Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#384938
Nithin skrev:Och tänk, jag har även surrat med frugan som är kring 50 år och som har taskig syn, HON ÄR NÖJD.
Fast hon säger säkert bara så för att hon är lite k*t på mig..!?
:lol: :lol: :oops:
Nithin skrev: Ring runt i din krets och kolla vad det kostar.
Om du nu öht. har tänkt att bidra med något annat än det som vi normalt ställer i motsats till det som är positivt.
Det finns flera problem med detta....
1) Normalt sett har man bara mellan 08.00 och 17.00 vardagar att ringa runt och var är man vanligtvis då? Åtminstone jag har mycket små möjligheter att ringa runt under dagtid.
2) Vart ska man ringa, vilka å.f säljer det jag söker?
3) Att enskilda personer jagar runt efter billigaste priset kan ju knappast gynna å.f som måste lägga tid på samtal som troligen inte ger något resultat i kassan.

Allt detta löser en prisjämförelsesajt, men jag ser likheterna med byggbranchen, där är man inte heller speciellt intresserad av att sprida information till konkurrenterna vilket gör livet mycket arbetsamt för oss konsumenter som måste offra arbetstid åt dylika studier. Jämför hur man går tillväga när man köper en TV, kamera eller resa nuförtiden, inte fasiken ringer du runt - i 99% av fallen så kollar man Pricerunner eller Prisjakt först. Visst jag ska inte gnälla eftersom Bilia mfl oftast skyltar ganska tydligt med priser, tyvärr är dom sällan billigast, speciellt inte när det gäller icke originaltillbehör.
#385008
rejsbo skrev:Jag har precis installerat 35 watts xenon, 4300K, istället för de undermåliga H7 lampor som ska fylla helljusfunktionen.
300 kr, och ca 45 minuter senare så är monteringen klar.
Det blev en enorm skillnad mot orginalet.... Mao. Suveränt bra ljus.
:D
300 spänn, vad var det för Xenonljus?
#385014
Nithin skrev:Gött! Nu rinner det ut mer.
Men BMW.. Är inte detta ett Volvoforum?
Och rent krasst handlar tråden om montering i en V70 II..

Du säger inte vad det är för lyktor men jag antar i varje fall att en normalt funtat människa väljer HID idag.
Här kommer, och med BMW, problemen som jag var inne på.

Visualeyes tror jag fö. inte är dom bästa på att installera och montera sina produkter i varje bil.
Och att kräva detta vore fö. orimligt.

Även bakom grillen så skitas det ner på glasen.
Sen skall man nog tillägga att vissa tyska bilar har haft problem enbart efter det att man tagit bort den berömda hastighetspärren.
Motorn fick inte tillräkligt med kylning och detta kunde i olyckliga fall få katastrofala följder.
Men jag ska inte förutsätta att du har en BMW utan att veta.
Däremot så vet jag att bakom grillen är det nog ingen vidare placering för något extraljusmontage öht.

Och ja, för att besvara mig själv. Vi sitter kvar i sandlådan.
GÖTT!
Jag förstår inte var du vill komma. Det råder inget tvivel om att du gillar Rayzor, men för det behöver den väl inte passa alla? Du listar själv upp några nackdelar. Olika personer har olika behov och värderingar.

Jag förstår inte heller varför du jiddrar om sandlådan, om någon sitter i den är det du. Jag har bara tagit upp konkreta erfarenheter av produkten, inga subjektiva värderingar alls. Däremot lägger du in flera subjektiva värderingar i vad som är bra och inte. Nöjd är just ett sådant relativt och subjektivt begrepp. Vad en person är nöjd med behöver någon annan inte alls vara nöjd med. ?:-/

Slutsaten om produkten blir fortfarande den samma. Jag fortsätter på din lista av svagheter (jag har lagt till punkt 4-7, för att vara tydlig):

1. Den stör lite av sikten.
2. Den stänger av sig efter ca 30 min pga. överhettning för att sen starta igång när den svalnat av.
3. Vissa onödiga barnproblem.
4. Den är dyr och komplicerad att montera relativt traditionella lösningar
5. Den ger lågt ljusutbyte relativt traditionella lösningar
6. Den är dyr (ca 8000kr + montering) relativt traditionella lösningar
7. Den har en fläkt som brummar
8. Den är svår att montera snyggt/bra XC60 pga CitySafety som tar plats vid backspegeln

