Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:Hmmmm hur menar ni med lädret?

Åkte just en V70II taxi som rullat 30.000 mil och lädret var verligen förvånade fint efter den påfrestningen.

Lädret i mina tidigare Volvos har inte slitits snabbaer än i mina BMW bilar, snarare tvärs om.
V70II tycker jag har ett okay läder men XC90! Jösses, det skinnet ser ju helt förstört ut efter 10.000 mil. Måste vara Volvos minst hållbara läder någonsin.

Ska man ha slitstarkt läder så är det förr-förra generationen av Mercedes E-klass som gäller. Såg likadant ut från mil 1 till 40.000.
Variosboy skrev:
- Rejält billigare med snarlik utrustning.
- Mer lastutrymme
- Bättre serviceorganisation
Fast inget av det har ju med själva bilen att göra?
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev:
Emiljonsson7 skrev:Jag kan bara jämföra med AudiA6 och BMW320d och då är det likvärdigt. 320:n är iofs mindre men är Tight ihopskruvad dock plastigare än Volvon etc. Det finns saker som är bättre på tyskarna och saker som är bättre på Volvon. Dock inte ljusår i skillnad. Beror mer på vad man är ute efter.
Problem med denna diskussion är väl som jag skriver i flera av mina kommenater att man jämför med fel bilar, köper man V70 så är det inte istället för en Audi A6
Där har du fel, för det var precis mellan V70II och Audi A6 det stod mellan när vi valde ny bil senast.
Volvons fördelar:

- Mer lastutrymme
Varför är Volvon billigare, varför är en Ikea soffa billigare än en som är tillverkad i ett mindre snickeri i Småland, hur ser detaljarbetet ut, man sitter bra i båda, men känslan kan vara väldigt annolunda om man tycker det är viktigt.
Volvon är billigare eftersom man har enklare lösningar "Thats it"
Och som du skriver så är du nöjd med V70:s nivå på lösningar, kvalite o känsla, då skall man köpa en V70.
Jag har andra krav på vad som är bra och vad som är bättre.
Men jag prioriterade bort det som var bättre denna gång.

Lastutrymmet är också en faktor som jag prioriterade vid valet av V70, eftersom jag inte är någon Mercedes vän så fanns det inget allternativ förutom V70

Att Volvos serviceorganisationen är bättre råder det nog delade meningar om, men det har inte med bilens pris och kvalite att göra, men jag håller med det är viktigt, men jag vägrar att köpa ytterligare en bil som skall in för 6:e gången för samma garantijobb med 600 mil på mätaren, så nästa gång blir det något annat, det står klar efter fyra månader med V70II
Ibland så kanske "snålheten bedrar visheten" som ordspråket lyder.
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Läste testet i, jag tror det var AMS tär man testar A6, 5-serien, E-klass och S80...slutklämmen var att S80 inte spelar i samma liga.
Fast kollar man poängen brukar det kanske skilja 1-2 poäng max!
Jag håller med dej, att S80 känslomässigt trots detta nederlag känns bättre än V70 och då kom ändå S80 ut på marknaden nära ett år tidigare.
Jag förstår fortfarande inte varför man har en högre kvaliteskänsla inuti S80 mot V70.
Är det för att man skall känna skåpbilskänslan tydligare :wink:
av Mr T
Steff 99 skrev:Jag håller med dej, att S80 känslomässigt trots detta nederlag känns bättre än V70 och då kom ändå S80 ut på marknaden nära ett år tidigare.
Jag har en S80 -07a och jag tycker i stort sett att den är jättebra.

Men -

När jag jämför med svärfars XC90 R-design MY08, R-design har fö ett väldigt bra skinn som inte ser slitet ut efter 7.000 mil - använt ja - slitet nej, så känns XC90n som en mer mogen produkt. Dock är S80n modernare och totalt sett komfortablare och har andra fördelar men XC90n känns ändå mer gedigen på något sätt.

Likadant är det när jag har lånat svågerns XC70 MY08, den känns också tightare och mer gedigen än min S80. Visst hör man oljud från bakluckan ibland men bortsett från det så har den bättre totalkomfort.

Min kollegas V70 däremot, MY08 D5 AWD, känns inte särskilt premium.

Jag prioriterar iofs tystnad och fjädringskomfort väldigt högt och där ligger XC70n bra till, svågern har dessutom laminerade rutor (så även svärfar) och då blir XC70 en väldigt tyst och komfortabel bil. Jag har tyvärr inte laminerade rutor på min.

