Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
volvo650 skrev:Tackar för dessa synpunker, det blir nog volvo, men tyckte det var lite dyrt + att garantin har gått ut nu. så jag tänkte göra själv ,men nu åker jag nog in med den. När jag servade gamla s80/v70 var jag noga med att kolla alla punkter som volvo gjorde + att köpa alla delar där, jag menar man kan vara mycket seriös och rädd om bilen som jag är, och klara mycket själv, men jag håller med även om resonemanget i svar jag fått.

Nybilsgarantin går ut

men avgas garantin gör inte det m.m.
Användarvisningsbild
av CarMan
Gurra82 skrev:
andreas_lofgren skrev:Fast det är skillnad på en Renault 2003 och en Volvo S80 2.5T 2007 när det gäller stämpelns värde när det är dags att sälja. Jag skulle själv aldrig köpa en hemmaservad bil i den prisklassen. Varför chansa? Det finns hur många bilar som helst som fått rätt service i de årsmodellerna.Tänk en gång extra innan du börjar serva själv. Du tjänar ju också bara in arbetskostnaden vilken på en service inte är så hög.
Så du menar alltså när din service kille som jobbar på Volvo börjar på en icke volvo verkstad så litar inte du på honom längre bara för att han inte har Volvo stämpeln i handen längre, det va det löjligaste. Ni betalar 40% mer för servicen på Volvo för de har en lyxig ingång till verkstaden och marmor på golvet, inte för att killarna på som byter oljan är bättre än t ex autoverkstaden el mekonomen, sen tog jag min andra bil som ett exempel Helge, om den dessutom är så dyr till en renault, vad kostar det då inte att byta kamrem på en S80 el V70 etc.

Skitsnack.
vet flera exempel där folk har jobbat på vilvo o har det som argument när dom jpbbar på annan verksta, men det innebär bara att dom har den info som då fans & att man ständigt tappar info då man jobbar med "alla" märken. man har ingen info om nya modller nya problem eller ens vanan at hålla sin kunskaps nivå uppe på de bilar man "kan"

sen har jeg sett en hel del "pirat filter till dessa bilarn (inte p2 bilarna) som halft kolapsar i filterhållaren, dom håller inte formen. vet inte om det ärför fåligt flöde igenom dom så dom sogs ihopp, eller om det är för svaga så man pressar ihopp dom när dom monteras (tätar dom då som dos ska eller gå olja förbi?)
har sett en där doljan gått förbi....
Användarvisningsbild
av Gurra82
andreas_lofgren skrev:
Gurra82 skrev:Så du menar alltså när din service kille som jobbar på Volvo börjar på en icke volvo verkstad så litar inte du på honom längre bara för att han inte har Volvo stämpeln i handen längre, det va det löjligaste. Ni betalar 40% mer för servicen på Volvo för de har en lyxig ingång till verkstaden och marmor på golvet, inte för att killarna på som byter oljan är bättre än t ex autoverkstaden el mekonomen, sen tog jag min andra bil som ett exempel Helge, om den dessutom är så dyr till en renault, vad kostar det då inte att byta kamrem på en S80 el V70 etc.
Står det Lasses Allbilsverkstad i din servicebok så förlorar den klart mer än 40% av arbetskostnaden på en service i andrahandsvärde. Oavsett om du gillar det eller inte.
Kan du inte döpa den till Olles Allbilsverkstad istället! Lasse är inget fint namn
Användarvisningsbild
av Gurra82
Skall erkänna en sak för volvopojkarna, har alltid och kommer att serva min Volvo på en Volvo verkstad, men inte för att de utför jobbet exemplasriskt, utan jag vill att de skall byta golvet i kundmottagningen, det borde vara finare för det priset som jag betalar för servicen :D Har ni läst om vindrutespolarproblemet här på sidan. Titta på han som tejpat och klistrat på sin motorhuv för att han skall kunna se ut, hur kan hans motorhuv se ut så om volvo och dess mekaniker visste allt och löste alla problem? Är inte mekanikerna på Volvo expert på Volvo? fast han som skulle löst det problemet kanske jobbade på Skoda innan han började på Volvo och han kanske inte hade gjort alla sina kurser och uppdateringar så därför fick ägaren till bilen laga felet själv. Dessutom fick han troligen en fet räkning för felsökningen. Tyvärr hjälpte det inte att plugga in datorn och tro att datorn skulle lösa problemet denna gång. Ps Oljan i era Volvo bilar tillverkas inte i Torslanda, utan kommer i från de rika oljeländerna i öst allternativt Norge Ds
Användarvisningsbild
av Variosboy
På en allbilsverkstad skulle de garanterat också lösa problemet med dåliga spolarmunstycken, men det blir din kostnad.
Om nu Volvo kommer underfund med att det tex är en dålig (för klen) pump eller fel på munstyckean så kommer dessa garanterat bytas på garanti.
Givetvis har inte volvo svar på alla fel från första bilen med symptom, men för varje bil som kommer in med det specifika felet så gör de ju garanterat en hel del bakgrundsjobb för att lösa problemet.

Min gissning är han inte betalat en spänn för felundersökning, skulle inte jag göra i alla fall.
Vad oljan hade med det här å göra vet jag inte!?
Användarvisningsbild
av Gurra82
inte ett skvatt med vindruteproblemet iaf, men olja har med service att göra, och tråden handlade nog om service till en S80 el? :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
jo, men ingen har väl såvitt jag vet påstått att volvos olja är bättre än någon annans? För i så fall är det någon som behöver stryk! :D
av xoxo
Variosboy skrev:....
Om nu Volvo kommer underfund med att det tex är en dålig (för klen) pump eller fel på munstyckean så kommer dessa garanterat bytas på garanti.....
!?
3 (tre) år har gått och Volvo håller på att komma underfund med "problemet".
Man (Volvo) ska inte förhasta sig.
:twisted:
Användarvisningsbild
av Gurra82
xoxo skrev:
Variosboy skrev:....
Om nu Volvo kommer underfund med att det tex är en dålig (för klen) pump eller fel på munstyckean så kommer dessa garanterat bytas på garanti.....
!?
3 (tre) år har gått och Volvo håller på att komma underfund med "problemet".
Man (Volvo) ska inte förhasta sig.
:twisted:
Håller med :D Hela tre år :D Man måste ju ändå förstå Volvo, hur lång tid tar det att utveckla en bil? 4-5år och de har inte kommit underfund med problemet under den tiden, nu när de väl fått problemet så tar det kanske 3-4 år att lösa det. Så nästa V70 kommer bli problemfri, vad det gäller vindrutespolarna alltså :D
av Lövet
CarMan skrev:
volvo650 skrev:Tackar för dessa synpunker, det blir nog volvo, men tyckte det var lite dyrt + att garantin har gått ut nu. så jag tänkte göra själv ,men nu åker jag nog in med den. När jag servade gamla s80/v70 var jag noga med att kolla alla punkter som volvo gjorde + att köpa alla delar där, jag menar man kan vara mycket seriös och rädd om bilen som jag är, och klara mycket själv, men jag håller med även om resonemanget i svar jag fått.

Nybilsgarantin går ut

men avgas garantin gör inte det m.m.
Nybilsgarantin går INTE ut om du servar på annan verkstad än Volvo. Volvo vill gärna få det till det men det stämmer inte alls. Det finns EU förordningar som reglerar detta. (Till Volvos förtret...)
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]