Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funk skrev: ...det går hursomhelst inte att göra utan VIDA eller kanske t.o.m carconfig (vilket inte ens vanliga verkstäder har).
Finns ingen kalibrering. CEM får hastighetssignaler från BCM (snittvärde från abs-givarna i framhjulen) och ev. TCM (automatlådan).

Med carconfig kan man däremot ändra hastighetsvisningen till "mellanöstern"-marknad. Då visar mätarna rätt, inte med det påslaget som alla andra har. Numera visar min mätare rätt men man stör sig på alla andra som konstant kör 4km/h för långsamt. Men det är en helt annan sak...
Guru skrev:
Funk skrev: ...det går hursomhelst inte att göra utan VIDA eller kanske t.o.m carconfig (vilket inte ens vanliga verkstäder har).
Finns ingen kalibrering. CEM får hastighetssignaler från BCM (snittvärde från abs-givarna i framhjulen) och ev. TCM (automatlådan).

Med carconfig kan man däremot ändra hastighetsvisningen till "mellanöstern"-marknad. Då visar mätarna rätt, inte med det påslaget som alla andra har. Numera visar min mätare rätt men man stör sig på alla andra som konstant kör 4km/h för långsamt. Men det är en helt annan sak...
Vad är det för väg där alla kör exakt tillåten hastighet, men enligt mätaren:) Jag var i Norrköping för ett tag sen, där körde alla typ 69 på 70... mätarhastighet.../PH
olsin skrev:
dubbeltank skrev:OK!Så när jag kört 45 km och vägmätaren visar 30 km då har jag ett annat problem!?
Du är inte så långt från miles i stället för kilometer...
Du kan ha nåt där!

Ska kollas.tackar.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!