Det är räcker så eftersom det finns flera alternativa lösningar med färre nackdelar. Xenonkonvertera helljuset är en som är intressant.
#385017
poseidon skrev:
rejsbo skrev:Jag har precis installerat 35 watts xenon, 4300K, istället för de undermåliga H7 lampor som ska fylla helljusfunktionen.
300 kr, och ca 45 minuter senare så är monteringen klar.
Det blev en enorm skillnad mot orginalet.... Mao. Suveränt bra ljus.
:D
300 spänn, vad var det för Xenonljus?
Förmodligen konverteringskit härifrån:
http://www.vvme.com/

Jag har provat ett från Xenonkungen (50w) och det ger ett bra lyft. Nackdelen är att ljusbilen inte blir optimal eller går att justera. Kanske ändå en av de bästa kompromisserna just nu.
#385036
Nithin skrev:[
Blanda inte ihop det du tycker och tror med det du faktiskt VET.
VolvoB20 skrev: En riktig mardröm i dimma eller snö efersom man vill sitta så långt ifrån lamporna som möjligt för att inte blämdas av refelxerna i damm/snö. Idelalet är ju lastbil där man kan sitta 2 meter ifrån ljuskällan om man bara tänder lamporna på kofångaren.

Detta måste ju var helkass om det inte är helt klar luft.
Jag vet inte vad ni har för extraljus.
Men jag får problem med reflexer när jag använder mina vanliga helljus, i dimma och vid snöfall.
För mig låter det lite som att klaga på att en Ferrari har dåliga vinteregenskaper...
erpastej!
Knappast.... Ferarri hr inget med detta att göra... bara vanlig fysik

Problemen eskalerar ju närmare ljukällan du sitter och vilken vinkel du har mellan dig och ljuskällan.

Precis som du säger bländar även valiga extraljus, självklart.

Flyttar du upp i en lastbil och sitter 2 meter ifrån lamporna minskar bländningen drastisk och du kan köra med extraljuen på som sitter nere på kofångaren i snöstormen utan problem.

Jag VET för jag har provat.......

Samma sak fast tvärs om, flyttar du näramre lamporna istället så blir det mycket värre.

Flyttar du dina lampor från grillen till en takbåge så kommer de närmare din ögon och bländnigen i snö/dimma och upplysningen av motorhuven gör de omöjliga att använda i kass väder.

Ja VET för jag har provat.

Flyttar du dem ÄNNU näramre ditt huvud in i kupen blir det etter värre.

Jag har inte provat detta men man behöver inte vara Einstein för att fatta vad som händer.
#385313
Bamse skrev: 1) Normalt sett har man bara mellan 08.00 och 17.00 vardagar att ringa runt och var är man vanligtvis då? Åtminstone jag har mycket små möjligheter att ringa runt under dagtid.
2) Vart ska man ringa, vilka å.f säljer det jag söker?
3) Att enskilda personer jagar runt efter billigaste priset kan ju knappast gynna å.f som måste lägga tid på samtal som troligen inte ger något resultat i kassan.

Allt detta löser en prisjämförelsesajt, men jag ser likheterna med byggbranchen, där är man inte heller speciellt intresserad av att sprida information till konkurrenterna vilket gör livet mycket arbetsamt för oss konsumenter som måste offra arbetstid åt dylika studier. Jämför hur man går tillväga när man köper en TV, kamera eller resa nuförtiden, inte fasiken ringer du runt - i 99% av fallen så kollar man Pricerunner eller Prisjakt först. Visst jag ska inte gnälla eftersom Bilia mfl oftast skyltar ganska tydligt med priser, tyvärr är dom sällan billigast, speciellt inte när det gäller icke originaltillbehör.
Ja, el. så mejlar man runt.

En relevant prisjämförelsesajt blir först möjlig om du enbart säljer en produkt.
Ska du tillsammans med produkten sälja en tjänst så blir det svårt att ha ETT nationellt pris.
Oavsett vad det handlar om.


bjornw skrev:
Jag förstår inte var du vill komma. Det råder inget tvivel om att du gillar Rayzor, men för det behöver den väl inte passa alla? Du listar själv upp några nackdelar. Olika personer har olika behov och värderingar.

