Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#401333
Tack för den :-)-)
#401425
Emiljonsson7 skrev:
MattiasD skrev:Ett önskemål, Audi A4 2.0TFSI E85 vore intressant att jämföra med 2.5FT.
MattiasD: Här kommer en jämförelse mellan 2,0TFSI och 2,5FT. I båda fall handlar det om Bensin då E85-diagram inte finns tillgängliga. Min 2,5FT går dock bättre på E85 än blyfri även om Volvo anger samma prestanda. Gissar att det gäller båda motorer. Jag valde 211-hästaren då den är mest jämförbar med 2,5FT. Audimotorn finns ju också som 180 och 200-hästarsvariant.

Imponerande hur Audi lyckats med de två litrarna! Riktigt bra prestanda! Det är bara på höga varv som Volvon drar ifrån. Audin har tom lite högre vridmoment ända upp till 4500 varv!

Bild
Tackar! :) Överaskade hur lika prestandan faktiskt är! Som du skriver så får säkert båda motorerna bättre kurvor med E85 i tanken.
#401506
FSandstrom: På begäran lägger jag upp utvecklingen av Volvos dieslar:2,4D (163) vs 2,4D(175) vs D5(185) vs D5(205) vs 2,0D3(163). Lite plottrigt med alla i samma graf. Jag kan alternativt lägga vridmomentkurvorna för sig och effektkurvorna för sig.

Notera att D3:an baseras på de fakta som är officiella samt lite kvalificerad gissning för att komplettera saknade värden :-) Maxhästkraft och maxvridområde för D3 är kända samt vilka varvtal som de har dessa. Resten av värdena för D3:an har jag gissat mig fram till baserat på hur övriga dieslar beter sig. Övriga dieslar i grafen är dock helt baserade på riktig testdata.

Notera att D3:an har toppeffekt väldigt tidigt jämfört med övriga dieslar. Passar nog bäst med automatlåda eller powershift då den troligtvis har kortare register än övriga.

Bild
#401604
Emiljonsson7 skrev:Gurra82: På begäran kommer jämförelse mellan 2,5T (200) och 3,2(238)

Bild
Oj! Det spontana intrycket när man kör är att 3,2 kommer mycket senare! De har lyckats väl med att tämja den annars så mellanvarvsstarka 2,5T:( /PH
#401894
perhall skrev:
Oj! Det spontana intrycket när man kör är att 3,2 kommer mycket senare! De har lyckats väl med att tämja den annars så mellanvarvsstarka 2,5T:( /PH
Enligt diagrammet så har 3,2:an sin vridmomenttopp mycket senare, vid 3200 varv i stället för 2,5T som planar ut vid 2200 varv. 1.000 varvs skillnad är mycket när vi pratar inom det mest använda varvtalsområdet. På 3,2:an känns det därför som den levererar "mer" lite senare, d.v.s. i 1000 varv till. Effekten är mer likvärdig men även där ger 3,2:an mer vid riktigt höga varv. Så jag skulle säga att du känt helt rätt:)

Även om du inte behöver varva mer för att få samma prestanda i 3,2:an så har motorn en karaktär som uppmuntrar mer till att utnyttja varvregistret.
#402188
Har lagt till lite nya motorer som går att jämföra prestanda mellan. Databasen innehåller nu:

Audi A4 2,0 TFSI (211) MY10
Audi A4 2,0 TFSI (211) MY10
Audi A4/A6 2,0 TDI (170) MY08-
Audi A4/A6 2,7 TDI (190) MY08-
Audi A4/A6 3,0 TDI (240) MY08-
BMW 320d (177) E91 MY09-
BMW 325d (197) E60-E61 MY03-
BMW 525d (197) E90-E91-E92-E93 MY05-
BMW 335d (286) E90-E91-E92-E93 MY05-
BMW 535d (286) E60-E61 MY03-
BMW 335i (306) E90-E91-E92-E93 MY06-
BMW 530d (218) E60-E61 MY03-
BMW 530d (235) E60-E61 MY03-
BMW 530i (231) E60-E61 MY03-
BMW M5 (507) E60-E61 MY03-
Volvo S80 V8 (308) MY06
Volvo V50 1,6D (108) Drive MY09
Volvo V70 2,0 D3 (163) MY11 (Uppskattning)
Volvo V70 2,0 GTDi (203) MY11 (Uppskattning)
Volvo V70 2,0D (136) MY08
Volvo V70 2,4D (163) MY09
Volvo V70 2,4D (175) MY10
Volvo V70 2,5FT (231) MY10
Volvo V70 2,5T (200) MY08
Volvo V70 3,2 (238) MY10
Volvo V70 D5 (185) MY09
Volvo V70 D5 (205) MY10
Volvo V70 T6 (285) MY10
WW Passat 1,6 TDI (110)BlueMotion MY09
WW Passat 2,0 TDI (140) MY07
#402378
yamaha skrev:det är något som inte stämmer med vrid kurvan audi 2.0 tfsi vs v70 2.5 ft vi ca 2500 rpm har volvon något högre effekt då ska också vridet vara högre än på audin. det ser ut som om hela audins vrid kurva ligger för högt eller volvons effektkurva
Ja, små skillnader:-) Jag hade data från två olika ställen. Nu har jag valt data från samma dynokörning och typ av diagram. Ingen jätteskillnad men dock.....

Bild
#402433
jag har blivit lite "arbetsskadad" när det gäller att analysera effekt diagram.Man ser ofta många fabricerade och eller på annat sätt felaktiga kurvor. om man jämför två motorer som har exakt samma effekt vid ett visst rpm så har dessa motorer exakt samma vrid vid det varvtalet. tycker du har gjort ett bra jobb med mycket intressanta jämförelser.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]