Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Var tvungen att kolla runt lite. 18" i 235/60R18 kostar på bythjul.com runt 2000-2500 kr per däck för Continental eller Pirelli: http://www.bythjul.com/?page=127&search ... re_type=DS

Sedan tillkommer runt 300kr per däck i montering. Vi ligger då på 2500+300kr montering per däck = 2800kr x 4 = 11.200kr per uppsättning. 2000 mil per uppsättning (låter väldigt lågt i mina ögon med tanke på att det antagligen är mycket landsväg med tanke på körsträckan) ger att det krävs 2.5 uppsättningar däck per år vilket då vid egna däckbyten skulle kosta 28.000kr per år.

Måste ligga en liten hund begraven någonstans för inte sysslar Volvofinans med välgörenhet? Har hon fått 2000 mil per uppsättning än så länge eller räcker de längre?

edit: Kollade nordendäck.se också. Där ligger märkesdäck runt 1800-2200 så det går att trycka ner siffrorna lite.
av viktore
Emiljonsson7 skrev:
viktore skrev:

På pappret har D3 sitt maxvrid vid 1400rpm och inte 1800. Eller har du "riktiga" mätningar som tyder på annat?

Varvstopp på D3 är förövrigt 4400rpm, fullt normalt för en diesel. På D5 tar det stopp vid 5200rpm vilket å andra sidan är ganska högt för en diesel.
Ja det finns annan data, titta på Rica.nl under "tuning". Det jag hittills sett på den data Rica har verkar mycket tillförlitligt. Om du lägger flera RICA-körningar "över varandra" så kommer du se att om två bilars effektkurvor skär varandra vid ett visst varvtal så skär också vridmomentkurvorna varandra vid samma varvtal. Detta skall de göra då vridet är en funktion av varvtalet.
Tyvärr kan man inte lita på Rica's bromsgrafer, man behöver inte leta länge för att hitta flera som är direkt felaktiga. Att uppge maxvrid vid ett annat varvtal än fabriksuppgift, men ändå alltid uppge samma maxvrid som tillverkaren anger lägger trovärdigheten på en ytterliggare lägre nivå.
Jag håller mig till RRI när jag vill utvärdera en motors karaktär. RRI är ett i sammanhanget oberoende företag, och de mäter effekten på hjulnavet istället för rullar mot däcken.
Emiljonsson7 skrev: Kring maxvarvet så ligger de flesta 2-liters dieslarna på 4.000 varv men skillnaden är att de har sin maxeffekt vid 4.000 och inte så tidigt som 3.000 på volvos D3:a. Som du ser dalar D3:an som en sten över 3.000 varv vilket inte konkurrenterna gör, de fortsätter öka sin effekt hela vägen upp till 4.000 varv - Ex BMW, Audi, VW, SAAB, Mitsubishi, Opel, Mercedes etc, etc.
De flesta dieslar har sin maxeffekt runt 4000rpm och så varvstopp runt 4500rpm. Skillnaden mellan D3 och de flesta andra 2-litersdieslar är att D3 har ett avsevärt högre vridmoment, kollar man på andra tillverkares 2-litersdieslar med samma effekt så ligger de oftast runt 350-370nm i vrid och därför har de också maxeffekt senare.
av jhenrikj
sandberg80 skrev:En faktor jag skulle ta med om du kör 250 mil i månaden.
Om 2,5FT drar 1,3-1,4 liter milen och tanken rymmer 65 liter (vet inte, bara gissar) gör att du måste tanka 5-6 gånger i månaden. Att jämföra med 2-3 gånger för dieseln. Kan vara ett lite argument, men jag verkligen avskyr att leta mack och "tima" in tankningar.
Att också boka tid för service 1 extra gång där du är utan bil en dag är också ett argument mot.
Nu är du ju inte utan bil en hel dag utan knappt en timme...lilla servicen går snabbt...bara att ta en kopp kaffe och dregla lite på nya bilarna i hallen och innan du vet ordet av det är servicen klar...
av Arese
andreas_lofgren skrev:Var tvungen att kolla runt lite. 18" i 235/60R18 kostar på bythjul.com runt 2000-2500 kr per däck för Continental eller Pirelli: http://www.bythjul.com/?page=127&search ... re_type=DS

Sedan tillkommer runt 300kr per däck i montering. Vi ligger då på 2500+300kr montering per däck = 2800kr x 4 = 11.200kr per uppsättning. 2000 mil per uppsättning (låter väldigt lågt i mina ögon med tanke på att det antagligen är mycket landsväg med tanke på körsträckan) ger att det krävs 2.5 uppsättningar däck per år vilket då vid egna däckbyten skulle kosta 28.000kr per år.

