Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#417467
knicklas skrev:
VolvoB20 skrev:
knicklas skrev:Nyanserat inlägg VolvoB20... Du är minsann inte sen att slita fram saltkaret!?
Självplågare .... åker ju själv en XC70 D5 My10 ..... är alltså själv en megalooser ..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag har ju betalat 10.000 i onödan.

Istället kunde jag ju sparat 10.000 och fått 62 hk och 40Nm mer.
Hahaha, ja det har du ju faktiskt rätt i...! :) Tyckte du var lite väl rättfram, men nu förstår jag.

Tycker Volvo/Polestar är ute på riktigt jäkla tunn is med denna "optimeringsröra". Man verkar ju inte riktigt hålla sig till raka puckar, och sånt brukar ju straffa sig till slut. Det blir ju nån slags svågerpolitik som de håller på med...

För egen del kommer det nog bli optimering från BSR om inte Polestar släpper nåt värre trim till 2,4D 175.
Klagade hos volvo och dom ringde upp och påstod att D3 var annan motor i MY11 - en nyutvecklad 2-liters. Kollade broschyren och det stämmer ju inte alls. D3 Drive varianten till XC70 är ny, men inte den som säljs som D3 AWD. Så det verkar inte som de vet vad de säljer själva eller så var det bara ett försök att blanda ihop korten.

Vidare sades det att Polestar var ett externt företag, vilket ju stämmer, men vi vet nog alla att de inte lär lansera något som de inte förankrat hos Volvo.. samarbetet måste vara allt för värdefullt för att de skulle riskera något sådant, så det köper jag inte heller.

Ytterligare argument bestod i att 2011s polestar programvara inte var tillgänglig ännu och nog inte kommer förrän just 2011, men jag hade nog kunnat vänta till 2011 med att köpa nytt i sådant fall, så det var ju lite ihåligt oxå.

Ska dom sälja optimeringar med samma vilkor som de färdiga produkterna så får dom nog lov att sätta priset så att det matchar. Dvs. D5 borde kosta som D3 plus Polestar optimering och inte 20.000 extra. Det är lurendrejeri - men det är kanske den nya kinesiska affärsmoralen som dom lanserat?
#417490
Jag kommer själv att BSR-trimma min bil nu på måndag. De skulle ta in den som projektbil då de detta är den första bilen de fått in. Ska bli spännande att se hur bilen artar sig efter detta. Just nu är jag supernöjd, den drar 0,65 l/mil, blandat. Men lite extra krut i tunnan är aldrig fel. :D
#417513
Hmm... personligen tycker jag det e magstarkt o kalla folk för "idioter" för att de råkat välja en viss modell... Ovidkommande om man kan trimma eller optimera eller spara eller bla bla bla...

vill man ha en D5'a så borde man ju kunna köpa en utan bli idiot förklarad i sveriges största volvo forum... Men men...
#417551
En 2.4D er en 2.4 liter diesel enkelturbo på 175 hk-420 Nm.
En 2.4D-awd er en 2.4 liter diesel dobbelturbo på 163 hk-420 Nm.(Nedtunet/kryptert D5)
En D5 er 2.4 liter diesel dobbelturbo på 205 hk-420 Nm.

En D3 My11 er en 2.0 femsylindret dobbelturbo på 163 hk-400 Nm.
En D3 Awd My11 er en 2.4 liter diesel med dobbelturbo på 163 hk-420 Nm( lik den gamle 2.4D-awd)

Mvh Twendor
#417561
Momentum skrev:En trimmad 2.4D blir aldrig en D5:a
Jo det ju exkat det den blir, eller t.o.m ännu mer.

Det är exakt samma motorn i AWD, bara mjukvaran skiljer och nu kan du köpa mjukvaran från polestar för under halva priset som Volvo tar.
#417565
Bitez skrev:Hmm... personligen tycker jag det e magstarkt o kalla folk för "idioter" för att de råkat välja en viss modell... Ovidkommande om man kan trimma eller optimera eller spara eller bla bla bla...
Klart jag känner mig som en stor Idiot. detta är ju inget trim utan originalmjukvara från Volvo själva, med fulla garantier och miljöcertifikat direkt från Volvo, kika på intygen så ser du det.

Att jag har betalat över 10.000 kr EXTRA för att får 20 hk och 40 Nm MNDRE kan inte vara annat än idiotiskt.
#417566
En 2.4D blir ikke helt lik en D5 bare 195 hk mot D5 på 205.
Men i dreiemoment bedre enn D5 original.
Men derimot en 2.4D-awd blir bedre enn en D5 til halve prisen. 225 hk-460 nm mot D5 205-420.
#417567
megalooser skrev: Vidare sades det att Polestar var ett externt företag, vilket ju stämmer, men vi vet nog alla att de inte lär lansera något som de inte förankrat hos Volvo.. samarbetet måste vara allt för värdefullt för att de skulle riskera något sådant, så det köper jag inte heller.
Titta på intyg för miljö, emissioner, ljud, förbrukning och garantiåtagade för hållbarhet och förslitning för den nya "Polestar mjukvaran", alla dessa löften är utfärdade av Volvo Personvagnar själva, de kunde de ju knappast göra om det var vilket externt företag som helt.
#417617
VolvoB20 skrev:
megalooser skrev: Vidare sades det att Polestar var ett externt företag, vilket ju stämmer, men vi vet nog alla att de inte lär lansera något som de inte förankrat hos Volvo.. samarbetet måste vara allt för värdefullt för att de skulle riskera något sådant, så det köper jag inte heller.
Titta på intyg för miljö, emissioner, ljud, förbrukning och garantiåtagade för hållbarhet och förslitning för den nya "Polestar mjukvaran", alla dessa löften är utfärdade av Volvo Personvagnar själva, de kunde de ju knappast göra om det var vilket externt företag som helt.
Jo, jag kan bara hålla med. Rena rama bedrägeriet på ren svenska. Men dom pratar väl bara kinesiska på volvo numera.
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]