Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Är det verkligen "vi andra" som är trångsynta? Det är ju bara Sverige och Brasilien (i princip) som anammat etanol. Hela Europa och Usa verkar ju helt iskalla inför detta faktum att etanolen är rätt väg att gå.
Ja.
Verkar som ett gäng trevliga modeller, dock förstår jag inte varför man frångått tidigare motorbeteckningar!

Att döpa en 4-cyl motor till T5 förstör ju hela historiken kring namnet T5. Bättre att döpa 240-hästaren till T4, och att ha 203-hästaren som 2,0T (vilket man tack och lov valt). 180- och 150-hästaren hade med fördel kunnat heta 1,6Ti resp. 1,6T, som man gör/gjorde med gamla 2,4-bensinaren.

Samma sak med dieselfemmorna, vilket snille kom på D3?!

Snacka om att röra till ett sedan länge inarbetat namnkoncept.
Jag håller med. Det är utan tvekan den mest intressanta uppsättning motorer i en Volvo modell någonsin!!! Nu kan dom förhoppningsvis på allvar konkurrera med de tre stora tyskarna. Men namnsättningen känns bara fel. Men det kanske klarnar upp lite sedan när det är mer inkört i de övrigt modell programmen?
Användarvisningsbild
av StringerBell
D3 - Trevligt att femcylindriga motorer inte försvinner när cylindervolymen minskar. Hade iofs varit kul med en trecylindrig på två liter också! Undrar hur den hade låtit.
av Linqid
Amli skrev:
Är det verkligen "vi andra" som är trångsynta? Det är ju bara Sverige och Brasilien (i princip) som anammat etanol. Hela Europa och Usa verkar ju helt iskalla inför detta faktum att etanolen är rätt väg att gå.
Ja.
Verkar som ett gäng trevliga modeller, dock förstår jag inte varför man frångått tidigare motorbeteckningar!

Att döpa en 4-cyl motor till T5 förstör ju hela historiken kring namnet T5. Bättre att döpa 240-hästaren till T4, och att ha 203-hästaren som 2,0T (vilket man tack och lov valt). 180- och 150-hästaren hade med fördel kunnat heta 1,6Ti resp. 1,6T, som man gör/gjorde med gamla 2,4-bensinaren.

Samma sak med dieselfemmorna, vilket snille kom på D3?!

Snacka om att röra till ett sedan länge inarbetat namnkoncept.
Jag håller med. Det är utan tvekan den mest intressanta uppsättning motorer i en Volvo modell någonsin!!! Nu kan dom förhoppningsvis på allvar konkurrera med de tre stora tyskarna. Men namnsättningen känns bara fel. Men det kanske klarnar upp lite sedan när det är mer inkört i de övrigt modell programmen?
Ja, motorerna verkar riktigt intressanta! Vet dock inte om jag håller med om att det klarnar upp när man inför detta i övriga modellprogram, då det från början känns helt fel. Visst, man kommer vänja sig även vid detta efter ett tag och om ett år är det säkerligen inget man funderar över.

Men, att från första början frångå ett inarbetat system för namnsättningen, som åtminstone jag tycker har funkat bra (till skillnad från ex. BMW), förstår jag inte vitsen med. Hitills har Volvos namnsättning varit relativt logisk, toppmodellerna har benämts D5, T5, T6 osv medan de mindre motorerna har benämts med volym (ex 2,4D). Att då döpa en 5-cyl diesel till D3 eller en 4-cyl bensinmotor till T5 känns bara totalt ologiskt...??:-/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det blir ju ändå missvisande med motorbeteckningarna så som det varit efterssom man har kvar namnet på en motor men ändrar den totalt.. Titta på D5 tex från början till och med idag, det enda som är samma i första och sista är väl i princip antal cylindrar, sen skiljer det sig ju rätt ordentligt längs vägen..
av Amli
Variosboy skrev:Det blir ju ändå missvisande med motorbeteckningarna så som det varit efterssom man har kvar namnet på en motor men ändrar den totalt.. Titta på D5 tex från början till och med idag, det enda som är samma i första och sista är väl i princip antal cylindrar, sen skiljer det sig ju rätt ordentligt längs vägen..
Samma sak kan sägas om M3 och M5...

Men jag håller med om att det är missvisande. Speciellt när bokstäverna främst varit på topp modellerna.
Användarvisningsbild
av Severin
När det gäller M5 och M3 så gäller väl det 3-serien och 5 serien och inte enbart motor, hela bilen är ju annorlunda jämfört med den vanliga serien, D5 kan väl sitta i en V70,S80 mfl?
Användarvisningsbild
av sand3rs
Verkligen tråkigt om man går ifrån femmorna (bensin) helt på bensinsidan. Åtminstone t5 är en underbar motor med jud därefter. ingen fyra kan ersätta det.

Att benämna en fyra för t5 är ju i klass med Muammedteckningarna...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag håller inte med riktigt om den där liknelsen heller, eftersom M hos BMW är ett helt koncept, lite som XC hos Volvo, fast helt olika saker såklart!! :D

Nä, gör som Alfa romeo typ, skriv V70 2010 2,4D 20 Ventiler 175hk turbo, model XCHKJHGJFNMFKJ585558 på bakluckan, helst med olika stora bokstäver och med olika typsnitt också! :-O) (B)
av Amli
Severin skrev:När det gäller M5 och M3 så gäller väl det 3-serien och 5 serien och inte enbart motor, hela bilen är ju annorlunda jämfört med den vanliga serien, D5 kan väl sitta i en V70,S80 mfl?
Det har du ju förstås helt rätt i. Min jämförelse var mer riktad till Varoisboys jämförelse att D5 har ändrats med tiden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]