Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Inte helt säkert att VAG är så sugna på att dela med sig av den tekniken riktigt än. DSG är utvecklad av Borg Warner och sålt på licens till VAG så länge det kontraktet gäller stannar nog DSG lådorna inom VAG.
Var är den fria marknaden när man vill ha den?
av Arese
Av prinicp hävdar jag att Volvos stora bilar ska ha automatlåda - de är inte på något sätt sportiga så varför sitta och flytta runt kuggarna själv, har varit mitt resonemang.

Hade dock tidigare en 2,5FT med Geartronic. Den var totalt värdelös, slö och ryckig. När trean gick i under låg belastning kändes det som att någon sparkade en i ryggen. Vid omkörningssituationer hade ibland möjligheten försvunnit medan man satt och väntade på nedväxling..... Min fru valde därför manuell låda i sin nya 2,4d men den motorn passar otroligt dåligt med manuell växellåda - helt omöjligt att köra den mjukt i låg hastighet eller vid snabba accelerationer.

Nu har hon beställt en XC60 D5 aut istället. Provade en sådan med aut och den gick otroligt mycket bättre än min gamla ur ett "växellåde perspektiv". Den kändes rappare och samtidigt mjukare, kanske spelar awd in också.

När det gäller dubbelkopplingslådor och att de ibland har lägre angiven förbrukning än manuell så beror det enbart på två saker. 1. I Eu-normen är det styrt vilken växel en manuell bil skall ligga på i givna hastigheter, en aut får "välja själv" och 2. en dubbelkopplingslåda har oftast längre utväxling. Alltså, växlar man en manuell vid samma varvtal och har samma utväxling som en dubbelkopplingslåda så kommer de att dra lika mycket allt annat oaktat.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Krollspell
Arese skrev:Av prinicp hävdar jag att Volvos stora bilar ska ha automatlåda - de är inte på något sätt sportiga så varför sitta och flytta runt kuggarna själv, har varit mitt resonemang.

Hade dock tidigare en 2,5FT med Geartronic. Den var totalt värdelös, slö och ryckig. När trean gick i under låg belastning kändes det som att någon sparkade en i ryggen. Vid omkörningssituationer hade ibland möjligheten försvunnit medan man satt och väntade på nedväxling..... Min fru valde därför manuell låda i sin nya 2,4d men den motorn passar otroligt dåligt med manuell växellåda - helt omöjligt att köra den mjukt i låg hastighet eller vid snabba accelerationer.

Nu har hon beställt en XC60 D5 aut istället. Provade en sådan med aut och den gick otroligt mycket bättre än min gamla ur ett "växellåde perspektiv". Den kändes rappare och samtidigt mjukare, kanske spelar awd in också.

När det gäller dubbelkopplingslådor och att de ibland har lägre angiven förbrukning än manuell så beror det enbart på två saker. 1. I Eu-normen är det styrt vilken växel en manuell bil skall ligga på i givna hastigheter, en aut får "välja själv" och 2. en dubbelkopplingslåda har oftast längre utväxling. Alltså, växlar man en manuell vid samma varvtal och har samma utväxling som en dubbelkopplingslåda så kommer de att dra lika mycket allt annat oaktat.

Mvh
Arese

Jag vet inte om jag bara har haft tur på alla mina Volvobilar med automater men läser man här så är det bara skit tydligen. Jag tycker Geartronic vx lådan funkar klockrent i både V8:an och T6 bilarna, om den är mer törstig än andras kan jag dock inte svara på men jämfört med BMW 550 2006 som jag kört en hel del så är den varken sämre elller bättre än Volvos enl. mig.

Sportig eller inte? Jag skulle tro att automalåder sitter i 95% av alla M5 bilar som rullar, en snabb koll på "byt bil" fr o m 2008 t o m 2010 har 100% av M5 automater. Sitter bara sportigheten i vilken låda du har? För mig har motorstyrka och chassi/väghållning betydligt större betydelse. Men alla har vi kanske olika definationer av sportighet.
Senast redigerad av 2 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
av Vfrrr
Tycker 2.4d (175) passar utmärkt med manuell och går att köra fantastiskt mjukt med ett brett användbart register. Har egentigen inget emot automatlådor men då måste de vara rappa och smarta. Volvos geartronic är ju tyvärr bara trött. Dock var det länge sen jag provade den i en bensinare och det är möjligt att den passar bättre där.
av Arese
Tja, allt är ju beroende på vilka preferenser man har och hur petig man är - vad någon tycker är acceptabelt tycker någon annan är skit. Min frus 2,4d är helt död under 1200 varv och ger maxeffekt redan vid 3000 varv... Dessutom tar ettan slut vid 40, tvåan vid drygt 70 osv.

