Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Enligt BSR's hemsida så ska en V70R på 354hk/493nm göra 80-140 på 11,9 original och 9,6 omprogrammerad. Om nu deras siffror stämmer så är alltså en mappad D5 1,2 sekunder snabbare än en mappad R i intervallet 80-140. D5 ska enligt samma sida göra 80-140 på 10,1 sekunder original. Det är alltså D5 205hk 2010 det gäller. Allt på växel 4 vilket B20 nämnde, samma växel alltså.

Kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev: Om båda bilarna växlar ned (som man gör om man kör om) så kommer T6an att dra ifrån D5an som ett skållat troll.
Ja det borde den, mera effekt ger alltid mera effekt :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:Enligt BSR's hemsida så ska en V70R på 354hk/493nm göra 80-140 på 11,9 original och 9,6 omprogrammerad. Om nu deras siffror stämmer så är alltså en mappad D5 1,2 sekunder snabbare än en mappad R i intervallet 80-140. D5 ska enligt samma sida göra 80-140 på 10,1 sekunder original. Det är alltså D5 205hk 2010 det gäller. Allt på växel 4 vilket B20 nämnde, samma växel alltså.

Kan det verkligen stämma?
Kan säker stämma för 4:an är nog helt felt växel för att maxacca V70R 80-140, det borde ju vara 2:a, och 3:an som gör att V70R far iväg som ett skott.

Min MC gör väl 110 på ettan vid varvstopp tex, att då köra 4:an är ju ingen hit om man vill maxacca tex i så låga farter.
av joschua
VolvoB20 skrev:
joschua skrev:gick in på bsr:s hemsida och hittade lite prestandauppgifter:

d5 205

80-140 på 10,1 sek mappad till 245 hk 8,4 sek

t6 285 hk mappad till 305 hk

80-140 på 8,3

orkar inte rapa upp alla andra intervall dom testade på men en mappad d5 på 245 hk verkar inte gå sämre än gamla t6 mappad till 305 hk i de intervall bsr testat. Sen har jag ingen aning på kvaliten på deras test. men i brist på annat...
Det där stämmer säkert, det är bara det att testet går ut på att man ligger och segar på samma växel.

Om båda bilarna växlar ned (som man gör om man kör om) så kommer T6an att dra ifrån D5an som ett skållat troll.
nja dom testade som sagt även 80-120 och då var det på 3:an. och mer än så tror jag inte man kuggar ner vid en omkörning i den hastigheten. i detta intervall skiljde det i princip inget heller.
av tmpolice
Passar på att väcka ett gammal tråd till liv med lite förhoppning av svar.

Jag letar efter en V70 AWD, antingen en D5 AWD eller T6 AWD.

Jag ville egentligen ha en riktigt 4x4 som en Discovery 3 (vågade inte pga driftsäkerhet), eller en pålitlig LC 120. Problemet med dessa är ganska höga driftkostnader/servicekostnader/repkostnader.

Jag har tidigare haft XC70 2004 förut och en fantastisk V70 R AWD 2005. Sista bilen var en mondeo 2006 som jag hatade.

Jag har provat nya passat 170 hk diesel 4M men gillar dem inte.

Började för ett tag sedan räkna lite på kostnad bränsle då jag med stor sannolikhet inte kommer köra mer än 1500 mil/år. Fick då i runda svängar att det som någon tidigare i tråden räknat skulle skilja ca 400 kr/mån i merkostnad för T6.

Jag undrar däremot när det är kamremsbyte på T6 (om det är kamrem), men också om den eller d5:an är dyrare i service? Det spelar ju också roll.
Jag mitt prisintervall för köp ligger till max 200 000 kr så då blir det antingen en V70 T6 AWD med 286 hk eller D5:an med 184 eller 205 hk troligen 184hk. Då jag tittat lite på modellerna så är ju T6:an ganska fullutrustad (typ alla) jämfört med D5:orna. Samt att det skiljer många gånger en 20 000-25 000 kr till T6:ans fördel. T6:orna har också i mitt intervall gått max 12000 mil medan dieslarna dragit iväg i miltal (även om de klarar det bra).

Jag Volvo i jobbet och vad jag vet så är det sällsynt med motor eller automatlådeproblem utan snarare dåliga lister och el som strular. Tänkte att var tyskarna jävligt nöjda så kanske jag kan stå ut med?

Vad tror ni är T6:an ett bättre val?
Användarvisningsbild
av MartinS
T6 is da shit ;) Du kommer aldrig ångra dig, speciellt inte om du kör så lite som 1500mil per år. Om T6:an drar 0,3L/mil (vilket känns väl tilltaget) mer än D5:an skiljer det 560kr per månad, det är peanuts i sammanhanget.

Det är ungefär samma servicekostander på D5 som T6, i allafall upp till 24kmil då T6:an har en lite större service. D5 har kamrem medans T6 har en underhållsfri kedja. Tändstift på T6 byts var 12000:e mil men det är ingen jättekostnad. Försäkringen är ungefär samma pris, iallafall på XC60 med de två olika motoralternativen så det borde ju va samma med V70 kan jag tycka. Skatten är högre på D5:an, skiljer nog minst 2000kr per år på de årsmodeller du tittar på.

Köper du en T6 285hk/400nm rekommenderar jag absolut att du köper till Polestar och får 315/480. Den går väldigt mycket bättre, ett helt annat klipp samtidigt som lådans växlingspunkter blir aningen trevligare.

Jag rekomenderar också att du kör på 98 oktan med en T6:a. Det kostar ~4% mer än 95 men den verkar dra 6-7% mindre bränsle (iallafall i kombination med Polestar), samtidigt som den går bättre med 98 i tanken.
av tmpolice
Tackar för det snabba svaret. Storservice med kamrem på en D5:a är ju inte gratis direkt så kamkedja är ytterliggare ett plus för T6.
Jag vill egentligen ha en högre bil men kan inte riktigt motivera de högre kostnaderna. Jag vill ha en trygg bil med bra lastutrymme så V70-serien är ju relativt rymlig.

Skatten på de D5 jag kollat på ligger på 5800 och T6 3400 så det skiljer en del.

T6:an verkar många gånger ganska fullutrustad jämfört med D5:an där man får leta mer efter de större paketen med tillval.

Börjar bli mer och mer inne på T6:an då den uppfyller en hel del av mina krav :D

Är det något speciellt som bör kollas på dessa jämfört med D5:an? Någon extrautrustning som jag ska se till att ha på den?
Användarvisningsbild
av MartinS
Varför inte en XC70 eller XC60 T6 då? Dom ligger ju lite högre i pris än V70 men de är ju kanske mer vad du är ute efter? Det finns två svensksålda (av totalt 41 sålda) XC60 T6 MY09:or på blocket nu.

Jag har inte läst om någon svaghet med T6:an som gör att något speciellt bör kollas pga motorvalet.

Vad det gäller utrustning är väl summum standard på T6 (iallafall på XC60) och det kommer man ju rätt långt med. Resten är ju en smaksak, själv uppskattar jag eljusterbar passagerarstol mycket och Premium sound systemet med subbas är en riktigt trevlig ljudupplevelse om man gillar sånt. Laminerade sidorutor ökar komforten. Driver support med aktiv farthållare och kollisionsvaranare är ju "nice to have". 4c-chassie är skoj om man uppskattar en bil som är lite fastare i hullet vissa dagar. Elbaklucka är kul men inget att sträva efter tycker jag. Som sagt, utrustning är en smaksak.

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]