Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Varför skulle just 1 liter ingå i servicen? När jag haft den på service har jag fått betala efter hur mycket de hällt i.

Vid ett tillfälle när jag fyllde den precis innan service så stod det på fakturan att de fyllt på 0,01 liter :)
av perhall
Moody skrev:Varför skulle just 1 liter ingå i servicen? När jag haft den på service har jag fått betala efter hur mycket de hällt i.

Vid ett tillfälle när jag fyllde den precis innan service så stod det på fakturan att de fyllt på 0,01 liter :)
Haha, vilken humor:)
det är ju lite som att skriva en reseräkning för att man postat ett brev 150 meter från arbetsplatsen../PH
Användarvisningsbild
av CarMan
Det här med spolvätska är inget som ingår i servicen (service enligt volvos föresktifter)
Spolvätska ingår därimot ändå i på många ställen, då det är en "säkerhets ditalj" men famförallt väldigt iriterande att åka rån verkstan o på vägen hem tänds lampan för att man måste fylla på, så du får vända (eller liknande)

På just min verksta ingår 1 liter konsentrerad spolarvätska, som meken fyller på vatten fylls på efter spolvätkan (mängden vatten beror på årstid)

jag vet kunder som fyllt på när dom åker hemifrån o blir irriterade när vi fyller på. Det dom inte tänker på är att det ofta rinner ut den vätska som är i påfylnings rörer (meken ser alltså inte att det är fullt) på samma sätt får ju meken i den mängd röret rymmer + den mängd mekan förbrukar när han provat systemet.

Så det går ALLTID at få i spolvätska, även om det är fullt (det som blir över läggs i bilen)
Användarvisningsbild
av P1800
VolvoB20 skrev:Vilka lappkast ......

Förra året man var inne på Volvo tittade de på en som en idiot om man vill uppdatera mjukvaran helt och hållet, "Do not fix it if it aint broken" var svaret.

Så några måander senare så uppdaterar man hela mjukvaran vare sig kunden vill det eller ej.

Vad är det för revolution som har gjort att man gjort denna totala kovändning ?:-/
Kanske ett sätt att sabba prestanda uppgraderingar typ RICA? (BSR kan man ju ladda på nytt)
av oddiv70
P1800 skrev:
VolvoB20 skrev:Vilka lappkast ......

Förra året man var inne på Volvo tittade de på en som en idiot om man vill uppdatera mjukvaran helt och hållet, "Do not fix it if it aint broken" var svaret.

Så några måander senare så uppdaterar man hela mjukvaran vare sig kunden vill det eller ej.

Vad är det för revolution som har gjort att man gjort denna totala kovändning ?:-/
Kanske ett sätt att sabba prestanda uppgraderingar typ RICA? (BSR kan man ju ladda på nytt)

Jeg hadde service på min My10 forrige uke i Sverige. Da spurte kundemotakeren om jeg ville ha ny software, i tilfelle bilen var trimmet.. Noe den ikke er
av perhall
En sak som är störig är att Bilia påstår att mjukvaruuppgradering värd 995,- ingår i servicen. Men om det inte finns någon uppdatering är det ju värt 0,-. Antar att det inte kostar 995,- att få veta att det inte finns nån uppdatering.../PH
Användarvisningsbild
av CarMan
perhall skrev:En sak som är störig är att Bilia påstår att mjukvaruuppgradering värd 995,- ingår i servicen. Men om det inte finns någon uppdatering är det ju värt 0,-. Antar att det inte kostar 995,- att få veta att det inte finns nån uppdatering.../PH

Ja antalet styrenheter som uppdateras är helt beroende på om det finns nån nyare verson att ladda eller ej, till styrenheterna.
Om du varit inne för nån vecka sedan o laddat alla styrenheter så lär det inte finnas nått nytt att ladda (men på ett år lär det finnas)

Nu är ju detta nåt som ingår utan extra kostnad, så du går inte miste om nått om du inte får nått laddat.

Service 2.0 är ett utryck för att säga nu höjer vi ribban för servicar, vi ska nu ge kunden mer service för pengarna. Att uppdatera bieen mjukvara var bara en av sakerna man "ändrat" (man vill erbjuda nått man inte får hoss konkurenterna = stort mervärde för kunden)

Det finns inget system som enkelt kan kolla om det finns uppdateringar & vilka uppdateringar som görs. När man börjar att ladda mjukvarorna så får man besked om det finns & vilka styrenheter det fins till. så att bara kolla om det finns inebär ju ett vist arbete, skule altså kosta dig 300:- att få reda på det.
av perhall
CarMan skrev:
perhall skrev:En sak som är störig är att Bilia påstår att mjukvaruuppgradering värd 995,- ingår i servicen. Men om det inte finns någon uppdatering är det ju värt 0,-. Antar att det inte kostar 995,- att få veta att det inte finns nån uppdatering.../PH

Ja antalet styrenheter som uppdateras är helt beroende på om det finns nån nyare verson att ladda eller ej, till styrenheterna.
Om du varit inne för nån vecka sedan o laddat alla styrenheter så lär det inte finnas nått nytt att ladda (men på ett år lär det finnas)

Nu är ju detta nåt som ingår utan extra kostnad, så du går inte miste om nått om du inte får nått laddat.

Service 2.0 är ett utryck för att säga nu höjer vi ribban för servicar, vi ska nu ge kunden mer service för pengarna. Att uppdatera bieen mjukvara var bara en av sakerna man "ändrat" (man vill erbjuda nått man inte får hoss konkurenterna = stort mervärde för kunden)

Det finns inget system som enkelt kan kolla om det finns uppdateringar & vilka uppdateringar som görs. När man börjar att ladda mjukvarorna så får man besked om det finns & vilka styrenheter det fins till. så att bara kolla om det finns inebär ju ett vist arbete, skule altså kosta dig 300:- att få reda på det.
Jag håller absolut med om att det är ett mervärde. Men det är inte automatiskt värt 995,- per gång... för det har det ju inte ens alltid kostat om det inte funnits något att ladda ned, en del uppdateringar har även tidigare varit gratis etc./PH
Användarvisningsbild
av CarMan
Finns inga uppdateringar som varit gratis.
Ibland har man en recall o då kan det vara en del som ska bytas eller en mjukvara som ska laddas, men det är en annan sak.

Volvo går inte ut med att det är värt 995:- volvo går ut med at det är gratis!
Sen kanske din återförsäljare valt att anonsera med at det är värt 995:- (vilket nån liknande uppdatering kasnke kostar hoss just dom)
Användarvisningsbild
av Mats
Jag gjorde en service 2.0 i oktober.
Måste ha fått en nyare styrprogramvara till motorn (2.0D) för att den går mycket bättre än tidigare. Motorn går mycket jämnare och är mindre "dieslig".

Däremot så förlorade jag en mjukvara som jag har begärt vid en tidigare service. Den som gör att den kommer ihåg vilket värde jag vill se på färddatorn. Nu är det bara svart när man startar bilen, så får man själv skruva sig fram rätt.

/Mats
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]