Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jarnsjua
ljudet uppkommer vid tomgång ibland, 1500-1600 varv alltid, samt runt 2000. Ibland ligger ljudet konstant mellan 1500-2000. det är ett burrande hårt ljud och ibland med tjut/skärande karraktär speciellt när det är fuktigt/blött ute.
min AC kompressor är nyligen bytt till den senaste varianten utan resultat på ljudet.
har du några bra idéer på lösning Gooose?
av Kristian6
Presis som jarnsjua beskriver, har jeg også i min V70 1,6 DRIVe. Burrande lyd ved 1600 - 1800 rpm. Min Volvo verkstad har foreløpig sagt at dette er "normalt". Er det ingen som vet noe mer om dette?
Användarvisningsbild
av gooose
Detta ljud kommer från remm spännaren/remmen Ett "Skorrande" ljud

Detta ljud finns mer eller mindre på bilar V70II åm 2010 2,4D 175Hk
På bilar med dubbel turbo 2,4D 165Hk o D5 205 Hk har jag inte hört något liknande ljud

I dags läget finnes ingen lösning vad jag vet på detta ljud
Men jag vet även att man jobbar Röven av sig
för att finna en lösning på detta i det snaraste då detta ljud ej är något som man vill ha

Så till er som har detta ljud ha tålamod Lösning kommer förhoppningsvis i det närmaste

//Goose
av jarnsjua
Goose
Tack för infon. Det är oerhört tråkigt när man har suttit och specat sin bil säkert 200 gånger på nätet, längtat efter den, drömt om bilen, provkört bilen flera gånger (utan konstiga ljud), man väljer en 2,4D eftersom den går fint och har ett bra ljud... sen, vad händer? Jo man får en bil som för ett jäkla oväsen och inte alls liknar de 2,4D som jag har provat och sedan får det mest konstiga svar av Volvo någonsinn "det är en egenskap" - jo hej på dej du :) dra den om rödluvan också liksom!Så som det är nu så upplever jag bilen som bra men har alltid en klump i magen varje gång jag kör den. Bilen känns trasig och inte alls OK ur ett ljudperspektiv. Volvo har ju även kvalitet som kärnvärde - detta andas inte kvalitet.
Nu har jag skrivit av mig lite. Goose, när tror du en lösning finns framme och vad kan lösningen bestå av?
av Steff 99
jarnsjua skrev:Goose
Tack för infon. Det är oerhört tråkigt när man har suttit och specat sin bil säkert 200 gånger på nätet, längtat efter den, drömt om bilen, provkört bilen flera gånger (utan konstiga ljud), man väljer en 2,4D eftersom den går fint och har ett bra ljud... sen, vad händer? Jo man får en bil som för ett jäkla oväsen och inte alls liknar de 2,4D som jag har provat och sedan får det mest konstiga svar av Volvo någonsinn "det är en egenskap" - jo hej på dej du :) dra den om rödluvan också liksom!Så som det är nu så upplever jag bilen som bra men har alltid en klump i magen varje gång jag kör den. Bilen känns trasig och inte alls OK ur ett ljudperspektiv. Volvo har ju även kvalitet som kärnvärde - detta andas inte kvalitet.
Nu har jag skrivit av mig lite. Goose, när tror du en lösning finns framme och vad kan lösningen bestå av?
Har Volvo kvalite som kärnvärde !!??
Då kan man bara konstatera att Volvos mått på kvalite och mitt inte precis stämmer överens, speciellt inte den kvaliten på att ta hand om uppkommna kvalitesproblem och hur dessa hanteras av sina ÅF.
Att man blir behandlad som något obekvämt och besvärligt när man kommer in på verkstaden känns mer som en regel än undantag.

