Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag är gärna utan tempmätaren. Eller snarare är helt likgiltig och det beror INTE på att jag är ointresserad. För jag har ett brinnande intresse för allt mekaniskt och motordrivet :D Och även om tempmätaren funnits och når normal nivå så tvivlar jag att motorn ändå är helt varm för att kunna köra på maxvarv etc. Kanske kommer det i framtiden varvtalsbegränsning innan bilen är varm? Förra M3:an hade det vet jag. Borde vara enkelt att lösa då all data finns.

p.s. Vet att det finns ett tillbehör till er som har I-phone som kopplas in i bilens "mjukvaru-uttag" (kommer inte på namnet men ni vet vad jag menar) och via WiFi kan du sedan koppla upp dig och få onlineavläsning av bilens ALLA styrparametrar. Såg ett inslag på "Fast Lane daily" på Youtube om det. Du kunde även få grafer över prestanda, accelerationskurvor etc. Så laddtryck, oljetemp, oljenivå, motortemp, kylvattentemp, luft-massflödesmätare, varvtal, hastighet, yttertemp, etc etc är tillgängligt bara att frossa i mätvärden 8)

Jag hittade länken, se nedan

Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag hade gärna hellre haft motortempmätare än medelhastighet och nuvarande bränsleförbrukning och blandad bränsleförbrukning, den visar ju inte rätt iaf så varför skall man då ha den.
av intruder1400
Nu är det så att jag kör lastbil
Nya MB har inga mätare till olja o kyltemp
För det första så är det för sent när den varnar för kyla o olja
Gott när en kommer i Göteborgsbacken i Jönköping full gas så börjar skiten tjuta o då är det för sent
Det kokar o bubblar i systemet
Så för mej får såna bilar stå kvar där dom står
av plamek
intruder1400 skrev:Nu är det så att jag kör lastbil
Nya MB har inga mätare till olja o kyltemp
För det första så är det för sent när den varnar för kyla o olja
Gott när en kommer i Göteborgsbacken i Jönköping full gas så börjar skiten tjuta o då är det för sent
Det kokar o bubblar i systemet
Så för mej får såna bilar stå kvar där dom står
Nu är detta lite OT, men vi har både MB Atego och Actros på jobbet, och där kan man bläddra fram dessa data med knapparna i ratten. Men som du säger, det finns inga fysiska mätare i instrumentpanelen. Jag skulle vilja kunna göra likadant med en ny Volvo, vill jag ha koll på detta bläddrar jag fram det i färddatorn, vill jag strunta i detta så bläddrar jag inte fram infon...
Användarvisningsbild
av tbjorn
Nu har jag förvisso ingen ny v70 men och lider inte av detta problem men som husvagnsägare vill man ju ha lite kol på tempen när man är ute och åker på varma sommardagar i Göteborgsbacken, Hallandsåsen, Skuleberget eller liknande.
av suk215
jag kör också 2,4D -10 nu 8) .

stör mig också på att det inte finns tempmätare samt oljesticka för att kolla nivån :evil: .
MEN ! vad är den gråa som ser ut som en liten oljesticka långt långt ner / nästan där oljetråget börjar , ser ju nästan ut som en liten oljesticka fast med idiotplacering :roll:
av Twendor
Det er en service målesticka for oljenivå.
For måling av oljenivå start tenningen uten å trå på bremsen. Og oljenivå vil da framkomme i kjørecomputeren.
Motortemp framkommer desverre ikke.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
suk215 skrev:jag kör också 2,4D -10 nu 8) .

stör mig också på att det inte finns tempmätare samt oljesticka för att kolla nivån :evil: .
MEN ! vad är den gråa som ser ut som en liten oljesticka långt långt ner / nästan där oljetråget börjar , ser ju nästan ut som en liten oljesticka fast med idiotplacering :roll:
Det ÄR en oljesticka för människor med långa oranguetangarmar.
av RCE
Att tempmätaren finns kvar de flesta sportbilsmärken är ju en sak, men vad gör den egentligen för nytta på dagens moderna standardbilar? Själva övervakningen finns ju kvar genom att en kontrollampa tänds vid för hög eller för låg temp. Själva oljetemperaturen kommer aldrig upp i kristiska nivåer på en ny standardbil tack vare de moderna oljornas värmetolerans och den låga viskositeten gör att motorn kan belastas normalt direkt från start. Dessutom är bilarnas kylsystem långt mycket effektivare idag än förr.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Problemet med att en lampa tänds vid till exempel för hög temp är att då har det gått så långt att det redan är för sent och man blir alltid ståendes på de mest olämpliga ställena, men har man en temp mätare så kan man redan innan det är för sent så att säga konstatera att någonting håller på att gå åt fanders och då kan man stanna på ett lämpligare ställe eller till och med svänga in om en lokal volvo handlare och försöka lösa sitt problem. Sen vill jag ha en mätare för att se när min bil har uppnått rätt arbetstemperatur. Jag åker nämligen Diesel :)

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]