan ju lätt generera skador.
av Enzo
Soulman skrev:Det finns ju naturligtvis både marginaler och toleranser och vet man som trimmare inte skillnaden går det väl illa rätt snart. Att identiska motorer/hårdvara säljs med olika mjukvaror är väl mer mer eller miondre standard numera. En 10-20hk skillnad mellan någon MY 11 och 12 är ju naturligtvis ingen ny motor. T3 och T4 är ju samma hårdvara. Tom drivlinorna lär ju vara identiska och är alltså från början dimensionerade att klara den högre effekten. Det är ju så klart ett sätt att kapa produktionskostnader/tjäna mer pengar och för att erbjuda motoralternativ till olika målgrupper.
Tja, jämför t.ex. D5-motorn, det ändras under skalet mellan åren, att tro att de 10 Hk på MY12 enbart är programvara är nog naivt. Dagens motorer är extremt utvecklade och optimerade, och att tro att små fåmansföretag helt plötsligt ska trolla fram 20% högre effekt, lägre förbrukning etc. utan nackdelar skulle ju vara att dumförklara stora biltillverkare.

Om det vore så enkelt att bara justera några parametrar så skulle ju tillverkarna göra det direkt, i synnerhet med tanke på de krav på förbrukning och liknande som står inför dörren. Helt plötsligt skulle ju D5 vara miljöklassad, eller hur?

Jag tvivlar inte alls på att det blir mer effekt av en BSR-trimning eller liknande, men det har nog sitt pris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Tja, jämför t.ex. D5-motorn, det ändras under skalet mellan åren, att tro att de 10 Hk på MY12 enbart är programvara är nog naivt.
Naivt ?:-/ Volvo har ju själva 3 mjukvaror till tex sin 2,4 liters dieselfemma M11 tex.

163 hk
205 hk
225 hk

Och det är exakt samma hårdvara i alla dessa 3. Du kan ju t.o.m åka in på verkstad och få mjukvaran bytt och få ut den andra effekten.

Men visst finns det risk om en extern hackar går in och försöker byta mappar själv att personen missar något eller töjjer det hela för långt genom att plocka ut för mycket effekt och därför ryker självklart alla grantier.
av Soulman
Jag kan egentligen ingenting om Volvo men naturligtvis sker det hårdvaruuppdateringar emellanåt. Men knappast mellan varje modellår.

Saab, VW, Skoda, Seat, Audi, Ford, BMW med många flera delar väldigt många motorer mellan modellerna men säljs i olika utföranden med olika angiven effekt. Det finns ju ingen anledning att ha en massa olika produktionslinor för motorer som ger 10-30hk effektskillnad och det här har tillverkarna hajjat för länge sedan. En Saab 1,8t var i själva verket en 2 liters 2,0t men nertrimmad. En BMW 525 är motorhårdvarumässigt en 530 men nertrimmad.

Med mer effekt och möjlighet till högre topphastighet kommer ökade krav på bromsar mm så där kan det skilja mellan modellerna. Och minns jag inte helt fel var redan den gamla sugmotorn i V70 170hk identisk med 140hk. Enda skillnaden mjukvaran. Och nypriset förståss.

BSR har jag ingen erfarenhet av alls. Jag har haft Vtech i mina bilar (diesel och bensin, aldrig i en volvo dock eftersom detta är min första) och det har aldrig varit nåt problem. Har jag velat ha en annan vridmomentkurva eller andra önskemål på gasrespons är det bara att mejla tillbaka filen och en ny kommer i retur på några timmar. Utan kostnad. Bilen programmeras med en RTS som är BSR motsvarighet till PPC.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Tja, jämför t.ex. D5-motorn, det ändras under skalet mellan åren, att tro att de 10 Hk på MY12 enbart är programvara är nog naivt.
Naivt ?:-/ Volvo har ju själva 3 mjukvaror till tex sin 2,4 liters dieselfemma M11 tex.

163 hk
205 hk
225 hk

Och det är exakt samma hårdvara i alla dessa 3. Du kan ju t.o.m åka in på verkstad och få mjukvaran bytt och få ut den andra effekten.

Men visst finns det risk om en extern hackar går in och försöker byta mappar själv att personen missar något eller töjjer det hela för långt genom att plocka ut för mycket effekt och därför ryker självklart alla grantier.
Ja, men har de nån med 250 HK då och 520 Nm, eller vad det är trimfirmorna tar ut? Och varför inte, om det nu är så lätt att ett gäng i en källare kan plocka fram det?

Dessutom, läs vad jag skriver nästa gång så du håller dig till ämnet ... ;)
av Lövet
Det beror exempelvis på att när Volvo dimensionerar effekten så tar de hänsyn till temperaturer som uppstår om du får för dig att bogsera 2 ton uppför Alperna. Det gör vanligen inte trimfirmorna vilket gör att de kan öka effekten utan nackdelar för 99,5% av köparna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Ja, men har de nån med 250 HK då och 520 Nm, eller vad det är trimfirmorna tar ut? Och varför inte, om det nu är så lätt att ett gäng i en källare kan plocka fram det?
Dessutom, läs vad jag skriver nästa gång så du håller dig till ämnet ... ;)
Jag höll migt till ämnet och skrev ju just det.
VolvoB20 skrev: Men visst finns det risk om en extern hackar går in och töjjer det hela för långt genom att plocka ut för mycket effekt och därför ryker självklart alla grantier. ;)
Töjjer man det till 250 hk så ryker garantin.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Det beror exempelvis på att när Volvo dimensionerar effekten så tar de hänsyn till temperaturer som uppstår om du får för dig att bogsera 2 ton uppför Alperna. Det gör vanligen inte trimfirmorna vilket gör att de kan öka effekten utan nackdelar för 99,5% av köparna.
Precis, man kapar lite till på marginalerna bara.

Minns en Saab 9000 turbo som mappats hårt, sen hängde killen på största Kabe Boogiehusvagen och drog fullgas på motorvägen en längre sträcka vilket fick bladen på avgasturbinen att smälta pga för hög avgastemp.
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]