Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Gurra82 skrev:Tänk om alla som kör flexifuel skulle straffbeskattas för de gånger dem inte tankar etanol. Då skulle staten bli rika :D Men vi som faktiskt kör snålt med våra dieselbilar och inte gör fattiga barn ännu hungrigare vi skall straffbeskattas :D
Ja, och jag har nu hittat fler saker som gör att det är fördelaktigare att tanka E85 :-) Jag har skrivit i en annan tråd i sektionen för allmäna bilfrågor kring jämförelsen mellan E85 och blyfri 95, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=51584

Jag kör uteslutande på E85 sedan bilen var ny och även så med den gamla bilen. 90% Etanol med den gamla. Nu har jag testat att tanka 2 tankar bensin för att kunna jämföra skillnad i verklig förbrukning. Redan då jag körde på första tanken bensin trodde jag det var något fel på bilen. Jag har 2,5FT:n med 231 hästar. Trodde laddluftröret lossat eller läckte, på allvar alltså. Den gick märkbart sämre på bensin. Efter två tankar bytte jag nu tillbaka till Etanol och vilken skillnad! Det är mycket piggare, bättre effekt och vridmoment i hela registret. Mest skillnad över 1.800 varv då turbon går in. Jag skulle uppskatta skillnaden i vrid/effekt till minst 15%. Det skall ju inte skilja något på pappret? I den andra tråden har jag dock fått troliga förklaringar till varför det är så och det finns tydligen många som upplever detta.

Så jag kan bara säga - Det får alltså skilja bra mycket i pris mellan bensin och E85 innan jag skall välja bensin iaf :D
av MattiasD
Intressant iaktagelse! 2.5FT verkar alltså ha prestandavinster med E85 i tanken precis som Saab BioPower. Jag har ju som sagt aldrig kört på BF95 så jag har ingen erfarenhet av detta. Vi kan alltså konstatera att det både finns miljö- och prestandavinster med E85 i tanken!

Det vore intressant om någon motortidning testade effekten vid drivhjulen med E85 och sedan med BF95 och få siffror på skillnaden.
Användarvisningsbild
av Guligan
Japp, det vore ett klart intressant test. Jag har hittills endast kört min 2,5FT 231 hk på BF95, så jag har heller inget att jämföra med.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Guligan skrev:Japp, det vore ett klart intressant test. Jag har hittills endast kört min 2,5FT 231 hk på BF95, så jag har heller inget att jämföra med.
Prova nästa tank med E85 och berätta om du också känner skillnad.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!