Man lovar att ringa och höra av sig ...men hur man använder moderna kommunikationsmedel såsom E-mail, SMS, mobiltelefon eller vanligtelefon, har inte nått vissa av verkstäderna ännu, detta bevisar väl bara att man förmodligen inte heller klarar att åtgärda en modern bils eventuella problem.
Man skall inte behöva sju verkstadsbesök och 15 arbetsdagardagar för att få samma sak åtgärdad till hälften.
De övriga problemen/felen har man bara behövt 3-4 gånger för att fixa.

Så att Volvo har kvalite som kärnvärde är enligt mej inte ens värt pappret det är tryckt på.
Volvo kanske löser problemet med skorrande motorer , men vem skall sedan åtgärda det på bilarna som rullar ?:-/
Användarvisningsbild
av Spid3r
Tänkte vecka denna tråd igen.
I tisdags var jag på Volvo igen då var det två tekniker som lyssnade och lyssnade, efter mycket om och men, bestämde de att byta ut remmen och remspännaren. När vi kollade noga på remmen såg vi att ena halvan av remmen var betydligt mer sliten.
Nu på onsdag skall de byta det, bilen är V70 (2.4D) 2010 gått ca 1200mil.
Någon som känner igen sig här?
Användarvisningsbild
av martink82
Zera skrev:Tänkte vecka denna tråd igen.
I tisdags var jag på Volvo igen då var det två tekniker som lyssnade och lyssnade, efter mycket om och men, bestämde de att byta ut remmen och remspännaren. När vi kollade noga på remmen såg vi att ena halvan av remmen var betydligt mer sliten.
Nu på onsdag skall de byta det, bilen är V70 (2.4D) 2010 gått ca 1200mil.
Någon som känner igen sig här?

Är nyfiken hur det gick efter bytet? Blev det tyst? Kör själv en XC60 D5 AWD -MY10, som nu gått 800mil, och har samma ljud vid detta varvtalsområdet.... Har funderat om det har något med återcirkulationen av avgaserna att göra? Då den ska vara omgjord på de motorer med dubbelturbo.... En fundering bara...

Du skriver att remmen var betydligt mer sliten på ena halvan, så jag gick och tittade på min...
Då såg jag att i motorummet på remmens sida har det samlats massor med små svarta partiklar. Tanken slog mig att det kan vara nött från remmen, men det syns inget tydligt att det skulle vara så.... Hur var det på din?

Mvh
Martin
av eos1ds
tassbonn skrev:Då borde väl D5an låta oxå då det ju är exakt samma bil fysiskt sett. Åtminstone på -08.
Hej! Ja du, min XC70 D5 Auto MY-11 skorrar också. Var det första jag märkte när jag fick den, speciellt jämfört med den MY-10 jag hade hemma över helgen när jag skulle beställa min egen. Demobilen skorrade lite jmft med min. Blir något de får kolla på första servicen om jag kan vänta så länge. Jag trodde jag hade något löst i bilen? Ha det gott.
Användarvisningsbild
av martink82
eos1ds skrev:
tassbonn skrev:Då borde väl D5an låta oxå då det ju är exakt samma bil fysiskt sett. Åtminstone på -08.
Hej! Ja du, min XC70 D5 Auto MY-11 skorrar också. Var det första jag märkte när jag fick den, speciellt jämfört med den MY-10 jag hade hemma över helgen när jag skulle beställa min egen. Demobilen skorrade lite jmft med min. Blir något de får kolla på första servicen om jag kan vänta så länge. Jag trodde jag hade något löst i bilen? Ha det gott.
Det jag undrar/oroar mig lite över är de små svarta partiklar runt remmen i motorrummet? Som Zera skrev så syntes det på remmen att halva var onormalt sliten. Tyder detta på att när det "skorrar" så nöts lite lite av remmen ner??? Vågar man köra till nästa service, eller finns det risk att en vacker dag säger remmen tack och adjö, och går sin egna väg??? Eller kan det vara så att de svarta partiklarna är allmän smuts som sugits in, och att man är lite, ska vi säga, överkänslig??? Ha de gött! // MK

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]