Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:[ Men jag tycker att det släpper lite väl mycket då man byter fil. Känns verkligen som att bilen skulle spinna runt för minsta lilla. Eller så kanske däcken inte var så himla bra som jag trodde de var.
Testa inte för att hitta gränserna när du har fullt med bilar runt dig. Passa på när du har vägen för dig själv och lär dig var gränserna går....

Hur breda sulor har du?
av Amli
Precis som VolvoB20 säger, har däcken en stor betydelse. Nu tror jag iofs att de flesta A6 Quattro åker på lite bredare vinterdäck än genomsnittet.
Vidare kan man inte jämföra riktningstabiltet i snömodd på landsväg mellan en V70 FWD och en A6 Quattro. Få, om ens någon, personbil är så lugn och riktningstabil i dessa lägen om just en A6 med Quattro. Även som vanlig FWD ligger en A6 som en padda på vägen vid landsväg och motorvägskörning.
Användarvisningsbild
av kave
Den långsammaste komponenten i bilen är föraren.
Lär dig titta långt fram när du kör så kommer du inte uppleva dessa små rörelser som ett stort problem.
A6 är ju ingen spännande bil att köra direkt, klart sämre balanserad än en v70. Däremot är den mindre nervös i högre hastigheter.
Sist jag körde motorväg i 45mil i rejält snöväder var det bara de annars så sävligt körda bmw 5-serie som gasade på lite.
av najk
Jag förstår vad du menar och kan hålla med till viss del. Min förra bil var en A4 Quattro med sportchassi, det fanns ingen som hängde med när det var vintervägar, och så stabil som den var kommer inte Volvon i närheten av. Nu har jag inte AWD på XC70 men har även jämfört med en XC70 AWD. Ska du närma dig den stabiliteten så måste du ha FOUR-C chassit, men inte ens då är det i samma liga. Det är min åsikt...
Användarvisningsbild
av kave
najk skrev:Jag förstår vad du menar och kan hålla med till viss del. Min förra bil var en A4 Quattro med sportchassi, det fanns ingen som hängde med när det var vintervägar, och så stabil som den var kommer inte Volvon i närheten av.
Bara för att en bil är understyrd blir den inte automatiskt "snabbare" på vintervägar.
Min A4Q var ex väldigt svår att få att balansera ut bakvagnen med sladd. Volvon är hur enkel som helst, trots det billigare 4WD systemet. A4:an ville bara plöja rakt fram om man inte laddade utav helsike, och då gick det ofta alldeles för fort. Volvon är mycket lättare att flicka runt dit jag vill.
Dock, högfartsegenskaperna rakt fram var fenomenala.
Med en Mitsu Lancer Sport XXX så lär du hänga av en A4Q ganska lätt. Dock har du ju ingen komfort alls :)
av XCThord
Nu har jag inte MY10 men jag tycker att min XC60 D5 AWD MY09 med dubbdäck går tämligen stabilt i vinterväglag.

Har kört en del A6 Allroad 3,0TDI (Quattro) med dubbdäck för något år sen då modellen var ny, den gick helt sinnessjukt stabilt. Körde en A5 Sportback med samma drivlina en vecka nu i vinter och den gick också underbart bra i slask. Tror det är en kombination av ett bättre antisladd/-spinn och givetvis Audis superba fyrhjulsdrift. Faran med den typen av stabilitet är dock att man tenderar att köra mycket snabbare än vad man egentligen borde då det är dåligt väglag - AWD gör ju ingen skillnad när man väl ska bromsa!
Användarvisningsbild
av Diesel5
Bitez: Har precis samma problem som du fast tvärt om.... Åker till Sälenfjällen var och varannan helg och då märker jag att det e alltid nyare A6:or och Porsche Cayenne som agerar slalompinnar på vägen.... Tycker att du ska överväga att prova en v70 AWD ist och gärna sportchassie det gör hur mycket som hellst på en v70 är inte ens jämförbart med en FWD!
Användarvisningsbild
av Honke
XC90_Executive skrev:Jag körde ifrån en BMW 550i igår. Han blev nog lite förbryllad också. Så det är nog samma tankar från dom som kör märken också. Nu var det iofsig inte vinterväglag, utan torrt och det var vid ett rödljus. Men ändå! :wink:

Men annars på vinterväglag går det att gasa på riktigt mycket också, om man har awd (har en bil med awd och en utan). Jag har blyfot och det är inget jag hymlar om! :wink:
Inget illa menat, men jag tror inte han i 550:n var särskilt förbryllad. Hans 550 är nästan 2 sekunder snabbare än din XC90 0-100km/h
av Bitez
Jag menade inte att audin eller bmw'n är snabbare eller tvärtom, utan det var mest väghållning jag syftade på. Jag har testat nästan alla mina bilar på tyska autobahn, och den ända bilen (bland mina jag har haft) som passerade 230km/h (tro det eller ej) var min S40 2.4i. men då höll jag på trampa sönder pedalen. Det va nedför också. så fort jag släppte gasen kändes det som om jag bromsade kraftigt :)))))

Men men, jag menade mest på att håller jag 120km/h på motorväg här, så kör en audi om mig i betydligt högre fart, ska jag då göra om manövern med byta fil i moddigt väg, så känns det inte roligt, medans de andra verkar inte ha nåt problem med samma manöver.

Jag ska definitivt prova en awd med four-c. Blir nog en fin skillnad. däremot på torr ojämn asfalt känns det inte ett dugg otryggt och gasa på betydligt mer än vad som är tillåtet. Här hemma kör jag ju inte särskilt ofta på ojämna vägar, (jämnfört med i andra länder), men utomlands så gör jag det ofta, och då är det inte många som vågar sig förbi oavsett modell....

visste att jag skulle sakna ngt efter ngr månader... Ingen bil är ju perfekt... Men känns tråkigt, hade jag lagt ner kanske 30tkr till hade jag nog varit betydligt nöjdare... Men men... finns ju inget slut på det man skulle vilja ha :)))
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...