Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låsbyglarna justeras med hjälp av ett Torxbits. På dörrstolpen (b-stolpen) finns små markeringar som gör att man kan se läget på bygeln.

Lossa skruvarna tillräckligt för att bygeln ska kunna flyttas. Skjut bygeln någon mm in mot bilens centrum. Dörren ska inte sättas för hårt så var försiktig.

Avsluta med att dra fast skruvarna. Skruvarna fäster i en motsvarande "mutter" som är svetsad/fäst i karossen.

Hälsningar

H
Användarvisningsbild
av Falk
Min knakande baklucka (och nå'ngång ibland vänster framdörr) fortsätter att "knaka" när man kör över ojämnheter i vägen.
Efter insmörjning av lås och lister först (på rekommendation) med lithiumfett och senare med vaselin (också rekommendation av verkstan, men en annan tekniker) konstaterar jag att knakandet försvinner några dagar efter insmörjning för att senare komma tillbaka.
Jag funderar på prova med att justera om luckan. Frågan är bara om man ska sätta den "hårdare" eller "lösare"? Nå'n som testat?
När bilen var ny var bakluckan svårstängd. Man fick då drämma till ordentligt för att den skulle "gå i lås". Nu när lister etc satt sig känns det normalt.

Som sagt, testa med att justera hårdare eller lösare...? Vad tror ni?
Har av volvotekniker förstått att det inte är någon god idé att sätta luckan hårdare. Jag tycker du ska kräva att verkstan fixar problemet.

När det gäller dörrar och luckor får man andra problem om man sätte dom för hårt. Det blir svårstängda och tätningar riskerar att skadas. Dessutom är det inte säkert att det blir tystare om du sätter luckan hårdare. Det gäller att vara försiktigt och pröva sig fram.

Man kan dock tycka att fabriken borde kunna tillverka en bil som är tyst och inte ger sin ägare huvudbry om hur man ska "sätta" dörrar och luckor.

/H
Användarvisningsbild
av Falk
Självklart har jag en dialog om detta med min verkstad. De kommer förr eller senare att fixa detta åt mig. Jag ger mig nämligen inte. Teknikerblodet i mig gör att jag blir lite allmänt nyfiken bara...
Och att prova med att justera luckan är ju inte direkt knepigt.
(Tur man har verkstan alldeles runt hörnet från jobbet, lider verkligen med alla "ute i landet" som kanske har 10-tals mil till Volvoverkstan)

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]