Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:[...] jag kör för korta sträckor med 10-15 starter per dag av bilen,
Frågan är då om det inte är nyttigare för värmaren att gå full tid (eller tills den stänger av sig spontant vid full motorvärme) en gång per dag. Kanske värt den halvlitern olja och eventuell underhållsladdning av batteri när allt kommer kring.
Jag kör med elektrisktrisk värmare istället så bilen är ändå varm och skön när jag åker iväg med den utan att behöva köra dieselvärmaren.
StringerBell skrev: Eller köra bensinare. :???:
Nej tack med en bensinare rusar förbrukningen helt absurt vintertid med många start stopp. Dieselmotorn är ju suverän, jag märker knappt någon ökad förbrukning trots alla kallstarter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Där sa du något som jag faktiskt knappt tänkt på, förbrukningen har ju inte gått upp i princip något på vintern förutom när man kört värmaren!
av knicklas
Hur mycket drar dieselvärmaren när man kör den på timer? Jo, jag förstår att det beror på hur länge den är igång, och det i sin tur beror på hur kallt det är ute :roll:
Men t.ex. hur länge går den vid -10°C resp. 0°C, och hur mycket drar den per timme?
Användarvisningsbild
av StringerBell
knicklas skrev:Hur mycket drar dieselvärmaren när man kör den på timer? Jo, jag förstår att det beror på hur länge den är igång, och det i sin tur beror på hur kallt det är ute :roll:
Men t.ex. hur länge går den vid -10°C resp. 0°C, och hur mycket drar den per timme?
5-6 dl per timme. Vid -10 går den maxtiden, en timme.

Exakt svar hur länge den går kan man annars bara få med eget test.
Användarvisningsbild
av Aresso
Jag har precis köpt en ny V70 II D3 MY11 med tidsur/ dieselvärmare, leverans V 24. Ingår SMS-funktionen i denna eller måste man köpa till den funktionen ytterligare?

Intressant produkt detta förresten. Jag hade denna på min SAAB 9000 CD 2,3 T Airflow, redan 1991. Tekniken verkar inte gått fram så mycket. Förrutom SMS, kunde denna bensinvärmare göra allt vad tidsuret/ dieselvärmaren kan göra idag. Bara att ställa in timern, så var bilen varm och go, när man ville ha den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Inget nytt under solen nej..
Det som jag tvivlar på att din SAAB:s värmare hade är:

-Övervakning av utetemp
-Övervakning av batterispänning så värmaren inte drar ur batteriet
-Övervakninga av bränslemängd i tanken så den inte kör slut på bränslet
-Starttidsinställning istället för intervall som var rätt vanligt förr så man slipper kompensera själv för olika utetemperaturer på morgonen..

I övrigt är det nog samma skit ungefär! :wink:
av Moody
Aresso skrev:Jag har precis köpt en ny V70 II D3 MY11 med tidsur/ dieselvärmare, leverans V 24. Ingår SMS-funktionen i denna eller måste man köpa till den funktionen ytterligare?
Av Brabil-prislistan så ser det som sms-grejen följer med om man väljer tillvalet Volvo OnCall-telefon för 9000 extra
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Aresso skrev:Jag hade denna på min SAAB 9000 CD 2,3 T Airflow, redan 1991. Tekniken verkar inte gått fram så mycket.
1991 det är ju nytid.... I min gamla bubbla från tidiga 60-talet satt en Ebersprecher med tidur så mn kunde ställa in starten kvällen innan...... :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Moody skrev:
Aresso skrev:Jag har precis köpt en ny V70 II D3 MY11 med tidsur/ dieselvärmare, leverans V 24. Ingår SMS-funktionen i denna eller måste man köpa till den funktionen ytterligare?
Av Brabil-prislistan så ser det som sms-grejen följer med om man väljer tillvalet Volvo OnCall-telefon för 9000 extra
Superkanon tillbehör... det skulle jag vilja ha.
av sweborn
Hej!

Jag har idag en Webasto på min bil (skriver inte vilken sort här...) som jag kan ringa upp och få svar från en telefonväxel och göra det jag vill via telefonen.

En annan variant är att man har en fjärrdosa som jag tror kan visa innetemperatur i bilen och såklart starta värmaren på distans, även om räckvidden är något begränsad jämfört med ovan.

Finns något av dessa två att tillgå till tillsatsvärmarna som Volvo originalmonteras med? Vilket fabrikat sitter i volvobilarna?

Hur fungerar SMS-funktionen längre upp i tråden, får man ett SMS tillbaka som bekräftelse på att bilen mottagit "ordern"?

740 GLT med AC (som inte fungerar) och tre rattar […]

Tack för hjälpen 😊 nu är röret[…]

Larmsystem

Bakom vänster främre hjulhus; ett omr&ar[…]

Fick lampfel på höger strålkastar[…]