Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Steff 99, mitt alternativ vore att ta ledigt en dag från jobbet och åka 15 mil enkel resa för att komma till en annan glasmästare. Du skulle uppenbarligen ha gjort så men det gjorde inte jag iom att jag kan lämna in på orten där jag jobbar så gör det mig till en skurk i dina ögon är det faktiskt något jag kan leva med allra helst när varken du eller jag vet exakt vad som hänt med framrutan efter att jag lämnat in bilen.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag hade faktiskt stänkskydd i bak på min bil men tog bort dem i höstas efter att de slipats ner av att ha tagit i asfalten och slitit ur några av nitarna. Har inte fått fingrarna ur att beställa nya än men det ska göras, allra helst när man kopplar på släpvagnen med kåpa gör stänkskydden underverk. Utan så kastas det ibland upp sten som studsar mot bakluckan så jag har lyckats få ett stenskott på bakluckan. :-(O)

Vad gäller framruta så lär det bli byte snart, allmänt sliten men i Lördags small det till så nu har jag ett stenskott mitt i synfältet. Litet iofs men lär ju spricka i vinter som vanligt, förhoppningsvis har jag hunnit byta bil innan det sker.

På tal om byte av framruta: http://www.erikssonsglas.se/ByteVindruta.htm
av Steff 99
Bosa skrev:Steff 99, mitt alternativ vore att ta ledigt en dag från jobbet och åka 15 mil enkel resa för att komma till en annan glasmästare. Du skulle uppenbarligen ha gjort så men det gjorde inte jag iom att jag kan lämna in på orten där jag jobbar så gör det mig till en skurk i dina ögon är det faktiskt något jag kan leva med allra helst när varken du eller jag vet exakt vad som hänt med framrutan efter att jag lämnat in bilen.
Jag har inte dömt någon alls som skurk , jag bara skrev vad som gäller och att försäkringspremien baseras på kostnader som försäkringsbolaget har.
Om du nu kände dej träffad så är det upp till dej.
Användarvisningsbild
av Bosa
Steff 99 skrev:Jag har inte dömt någon alls som skurk , jag bara skrev vad som gäller och att försäkringspremien baseras på kostnader som försäkringsbolaget har.
Om du nu kände dej träffad så är det upp till dej.
Du citerade mig och snackade om försäkringsbedrägeri, det är inte så svårtolkad och jag känner mig förstås träffad när någon anklagar mig för bedrägeri.
av CalleV70
Svaret finns ovan, rutan blästras av allt skit från bilarna framför. 5000 mil är livslängden för mig, sedan byte. Har mindre med rutans kvalitet att göra. Stänklapparnas borttagande var nog lobbyarbete från glastillverkarna??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Många saker spelar väl in att det är massor med stenskott.

-Nya bilar saknar stänkskydd (så djävla dumt).
-Bredare däck, ett dubbelt så brett däck klarar att kasta upp dubbelt så mycket sten.
-Dubbdäck byts mot friktionsdäck, ett friktionsdäck har mer saipat och "klistirigt" mönsetr vilket suger upp sten
-Mera bergkross i halkbekämpningen
-Dåligt underhållna vägar där ytskisktet med sten i börjar lossna.
-Högre trafiktempo.
-Fler bilar
-Kortare avstånd till bilen framför
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Tartryffel
kriteriet för att få försäkringsersättning är ju "en plötslig, oförutsedd skada" och inte slitage. En dålig ruta som slits snabbt är ju inte skadad "plötsligt och oförutsedd". Att rutan sen är urusel från grunden är en annan sak men ett ärende mellan ägaren och säljaren (Volvohandlaren), inte ägaren och försäkringsbolaget.
Sen finns det många glashandlare som byter ändå, de tjänar ju pengar på det. Men de får inte göra så, oavsett vad man tycker är "moraliskt".
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]