Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#424458
Och där börjar man med egna beteckningar :roll:

Hur man än försöker argumentera så är bilen trimmad och det kommer att avspegla sig på andrahandsvärdet. Visst, det finns alltid enstaka privata köpare som kanske värderar det högre, men byter du in den hos en återförsäljare så har du inget för den typen av extrautrustning, precis som allt annat lullull inte är värt ett vitten. En D5 kommer däremot att värderas högre än en D3.

Men jag förstår inte varför man har den här diskussionen, köp en D3 och trimma ni som vill då, men att bjäbba om lurendrejeri från Volvos sida blir bara larvigt.

Men för att utveckla tramset, vilket lurendrejeri av Volvo att sälja enstaka options löst. De blir ju mkt billigare i paket. Att det ens har mage att erbjuda PS som löst tillval, för bara några tusen mer får man ju aktiva strålkastare och nyckellöst system "på köpet". För att inte tala om läderklädsel. För bara 15 papp får man Summumpaket med läder och en massa annat, det är ju bara några tusen mer än att köpa läder separat!!! {:-O

Fan, man kan ju nästa få intrycket av att Volvo är ett vinstdrivande företag och inte en välgörenhetsinstitution.
#424472
perhall skrev: Alpina med mer utrustning och effekt och lägre förbrukning än BMW, till ett lägre pris
Villken Alpina modell skulle det vara?
#424487
andreas_lofgren skrev:
perhall skrev: Alpina med mer utrustning och effekt och lägre förbrukning än BMW, till ett lägre pris
Villken Alpina modell skulle det vara?
B3S Biturbo jfr M3
B5 jfr M5

även D3 ligger nog bra till men den harag inte lika bra koll på
PH
#424490
Njä, det resonemanget köper jag inte perhall. B5 är en trimmad 550i och har ett klart enklare chassie än M5 och vanlig automatlåda med momentomvandlare. B3S är en trimmad 335i. Samma sak där, långt ifrån samma chassie och växellåda.

D5 vs D3 AWD är båda modellerna helt identiska.

Bra försök dock, men man lurar inte en BMW entusiast hur som helst :wink:
#424497
andreas_lofgren skrev:Njä, det resonemanget köper jag inte perhall. B5 är en trimmad 550i och har ett klart enklare chassie än M5 och vanlig automatlåda med momentomvandlare. B3S är en trimmad 335i. Samma sak där, långt ifrån samma chassie och växellåda.

D5 vs D3 AWD är båda modellerna helt identiska.

Bra försök dock, men man lurar inte en BMW entusiast hur som helst :wink:
OK, jag ger mig:) Men faktum är att B5S är komfortablare än M5, snålare, och både snabbare 0-200 samt runt bana. Oavsett hur avancerat chassit är.
PH
#424499
Alpina B5 S Touring
4.4-litres V8
530 bhp
725 Nm
0-100 km/h: 4.7s
0-200 km/h: 14.9s
Vmax: 313 km/h
Oschersleben track time: 1:51.83 mins.

BMW M5 Touring
5.0-litres V10
507 bhp
520 Nm
0-100 km/h: 4.9s
0-200 km/h: 16.0s
Vmax: limited to 250 km/h (305 km/h with no limiter)
Oschersleben track time: 1:55.89 mins.

Alpina förhåller sig till BMW ungefär som Polestar till Volvo, och Alpina erbjuder också diverse tuning-paket... så helt olikt är det inte. Dock ej riktigt som D3/D5... /PH
#424504
Tyvärr, inte det heller. 3 sekunder långsammare runt Hockenheims korta slinga visar på skillnaderna i chassiet. Men rakt fram är skillnaderna inte stora. Om de alls finns.

BMW M5 Test in sport auto 11/2005
Neupreis: € 87.000
Gewicht 1848 kg
0 - 80 km/h 3,4 s
0 - 100 km/h 4,4 s
0 - 120 km/h 5,9 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 7,5 s
0 - 160 km/h 9,5 s
0 - 180 km/h 11,6 s
0 - 200 km/h 14,1 s
0 - 250 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 250 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 37,7 m
100 - 0 km/h (warm) 34,7 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.16,7 min
Motopark Oschersleben 1.48,55 min

Alpina B5
Neupreis: € 89.000
Test in sport auto 11/2005
Gewicht 1835 kg
0 - 80 km/h 3,4 s
0 - 100 km/h 4,4 s
0 - 120 km/h 6,1 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 7,5 s
0 - 160 km/h 9,6 s
0 - 180 km/h 12,0 s
0 - 200 km/h 14,5 s
0 - 250 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 314 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 37,0 m
100 - 0 km/h (warm) 34,4 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.19,0 min
#424611
Diskussionen (5 inlägg totalt så det är ju inte direkt någon trådkapning) handlar om "lika" bilar som säljs med olika priser så helt off är den trots allt inte 8)
#424614
Blev lite sandlåda tycker jag... Trådskaparen har väl kanske rätt?? Inget nytt att man lägger på lite plastbitar, tar bort fjädringen och tar betalt för "sportpaket". Klart att vi blir lite vilseledda.
Och inget nytt. När V70 kom, fanns en 140 hk motor. För 25000 mer (mycket 10 år sedan) fick man GLT-motorn. Samma rova men chippad. Chippning kostade 3000:-.
Givetvis fick man ett extra märke för pengarna... Men som begagnad stod sig den lilla motorn väl....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]