Måste ligga en liten hund begraven någonstans för inte sysslar Volvofinans med välgörenhet? Har hon fått 2000 mil per uppsättning än så länge eller räcker de längre?

edit: Kollade nordendäck.se också. Där ligger märkesdäck runt 1800-2200 så det går att trycka ner siffrorna lite.
Alltså; det sitter däck på bilen då man köper den. Avtalet är på 2 år och 10k mil. Om däcken håller 2000 mil behöver man således köpa tre nya uppsättninga à 10kkr styck = 30kkr. Händelsevis blir 24*1250=30kkr. Kanske är det rimligt... Dyrt med däck dock.

Bilen har rullat drygt 200 mil så det är lite tidigt att berömma faktisk livslängd.

MVH
Arese
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:Var tvungen att kolla runt lite. 18" i 235/60R18 kostar på bythjul.com runt 2000-2500 kr per däck för Continental eller Pirelli: http://www.bythjul.com/?page=127&search ... re_type=DS

300 per däck för montering lät svinhögt!! Kostar det så i storstäder? Här betalar man 400 för fyra däck för montage och balansering och för att de tar hand om de gamla däcken!
av Lövet
Gummihandlarna skäms inte direkt över att ta överpriser när man köpt däcken på nätet.
av berraX
Hej! Har precis varit och provkört en V70 2,5FT. Måste säga att det väldigt svårt att komma under 1,5l/mil i stadskörning med BF95. När jag kör på 1.5l/mil så gasar jag knappt.. det tar typ 15 min innan man är uppe i 50km/h ;-) Kör jag som jag brukar så ligger förbrukningen på ca drygt 1.8l/mil och då gasar jag inte på speciellt :shock:

Provade också att köra i 110km/h då var förbrukningen 11.0 l/mil och i 140km/h 1,3l/mil som lägst!

Alla uppgifter är tagna från bilen färddator och är medelvärden. Har bildbevis om någon inte tror mig ;-)

Tycker det är tokigt mycket! När jag provkörde D3:an i stan kunde jag inte få upp förbrukningen i mer än 0,91l/mil disel hur jag än försökte :-) Visst är det skillnad på 165 och 231 hästar men man köper ju kanske inte en kombi för att köra den som en sportbil :-)

Får ut och provköra mer nu... men förbrukningen är helt klart en besvikelse... Börjar ju nästan tro att det var E85 i slangen på bensinmacken istället för BF95... eller så är det fel på bilens färddator!

Kan den verkligen dra så mycket? Arese vad säger har du för förbrukning enligt färddatorn när du kör BF95 och E85? Skiljer det mycket?

Det kanske inte gör så enromt mycket på totalkostnaden men man orkar ju inte tanka hur ofta som hellst heller...hehehe
av s6025t
tänk oxå på att FT:n du har kollat på har R-design paket o dom har 18tums hjul med 245 breda däck som rullar tungt så de drar säkert upp förbrukningen en del jämfört med mer normala 16-17 tums hjul....
Användarvisningsbild
av Racetwin2
berraX skrev:Det jag mest är orolig för att förbrukningen på en 2.5FT blir tokhög vid normal körning... Ska se om det finns möjlighet att provköra den idag igen... för att testa om förbrukningen verkligen stämmer med specen... Det trista är väl att man inte kan vara hundra säker på vilket bränsle de har tankat innan... Sen är det väl klart att en stor bil med stor motor drar bensin. Tråkigt bara om den drar typ 1.5l/mil BF95 typ vid vanlig blandad körning. Men vad jag förstår på Arese verkar det ju inte vara så...

@Arese: Antar att det blandad körning du angav vad gäller verklig förbrukning?
Jag har bara tankat två tankar Blyfri som jag skrev tidigare och med blandad körning, 50/70/90 så drog den 0,92. Detta var innan den var inkörd. Nu har förbrukningen med etanolen sjunkit ca 5% och det borde vara motsvarande på bensinen. Skulle alltså innebära strax under 0,9L/mil.

För att vara exakt så ingår i den körningen 5 dagar fram och tillbaka till jobbet ca 30 minuter per väg och växlat 30/50/70/90 samt en del stadskörning under helgen. Då hamnade jag på 0,92 med bensin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vart på service idag och ska tillbaks om tv&[…]

12 voltsuttag krånglar

Har bara testat med mobilen, dock med olika kablar[…]

Ska kontrollera det. Tack för tipset!

Det där beror nog helt på box. Jag har […]