Amli skrev:Är det verkligen "vi andra" som är trångsynta? Det är ju bara Sverige och Brasilien (i princip) som anammat etanol. Hela Europa och Usa verkar ju helt iskalla inför detta faktum att etanolen är rätt väg att gå.
Ja.
Verkar som ett gäng trevliga modeller, dock förstår jag inte varför man frångått tidigare motorbeteckningar!
Att döpa en 4-cyl motor till T5 förstör ju hela historiken kring namnet T5. Bättre att döpa 240-hästaren till T4, och att ha 203-hästaren som 2,0T (vilket man tack och lov valt). 180- och 150-hästaren hade med fördel kunnat heta 1,6Ti resp. 1,6T, som man gör/gjorde med gamla 2,4-bensinaren.
Samma sak med dieselfemmorna, vilket snille kom på D3?!
Snacka om att röra till ett sedan länge inarbetat namnkoncept.
Jag håller med. Det är utan tvekan den mest intressanta uppsättning motorer i en Volvo modell någonsin!!! Nu kan dom förhoppningsvis på allvar konkurrera med de tre stora tyskarna. Men namnsättningen känns bara fel. Men det kanske klarnar upp lite sedan när det är mer inkört i de övrigt modell programmen?
Ja, motorerna verkar riktigt intressanta! Vet dock inte om jag håller med om att det klarnar upp när man inför detta i övriga modellprogram, då det från början känns helt fel. Visst, man kommer vänja sig även vid detta efter ett tag och om ett år är det säkerligen inget man funderar över.
Men, att från första början frångå ett inarbetat system för namnsättningen, som åtminstone jag tycker har funkat bra (till skillnad från ex. BMW), förstår jag inte vitsen med. Hitills har Volvos namnsättning varit relativt logisk, toppmodellerna har benämts D5, T5, T6 osv medan de mindre motorerna har benämts med volym (ex 2,4D). Att då döpa en 5-cyl diesel till D3 eller en 4-cyl bensinmotor till T5 känns bara totalt ologiskt...??:-/