Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad som är standard, snik eller fullutrustad, kan vi diskutera. Men att bilarna väger mer än regbeviset är faktum. Som Andreas skrev, de är kanske typade med noll utrustning. Detta är mer en skattefråga! Kör upp på vågarna som vägverket sätter upp här och där så blir du förvånad. Min var 180 kg tyngre och jag hade kanske 10 liter i tanken....
andreas_lofgren skrev:Bilarna som används för att typa in saknar precis all form av utrustning.

Skillnaden mellan en "normalutrustad" och "fullutrustad" bil är inga 200kg.
Det vore intressant att veta men jag tror att det kan ligga där. En taklucka sägs väga 35-50 kilo t ex... automat 25 eller nåt sånt, komfortstolarna 40, sen är det bara att räkna på. 19 tum mot 16 lär göra en del kilo (beroende på dimension etc. förstås).../PH
Användarvisningsbild
av len
Går du från plåtfälg till alu, tjänar du 2-3 kg. Går du från 16 till 18 tum alu, förlorar du ca 1,5-2 kg. Däcket väger ung. lika (bredare men "lägre"). Så det kanske är mindre vikt med "fullutrustad" avseende däcken. Att komfortstolar ökar med 20 kg/st låter mycket (men jag vet inte..).
Å andra sidan väger jag bara 70 kg, så är du tyngre får du spara in på tillbehören :wink:
Vilka komfortstolar är det som skulle väga 40 kg? Själva stolen lär inte väga mer än marginellt mer om den är annorlunda utformad. Skinnklädsel, tja kanske något kilo eller två och sedan eljustering. Men några 40kg kan jag inte få ihop det till.
andreas_lofgren skrev:Bilarna som används för att typa in saknar precis all form av utrustning.
Det där är ett djävla skjoeri från tillverkarna, Värst av alla är volvo, BMW go tvåa..... och så alla husvagnstillverkare som vrålljuger om vikten.

Det är bara för att det ska se bra ut på pappret. Några husvagnar är t.o.m. olagliga att köra tomma då äkta tomvikt liggger över totalvikten :-O) :-O) :-O), det var några KABE vagnar.

Jag har vägt mina bilar, alla japanska bilar jag har haft har stämt EXAKT med regbeviset, diffade bara något kilo, Volvo och BMW diffar ju fan flera hundra kilo, och jag kör verkligen snik utan sumflum-paket eller automatlåda.

TekVärld väger alla bilar som testas, man kan se precis samma trend där.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Förr fanns det ju en anledning att fuska med vikter eftersom skatter baserades på vikt. Nu brukar nästan alla skatter beräknas på CO2 så då finns ju inte samma incitament längre. Vet inte varför det fuskas så mycket nu.

Vägde för övrigt min gamla BMW 530i. Den vägde in på 1900 pannor. I regbeviset stod det väl 1650 eller nåt sånt. Då var den ändå inte utrustad med elstolar, taklucka, automat eller andra verkligt tunga grejer.
andreas_lofgren skrev:Vilka komfortstolar är det som skulle väga 40 kg? Själva stolen lär inte väga mer än marginellt mer om den är annorlunda utformad. Skinnklädsel, tja kanske något kilo eller två och sedan eljustering. Men några 40kg kan jag inte få ihop det till.
BMW:s komfortstolar i e60 väger +20kg/st, det har stått i Teknikens Värld (kan ju hända att de tagit det ur luften men jag tror inte det).
Men sen är ju BMW:s originalstolar rätt tunna och komfortstolarna mycket påkostade.
PH
andreas_lofgren skrev:Förr fanns det ju en anledning att fuska med vikter eftersom skatter baserades på vikt. Nu brukar nästan alla skatter beräknas på CO2 så då finns ju inte samma incitament längre. Vet inte varför det fuskas så mycket nu.

Vägde för övrigt min gamla BMW 530i. Den vägde in på 1900 pannor. I regbeviset stod det väl 1650 eller nåt sånt. Då var den ändå inte utrustad med elstolar, taklucka, automat eller andra verkligt tunga grejer.
Så mycket som 1650? Jag hade en 520 med 1490 i reg-beviset, trots 14 options... nya femman börjar på strax över 1700, utan utrustning och uppgiven vikt... inte konstigt att det är svårt att få ned förbrukningen trots effektivare motorer../PH
1610 var det visst. Kollade precis

Skattevikt, kg: 1610
Tjänstevikt, kg: 1610
Totalvikt, kg: 2070

Intressant nog är den nämligen tillsalu just nu: http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 ... ?ca=11&w=2
andreas_lofgren skrev:1610 var det visst. Kollade precis

Skattevikt, kg: 1610
Tjänstevikt, kg: 1610
Totalvikt, kg: 2070

Intressant nog är den nämligen tillsalu just nu: http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 ... ?ca=11&w=2
Börjar faktiskt sakna mina gamla e39:or, fantastiska bilar. Fast mojängerna för att justera stolen är EXTREMT fula - sofistikerad inredning och snygg färgsättning i övrigt, tre jätteknappar i svart för stolen...:(

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]