Jag förstår inte heller varför du jiddrar om sandlådan, om någon sitter i den är det du. Jag har bara tagit upp konkreta erfarenheter av produkten, inga subjektiva värderingar alls. Däremot lägger du in flera subjektiva värderingar i vad som är bra och inte. Nöjd är just ett sådant relativt och subjektivt begrepp. Vad en person är nöjd med behöver någon annan inte alls vara nöjd med. ?:-/

Slutsaten om produkten blir fortfarande den samma. Jag fortsätter på din lista av svagheter (jag har lagt till punkt 4-7, för att vara tydlig):

1. Den stör lite av sikten.
2. Den stänger av sig efter ca 30 min pga. överhettning för att sen starta igång när den svalnat av.
3. Vissa onödiga barnproblem.
4. Den är dyr och komplicerad att montera relativt traditionella lösningar
5. Den ger lågt ljusutbyte relativt traditionella lösningar
6. Den är dyr (ca 8000kr + montering) relativt traditionella lösningar
7. Den har en fläkt som brummar
8. Den är svår att montera snyggt/bra XC60 pga CitySafety som tar plats vid backspegeln

Det är räcker så eftersom det finns flera alternativa lösningar med färre nackdelar. Xenonkonvertera helljuset är en som är intressant.
Ja, gör det på en X3:a el. på vilken annan nybil som helst med bibehållen garanti.

4. Rayzer är ABSOLUT INTE svårare att montera än en traditionella ljus. Funktionen i vissa bilar kan dock ifrågasättas.

5. Den ger lågt ljusutbyte relativt traditionella lösningar..

Mtp. att vanliga extraljus sällan (aldrig) har rengöring och torkning så lämnar jag denna punkt oberörd.

8. Den bör öht. INTE monteras i en XC60.


VolvoB20 skrev: Flyttar du upp i en lastbil och sitter 2 meter ifrån lamporna minskar bländningen drastisk och du kan köra med extraljuen på som sitter nere på kofångaren i snöstormen utan problem.
Men alla kör inte lastbil och alla sitter därmed inte 2 meter från ljuskällan.
Och frågan är nog om du lyckas se så mycket bättre med alla lysen tända i en snöstorm, trots att egenbländningen i lastbilsfallet kanske blir försumbar...?
#385322
Många bra tankar och synpunkter. Jo, jag tror att dessa kommer att sjunka i pris. Idén är riktigt bra och kommer säkert bli bättre och bättre framöver. Undrar hur länge det dröjer innan biltillverkarna kommer erbjuda något liknande? Någon antydde att ljusbilden är kort men syftet med dem är att ha en bredare men kortare ljusbild. Iaf om jag läser det som finns skrivet. Som jag ser det så har den fördelar inom just de områden som är nackdelar för vanliga extraljus: Håller rent sig själva, Svåra att stjäla, Opåverkad bränsleförbrukning, Sitter högre upp vilket möjliggör bättre effekt (utom möjligtvis snöfall då.....) Hade varit bra om den varit lätt att flytta från bil till bil....

p.s. Det är väldigt vanligt med extraljus i hytten på lastbilar. Finns tom originalmonterat om man vill strax ovanför vindrutan.
#385459
något år sedan upplevda jag "obehaget" med lysen inne i kupén; när det regnar så far torkarna över ljusstrålen vilket inte är trevligt.
Sedan blir man nog lite mer bländad än om ljuskällan är framför bilen, men det var svårt att jämföra just då.
#385475
Man behöver ju inte vara raketforskare för att fatta vad som händer i dimma, snöfall, snörök, regn, vattendimma på motorväg etc när man lyser ut genom rutan (jag har provat)

Allt som finns i luften (dimma, snöflingor, regndroppar) lyses ju upp något enormt av xenonljuset.

Djävlig trist då att det är snöflingorna som är 50 cm framför näsan på dig.

Ok, med klar fin luft funkar det väl sisådär..... jag kan tänka mig handla när de kostar 395 kr på biltema,,,,, men 10.500 på Volvo ?:-/ nej tack....

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!