Gurra82 skrev:Tänk om alla som kör flexifuel skulle straffbeskattas för de gånger dem inte tankar etanol. Då skulle staten bli rika :D Men vi som faktiskt kör snålt med våra dieselbilar och inte gör fattiga barn ännu hungrigare vi skall straffbeskattas :D
Ja, och jag har nu hittat fler saker som gör att det är fördelaktigare att tanka E85

Jag har skrivit i en annan tråd i sektionen för allmäna bilfrågor kring jämförelsen mellan E85 och blyfri 95,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=51584
Jag kör uteslutande på E85 sedan bilen var ny och även så med den gamla bilen. 90% Etanol med den gamla. Nu har jag testat att tanka 2 tankar bensin för att kunna jämföra skillnad i verklig förbrukning. Redan då jag körde på första tanken bensin trodde jag det var något fel på bilen. Jag har 2,5FT:n med 231 hästar. Trodde laddluftröret lossat eller läckte, på allvar alltså. Den gick märkbart sämre på bensin. Efter två tankar bytte jag nu tillbaka till Etanol och vilken skillnad! Det är mycket piggare, bättre effekt och vridmoment i hela registret. Mest skillnad över 1.800 varv då turbon går in. Jag skulle uppskatta skillnaden i vrid/effekt till minst 15%. Det skall ju inte skilja något på pappret? I den andra tråden har jag dock fått troliga förklaringar till varför det är så och det finns tydligen många som upplever detta.
Så jag kan bara säga - Det får alltså skilja bra mycket i pris mellan bensin och E85 innan jag skall välja bensin iaf :D
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson