Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddi
#488413
matzen10 skrev:Att Polestar, mer eller mindre, kan ses som en intraprenad till Volvo ger ju fördelar när man ska utprova olika mappningar för motorstyrning och effektuttag vs. slitage/hållfasthet.
Så läs ordentligt Freddi och tolka inte in annat än det som står i min text om du tänker dig en replik på vad jag skriver, tack!

M V H
---> Matz
Men återigen då, låter det rimligt att Polestar som raceteam helt plötsligt sadlar om och börja arbeta med det som Volvo redan gör själva och därmed helt tappa fokus på sin raceverksamhet som är vad de är bra på? Det verkar ju helt absurt?

Sorry om jag lät otrevlig och burdus. Det var inte meningen.
av matzen10
#488595
Freddi skrev: Men återigen då, låter det rimligt att Polestar som raceteam helt plötsligt sadlar om och börja arbeta med det som Volvo redan gör själva och därmed helt tappa fokus på sin raceverksamhet som är vad de är bra på? Det verkar ju helt absurt?

Sorry om jag lät otrevlig och burdus. Det var inte meningen.
Sorry jag me..! Vaknade nog på fel sida idag :oops:

Det kanske inte är så att Polestar har tappat fokus ändå?! Enligt hemsidan http://www.polestar.se så står det att affärsområdena är Racing, Performance & Services.
Kanske har Polestar bara utökat sin verksamhet att omfatta även "mjuktrim" till vanliga bilister? Det finns ju uppenbarligen en (efter)marknad med t.ex. BSR, Rica med flera. Så om Volvo har trimspecialister Inhouse redan så är det väl lämpligast att "mjuktrim"utvecklingen går till dem? Så det är väl inget dubbelarbete eller revir som behöver bevakas; Polestar är redan en del av själva Volvo! Och finns det pengar att hämta så lär väl Volvo se till att de tar hem en försvarlig del av kakan och samtidigt ha försäljningsargumentet att alla ordinarie garantier gäller. Visserligen har BSR oxå garantier men jag tror att om Volvo gör utfästelsen så känns det tryggare för kunden. Men jag tycker nog att merpriset 8900:- är väl saftigt i förhållande till konkurrenternas pris och effektnivå.

Såvida nu Polestar inte ska tagga ner sitt racingengagemang?? För det låter konstigt om Volvo/Polestar skulle dra sig ur racingen där man faktiskt är ganska framstående! Racingen är ju ett väldigt bra fönster ut mot övriga världen och den marknadsföringen tror jag inte man har råd att förlora.
Snarare skulle man kanske kunna tänka sig en utvidgning för racingen till Asien, för Volvos del, nu när ägarskapet återfinns där samtidigt som jag kan tänka mig att en större andel asiater har råd att gå på sådana evenemang!

M V H
---> Matz
av fredrikwt
#488619
dst02 skrev:
Freddi skrev:
dst02 skrev:Att summera detta kanske är att de är bäst att vänta med trim tills garantin gått ut.
Eller välja en trimsats från en firma där motorgaranti och växellådsgaranti medföljer så länge du har nybilsgaranti kvar från Volvo? http://sv.bsr.se/products/ppc/volvo-maskingaranti/

De där låter ju riktigt bra!
Ja men LÅTER BRA är allt sådana försäkringar brukar göra med. Good luck att bevisa att det är just trimmet som orsakat felet, för det är kravet för att garantin ska gälla. Och Volvo vill inte ta i det med tång så klart så ligger man där mellan stolarna...

Fint med garantier som man inte behöver oroa sig för som företagare. Garantin gäller inte villkorslöst om motorn skär eller vad som kan tänkas hända. Hade den gjort det så hade det ju varit toppen. Ska man trimma får man nog vara beredd på att ta en kostnad OM den skulle uppkomma.
av Freddi
#488654
matzen10 skrev: Det kanske inte är så att Polestar har tappat fokus ändå?! Enligt hemsidan http://www.polestar.se så står det att affärsområdena är Racing, Performance & Services.
Kanske har Polestar bara utökat sin verksamhet att omfatta även "mjuktrim" till vanliga bilister?
Ja kanske, men man måste ju ändå fråga sig om det känns realistikt? :D
Kollar man på Polestars (med tillhörande underbolag) årsredovisningar så ser man ju lite intressanta saker.

Polestar Racing AB består av 20 anställda och har varit aktiva under flertalet år, d.v.s. deras racesatsningar. Inget konstigt med det. Sedan ser man en helt nystartad verksamhet, Polestar Performance AB, som har varit aktivt verksam endast under den tid som Polestar har marknadsfört trimsatser. Denna verksamhet har endast en enda anställd och omsätter 4 miljoner på ett år. Känns det rimligt att det är denna enda gubbe som sitter och tar fram alla trimsatser på egen hand? Vad händer när han/hon blir sjuk?

Nä, det var mest det här som gjorde mig fundersam till hur man inom ett bolag kan bedriva denna typ av verksamhet på bara en enda person om man nu ska syssla med både teknikutveckling, långlivstester, teoretiska beräkningar, praktiska prover och utvärderingar och allt annat sånt. Det känns som att den arbetsbördan är lite större en en gubbes jobb faktiskt, men jag vet inte jag.

Sen känns det ju lite konstigt i maggropen att Volvo skulle släppa iväg motorprogrammering till en (om än intern) firma när man lika bra kan göra arbetet själv på några timmar extra per motortyp.


Nja... I min värld luktar det som att Polestar endast har till syfte att ge lite bra Race-PR, eller så har vi världens effektivaste person som jobbar på Polestar Performance AB. ?:-/
av Steff 99
#488716
Freddi skrev: Nä, det var mest det här som gjorde mig fundersam till hur man inom ett bolag kan bedriva denna typ av verksamhet på bara en enda person om man nu ska syssla med både teknikutveckling, långlivstester, teoretiska beräkningar, praktiska prover och utvärderingar och allt annat sånt. Det känns som att den arbetsbördan är lite större en en gubbes jobb faktiskt, men jag vet inte jag.

Nja... I min värld luktar det som att Polestar endast har till syfte att ge lite bra Race-PR, eller så har vi världens effektivaste person som jobbar på Polestar Performance AB. ?:-/
Har du hört talas om inhyrda konsulter ?
av Freddi
#488763
Steff 99 skrev:
Har du hört talas om inhyrda konsulter ?
Definitivt, men rimliga kostnader i förhållande till arbetsinsatsen för det ryms inte inom den årsredovisning som har presenterats av företaget.
av Steff 99
#488810
Vet du hur Polestar bokför ev konsultkostnader i sin redovisning, eftersom du är så säker på att det enbart är en person som arbeter med denna typ av utveckling!?
Ointressant i tråden som sådan, men ändå !
Användarvisningsbild
av ThomasT
#488816
Men kom igen nu...

Det är väl redan klargort i gamla trådar att det givetvis är Volvos egna motorlab som även tar fram trim varianterna.

.
av Freddi
#488844
ThomasT skrev:Men kom igen nu...

Det är väl redan klargort i gamla trådar att det givetvis är Volvos egna motorlab som även tar fram trim varianterna.

.

Tydligen inte?

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]