Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xoxo
--Annars är det ju bara att trycka ner inställningsknappen för vänster, alternativt högerspegel när man lagt i backen. Får samma funktion.--
Menar du att jag ska fjutta med att ställa om spegeln??
Användarvisningsbild
av Falk
Hyxarn skrev:
Falk skrev:-Möjlighet att programmera automatisk nedvinkling av höger backspegel när man lägger i backen.
Detta finns numera i menyn för bilar med infällbara backspeglar. Finns inställning för både höger och vänsterspegel.
Brukar vara någon enklare uppdatering på bilarna runt vecka 50 varje år. Tror det kom med då.

Har sett det i S80, V70, XC70 samt XC60.
OK, min är byggd strax före V.40 tror jag. Har inte den funktionen.
Går det att uppdatera mjukvarumässigt?

Sammanställde lite 8)
Dom skrev: Motortemperaturvisning.
Gångtid för bränslevärmaren
Indikation för motorvärmarsladd
Varningslampor för dörrar
Fastare fjädring
Längre stolsdyna. Utdragbar sittdyna/lårstöd på "sportstolar"
Förbättrat svankstöd där man kan justera svanken efter sin egen rygg
Högupplösta Displayer
Backspegel, möjlighet att stänga av autodimningen
Panoramatak, tillval
Möjlighet att ställa in parkeringsvärmaren även vid färd
Möjligheten att ställa in automatisk belysning när man stänger av och låser upp bilen som även ska tända upp belysningen under backspeglarna
Möjlighet att programmera automatisk nedvinkling av höger backspegel när man lägger i backen
Möjlighet till visning av oljenivån i samband med start.
Utdragbar sittdyna/lårstöd på "sportstolar"
Tvådelat bagegrumsgolv
Komplettera med 12V-uttag bakom panelen (för exempelvis navigator
Något rymligare stolsfickor
harmonisera intrumentbelysningen - allt för gärna vara vitt som instrumentklustret
harmonisera aluminiumpanelen runt ljudanläggningen/ med övriga dekorlister
belysning under bagagerumsgolvet
Ett vindrutetorkarläge som gör att torkarna ställer sig på halva rutan typ, så de träffas av defrosterluften när man kör bränslevärmaren. Så slipper man två isbatonger som vindrutertorkare på morgonen..
Instrumentbelysmingen. Bättre läsbarhet i mörker
Musfunktion för alla menysystem och nav och en gemensam skärm
Förvättrade vindrutespolare
Bättre aerodynamik runt yttre speglar så att de inte "gror" igen
Bättre placering av 12-voltsuttag generellt är ett önskemål. Vem vill åka med jalusiluckan öppen konstant öppen
Tag bort tanklocksknappen påpanelen, låt locket öppnas med centrallåset
Möjlighet att söka med knappsatsen (bokstäver) vid tex USB-minne. Har 1100 låtar och småjobbigt att scrolla
Bättre audiogränssnitt
Rattvärme
Head up display
Öppningsbar ruta på bakluckan
En mer omfattande inställnings meny för den aktiva bilägaren möjlighet att anpassa funktioner i färddatormenyn t.ex. motortemp, laddtryck etc.
Trygghetsbelysning "Follow me home" skall tända alla ljus inklusive halvljuset
Boost-knapp (!)
Uppvärmda v-torkare
Användarvisningsbild
av Falk
Tobbev skrev:Nej, trycker du till på knappen så går den ner i "backläge". När du lägger ur backen så går den tillbaka.
Det är just det man vill slippa, att trycka första gången... Men nu finns det ju tydligen. :P
Användarvisningsbild
av Falk
Tobbev skrev:Men hur skall du aktivera den då? Eller vill du att dom alltid skall gå ner i backläge när du läger i backen?
Precis, högerspegeln vill jag ha ner lagom mycket när jag backar (varje gång jag lägger i backen). :D
(Och med en enkel knapptryckning vill jag kunna välja bort funktionen de enstaka gånger jag vill backa mot fjärran i hög fart eller när jag ändå måste vinkla ut spegeln (backar en hel del med släp till och från).
av Tobbev
Ok. Personligen använder jag "backfunktionen" sällan (kanske 10ggr per år) så för mig skulle det vara extremt mycket jobbigare om man var tvungen att trycka på en knapp när jag inte vill ha funktionen. Men man borde kanske kunna välja hur man vill ha det.
Några saker till:
  • Bättre aluminiumskenor i bagaget som inte samlar så mycket skräp. De är dessutom sylvassa om man skall ner och göra rent dem = blod. Otympliga krokar som jag aldrig använt. Har för mig att jag sett horisontella lastskenor på en bil men kommer inte ihåg vilken
  • Uppfällbara barnstolar som barnen kan sova i. Dagens uppfällbara stolar ger för dåligt sidostöd och med läderklädseln halkar de omkring där bak
  • "Kliv i" och "kliv-ur" läge för den elektriska förarstolen. Har haft problem med två bilar med sportstolar att man nästan nöter bort ena stolssidan när man sätter sig eller går ur bilen.
Och några småsaker också:
  • Flera USB-ingångar och stöd för spelningslistor
  • Lättåtkomlig (men dold) pennförvaring nära förarplatsen och inte i handskfacket eller löst skramlande i mittkonsolen som idag
  • Laddningsbar LED-ficklampa i bilen (finns i Skoda)
  • Mood light (svag stämningsbelysning i bilen under färd)
    av sorsj
    1. Uppvärmt viloläge för vindrutetorkarna
    2. Bättre vindrutespolare
    3. Defrosterutblås lite längre ut på vänster sida
    4. Kylvattentermometer (på något sätt, gärna som programmerbar funktion i menysystemet)
    5. Belysta mätarnålar i hastighetsmätare och varväknare
    6. Klädkrok i lastrummet (som i V70N)
    7. Varningslampor i dörrarna (som på 740 och 850)
    8. Programmerbar farthållare (där man kan programmera in 30,40,50,60, ... km/h)
    9. Belysning i facket under golvet i lastrummet
    10. Möjlighet att fjärrstänga bakluckan (om man har motorlucka)
    11. Tanklucka som låses/låses upp med övriga centrallåset (som på V70N)
    12. Belysning i knappsatsen till elstolen
    13. Möjlighet att ställa in bränslevärmarens tidur även om motorn är igång.
    14. Aerodynamikoptimerad baklucka (som drar igen mindre i snö och slask)
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 10

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]