Min granne har en ny M5 Touring, att jämföra den lådan med en Geartronic är en överloppsgärning av bilbliska proportioner. Aut läget är riktigt kasst och bilen "kräver" att man växlar den manuellt. Men det är sant att många sportbilstillverkare går mot dubbelkoppling (Porsche, Ferrari mfl). Bilen går säkert minst lika fort med dessa lådorna och man kan "lura" normen - känslan att spaka själv missar man ju tyvärr.

Men som sagt - Volvo gör inte kul bilar så aut passar bäst. Enligt vår handlare ska dessutom lådan funka bättre from 2010 års modell.

Mvh
Arese
av Steff 99
Automatlådan i D5 och 2,4d MY2010 växlar helt acceptabelt mjukt och ryckfritt vid rätt varvtal.
Jag kan inte ens tänka tanken att köpa en Volvo utan automat, skall man ha en manuell låda för att det är sportigt då väljer man inte en V70, för det finns väl inte mycket som är så långt från en sportig känsla.
Jag kör ändå mest landsväg men är det inte "stenålder " att sitta o rycka i spak och tycka med en kopplingspedal.
Likväl skulle jag aldrig köpa en TV utan fjärrkontroll.
Men jag har ändå förståelse för dom som är nostalgiska och vill känna vindarna från bilarnas barndom och köra manuellt. 8)
Förmodligen monterar man även en lurvig rattmuff på ratten och tar på den pepitigrutiga bilhjälmen också när man ger sig ut på vägen.......men hallå, glöm inte att vi har gått över till högertrafik. :shock:
av Arese
Hehe, ja snart är vi väl bara ett fåtal entusiaster kvar som föredrar manuell låda, bensinmotor, bakhjulsdrift, fullt avstängbara stabilitetshjälpmedel och ordentligt med effekt....

Mvh
Arese
av Lövet
Krollspell skrev:Jag skulle tro att automalåder sitter i 95% av alla M5 bilar som rullar, en snabb koll på "byt bil" fr o m 2008 t o m 2010 har 100% av M5 automater. Sitter bara sportigheten i vilken låda du har? För mig har motorstyrka och chassi/väghållning betydligt större betydelse. Men alla har vi kanske olika definationer av sportighet.
Finns inga likheter mellan en automatlåda med momentomvandlare (Geartronic) och den låda som sitter i en M5. M5 lådan är av typen SMG II (Sequentuelles Manuell Getriebe) och det är en strikt manuell låda med automatisk enkelkoppling. Enkelt uttryckt en manuell låda utan kopplingspedal. Nya M3 (och framtida M5) har den låda som kallas DKG och det är en manuell låda med dubbelkoppling, alltså DSG med Volkswagen språk.
av Amli
Jag håller med Andreas att man inte ska blanda ihop låda och låda. Det är ljusårs skillnad mellan den låda som sitter i Volvo och t ex BMW eller VAG bilarna.
Personligen kan jag tycka att automatlåda egentligen gör sig bättre i biltypen som en XC70 men ändå valde jag en manuell. Jag ansåg att det inte var värt pengarna för min del. Jag bor numera i Norrland så det blir inte så mycket stadskörning (där automat är överlägset). Sen fick man en bil med mycket högre skatt (i alla fall på MY09) sämre prestanda och avsevärt mycket mer törstig. Inget jag är villig att betala extra för ;-// . Men framför allt så gillar jag faktiskt att köra manuell låda. Men hade Volvo haft en låda som VAGs DSG hade jag valt den utan att blinka... Sen om andrahandsvärdet är högre på en automat vet jag inte, däremot tror jag att en automat blir mer lättsåld.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Skatten är högre samt att Volvo inte kan lära sig att det manuella läget på Volvos automatlådor är åt fel håll. Därför valde jag manuell. De borde studera en BMW automat
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]

Lambdalampan lyser