Så det handlar väl till syvende och sist väldigt mycket om hur man själv definierar vad som är premium - för mig är det att bilen är tyst, det gäller både väg-, vind- och knarr och gnisselljud, samt att bilen glider över spåvägsspåren som de envisas med att lägga i gatorna här i Gbg utan att det känns särskilt mycket.

Men, igen, hade jag fått välja helt fritt hade nästa bil också blivit en S80. Nu är jag emellertid snart tvåbarnsfar och andrabilen är en Peugot 307 hatchback så det börjar bli dags för en kombi..... och det lutar åt en XC70 (med laminerade rutor 8) ).

(OT: En V100 hade inte suttit fel... :P )

//Mr T
andreas_lofgren skrev:
Variosboy skrev:
- Mer lastutrymme

Fast inget av det har ju med själva bilen att göra?
Nu förstår jag inte alls vad du menar, har inte priset på en bil med bilen att göra, eller är det bagageutrymmet hos en bil som inte har med bilen att göra!?!?!
Menar du den sista raden i mitt inlägg ovan, så visst har du rätt, ville bara rada upp de saker som var orsaker till valet..
Amli skrev:Apropå dina väl ihop skruvade bilar. Tycker du samma sak om din förra XC90 och C70? Är det olika lika solida som din S80 och XC60?
Den senaste XC90 Executive var också ruggit bra. Den förra C70in (MY06 T5, en av dom första i Sverige) var inte lika bra som 09:an som jag kör nu. Men samtidigt känns XC60in mer solid än den. Fast har inget att anmärka på egentligen.
Min svåger hade en XC90 executive 2004, å det var ta mig fan det plastigaste jag har varit med om.. Det måste alltså ha hänt en del efter 2004 när det gäller executive eller?

Nu åker han XC60 å den är riktigt mycket bättre på alla punkter när det gäller att vara välbyggd tycker jag..
Användarvisningsbild
av bjornw
Det är extremt svårt att göra en sån här jämförelse på ett objektivt sätt. Vi som skriver har alla subjektiva åsikter baserade på våra erfarenheter av produkterna. Hade jag åkt på 6 garantijobb de första 600 milen hade jag haft en annan syn på min bil. Samma sak är det med tidningarna, journalisterna är människor som har preferenser och gillar eller inte gillar olika saker. Vad som är bäst för en är inte bäst för en annan, helt enkelt.

Jag tycker inte heller att det går att säga att tyskarna "lirar i en egen liga", för det beror på vem som bestämmer reglerna för hur ligorna ska delas in och där finns det ingen exakt vetenskap utan det är vi kunder som avgör. Det är iaf inte journalisterna som avgör vilka ligor som ska finnas. Vissa journalister är så partiska i sin syn på bilmärken att det inte är lönt att läsa tester de är inblandade i. Det gäller naturligtvis både tyska och svenska bilar. Konkreta, mätbara egenskaper hos bilar kan ge upphov till helt tossiga betyg i tidningarnas tester. Minns tex när när Q5 fick högre betyg för lastutrymme än XC60 i AMS. Q5 har fler VDA litrar men öppna luckan och titta in i bilarna. Försök lasta dem eller till och med mäta lite så får man en mer realistisk bild. Men Q5 skulle ju vinna testet, vilket den gjorde också. Samma sak i Aftonbladet där XC70 får 5 stjärnor i att köra medans A4 Allroad får 2. Någonstans där övergår vetenskapen till att bli en subjektiv bedömningssport och då är det helt ok för alla att vara med och tycka och tänka, det finns inget rätt eller fel. Det enda som är fel är att säga att man har rätt och andra har fel.

Sedan tycker jag inte att man kan dra ett märke över en kam, här pratar vi mest om V70II och jämför 5-serien, E-klass och A6. Om vi jämför XC60, Q5, X3 och GLK skulle utfallet bli ett annat. Skillnaderna mellan de tre tyskarna och Volvo är idag inte så konsekvent stora som vissa vill göra gällande, men inte heller obefintliga som andra vill få det till. Skillnader finns det, åt båda håll, och att förenkla och påstå att ett märke alltid är bäst är inte seriöst. Vad som är bäst för dig är kanske inte bäst för mig.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]