Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jarker
FiddeUBC skrev:Brainy måste också bara skriva.

jarker: Tur det inte är mina 18tums hjul du lägger upp och ner, en fälg kostar 3500kr. Men som sagt det är fritt o göra som man vill. Jag började faktiskt skratta lite när jag läser dina inlägg. :mrgreen:
Ja, inte skulle jag köpa en likadan fälg som du har om jag måste skaffa en ny, det skulle ju inte passa till övriga 3, sedan kan man ju undra varför du började skratta när du läste mina inlägg men läste sedan att du har bensin i blodet och det kan ju förklara en del, det kan ju knappast vara hälsosamt.
av jarker
CarMan skrev:Ett däck kan nästan bara explodera av anledning. det finns 3 saker som kan göra så denna sitruation uppstår.

Om däcket överbelastas (du har fel belastningsklas // för tungt lastad bil eller)
om du kör fortare än hastighets klassen en längre tid
eller om du kör med för lite luft (oftast orsakat av en pyspunka)

i alla desa exempel så kommer däckstommen som rär vävd metall att bli aldeles för varm. Värmen är friktions värme som uppstår när metallan böjs fram & tillbaka många gånger. tillslut brister melallen & då alla metall är nära bristningsgränsen samtidigt så brister resten nät trycket ökar på grund av att närligande metall försvunnit (det blir en däck explotion)

Vid lågt luft tryck eller för mycke last så komer däcket att vara lite plattare i underkant, så för varje varv däcket gör så kommer metall väven att böjas mer än normalt & sen tillbaka igen.
samma sak vid hög fart, men då behöver inte metallan böjas onorlamt mycke, bara det att den inte hinner kylas av ordentligt. däcket snurrar ju så fort så tiden mellan böjningarna är mycket kort = ingen kylning.

Så om man hittar en liten spik i däcket så är deta grundorsaken.
TACK för ett vettigt svar bland övriga inlägg, jag hittade ingen spik eller annat främmande föremål när jag tog loss däcket, verkstaden hittade inte heller något men de är ändå inne på samma linje attt det är en spik som är orsaken, att det var typ 20 år sedan ett däck exploderade p.g.a. fabrikationsfel.

Sedan kan jag ju berätta att jag hämtade hjulet på verkstaden igår och kan meddela alla oroliga att fälgen klarat sig hur bra som helst trots att det inte var en dyrare modell av fälg.

/ J
Ursäkta om jag lät spydig eller otrevlig i mitt inlägg förut om fälgen!
Det var bara en såndär spontankänsla som kom ur mig!

Hur som haver, lycka till med allt!
CarMan skrev:Ett däck kan nästan bara explodera av anledning. det finns 3 saker som kan göra så denna sitruation uppstår.

Om däcket överbelastas (du har fel belastningsklas // för tungt lastad bil eller)

i alla desa exempel så kommer däckstommen som rär vävd metall att bli aldeles för varm. Värmen är friktions värme som uppstår när metallan böjs fram & tillbaka många gånger. tillslut brister melallen & då alla metall är nära bristningsgränsen samtidigt så brister resten nät trycket ökar på grund av att närligande metall försvunnit (det blir en däck explotion)

Vid lågt luft tryck eller för mycke last så komer däcket att vara lite plattare i underkant, så för varje varv däcket gör så kommer metall väven att böjas mer än normalt & sen tillbaka igen.
samma sak vid hög fart, men då behöver inte metallan böjas onorlamt mycke, bara det att den inte hinner kylas av ordentligt. däcket snurrar ju så fort så tiden mellan böjningarna är mycket kort = ingen kylning.

Så om man hittar en liten spik i däcket så är deta grundorsaken.
Ja, här ter sig ju förklaring 2 omöjlig, 1 otrolig och 3 rimlig!
PH

Kan fylla på med flera anlednigar som jag har sett till däck exploderat.

4- Påkörning med kantsten i hög fart (killen körde på refug i 100 km/h)
5. Hål eller skada i vägbanan, både däck och fälg rök på kollegans Mazda
6. Hög ålder, gummit hade torkat sönder på däcken på båtvagnen
7. Påkörning av främmade föremål, (ett plogskär hade lossnat och låg kvar på vägbanan)
8. Långvarig Burnout (Behöver jag säga mer :shock: )
9. Överhettade bromsar, (Bakbroms som låg på på min gamla Opel gav så mycket värme att däcket exploderade)
av jarker
VolvoB20 skrev:

7. Påkörning av främmade föremål, (ett plogskär hade lossnat och låg kvar på vägbanan)
9. Överhettade bromsar, (Bakbroms som låg på på min gamla Opel gav så mycket värme att däcket exploderade)
Ja, då kan jag svara på dessa utökade ev. anledningar.

4. Nej, det var landsväg, 50-sträcka uppförsbacke
5. Nej, nylagd asfalt sedan förra veckan
6. Nej, enligt stämpel på däcket vecka 17 i år
7. Möjlig men inte trolig
8. Nej, låg i jämn fart från rondellen med svag ökning av farten
9. Nej, hade totalt hunnit köra 2 minuter, dock hade bilen stått i solen 3 timmar om det kan bidra.

/ J
Användarvisningsbild
av Scania
Kan också vara sabotage...
På en tidigare arbetsplats fanns det en idiot som roade sig med att dra i skruv med skruvdragare i däck på bilar som tillhörde personer som han inte gillade....

Han blev så småningom ertappad på bar gärning och avskedad direkt.
av jarker
Scania skrev:Kan också vara sabotage...
På en tidigare arbetsplats fanns det en idiot som roade sig med att dra i skruv med skruvdragare i däck på bilar som tillhörde personer som han inte gillade....

Han blev så småningom ertappad på bar gärning och avskedad direkt.
Gulp, jag jobbar ju på en byggvaruhandel och visst har man märkt av avundsjukan och det var ju faktiskt från jobbet jag körde när det hände :(
av Amli
Lugn nu. Det är ingen Mercedes S-klass du har köpt ;-//

Du har förmodligen haft en väldig otur och kört på något helt enkelt. Det är inte vanligt att ett däck bara exploderar men det händer ändå.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:

NEJ nu vimsar du.
jag pratar om plöstlig däck explotion som föraren överaskas av.
att ett däck får ett större hål & "exploderar" går sönder öppnarsig, när du kör på något är väll knapast konstigt?

6:an är alla gånger försvagning på grund av rost eller att den stått länga utan luft, eller att du faktiskt kört en för tung båt. hade du rät belastnings klass på däcken???
8:an är det jag tagit upp, du överhettar inner stommen
9:an har jag svårt att tro på. jag tror at du råkat ut för nån form av punka, men inte att bromsen värmt upp skivan så mycek att tillräckligt med värme gått ut i fälgen så fäljan kunnat värma upp däcket så mycke att stomen brister (hade d lika dan däck explotion som bilden tidigare i inlägget visar?) jag tror på annan orsak, som du inte uppmärksamat ! eller var fälgen röd?

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]