Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
StringerBell skrev:
perhall skrev: Varför är det så mycket BMW-människor här? Har knappt sett till en endaste Audi- och framför allt Merca-, Lexus- och Jaguar-ägare. Är det vanligt att man byter från BMW till Volvo eller...? /PH
Ja, det stämmer faktiskt.

Det kan ha att göra med att BMW-ägare kanske är mer engagerade i sina bilar än andra och därför syns mera i ett diskussionsforum. Man skaffar familj, har "gasat av sig" - skaffar volvo... :)
Har läst två provkörningar av nya 5-serien idag (DI och Svenskan), båda tycker att den är snygg, komfortabel men tråkig. Vi får väl se vad som händer. V70II är ju rätt tråkig att köra men bekväm, så den här gången närmar sig BMW Volvo:) Sen tycker ju ja att 525:an e60 inte är särskilt rolig att köra heller, den är tyst (som Volvon ungefär), har sämre fjädringskomfort, är ungefär lika plastig (dvs sämre än Audi och e39 men bättre än 850 GLT och Ford Mondeo), lite mindre gungig och lite segare... så skillnaderna är ju mycket mindre än de har varit... däremot är ju en 3-serie med sportchassi och bra motor något helt annat som Volvo inte kan matcha. /PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
perhall skrev:
StringerBell skrev:
perhall skrev: Varför är det så mycket BMW-människor här? Har knappt sett till en endaste Audi- och framför allt Merca-, Lexus- och Jaguar-ägare. Är det vanligt att man byter från BMW till Volvo eller...? /PH
Ja, det stämmer faktiskt.

Det kan ha att göra med att BMW-ägare kanske är mer engagerade i sina bilar än andra och därför syns mera i ett diskussionsforum. Man skaffar familj, har "gasat av sig" - skaffar volvo... :)
Har läst två provkörningar av nya 5-serien idag (DI och Svenskan), båda tycker att den är snygg, komfortabel men tråkig. Vi får väl se vad som händer. V70II är ju rätt tråkig att köra men bekväm, så den här gången närmar sig BMW Volvo:) Sen tycker ju ja att 525:an e60 inte är särskilt rolig att köra heller, den är tyst (som Volvon ungefär), har sämre fjädringskomfort, är ungefär lika plastig (dvs sämre än Audi och e39 men bättre än 850 GLT och Ford Mondeo), lite mindre gungig och lite segare... så skillnaderna är ju mycket mindre än de har varit... däremot är ju en 3-serie med sportchassi och bra motor något helt annat som Volvo inte kan matcha. /PH
Ja jag är inne lite på ditt spår perhall. Volvon ÄR en riktigt bra bil. Men på något sätt så måste en Volvo alltid vara en "Volvo" i de flestas ögon vilket gör att massa fördomar hänger kvar, t.o.m. för vissa som kör dem även i dagsläget. De nya bilarna har tagit stora kliv framåt totalt sett tycker jag. Och i jämförelse med andra premiumbilar ligger Volvon före på vissa områden och konkurrenterna före på andra. Men visst är skillnaderna mycket små totalt sett. Och min bror har just en 2009 3-serie med 170-hästarsdieseln och sportchassi och det är en helt OK bil men då får man vara inställd på att det är en mindre bil och riktigt trånga sportstolar och HÅRD fjädring. Den är storleksmässigt som en V50 men han betalar förmånsvärde som är högre än på min V70II 2,5FT Summum, sportchassi med massa extrautrustning. BMW:n är en kanonbil men dyr för sin storlek.
cse skrev:volvo kontra bmw? Är v70II en grym vinterbil?
Tycker tråden håller på att spåra ur. (ursäkta mig)
Klart man måste jämföra med andra bilmärken för att svara på frågan. Men det där med att BMW är vanligare forumet än andra bilmärken var kanske en viss avvikelse.
av perhall
Ja, jag tycker att V70II är bättre än e60 som vinterbil: snabbare värme, mindre imma på sidrutorna, tystare, mindre chassislammer, bättre fjädringskomfort, bättre strålkastare... men på sommarmotorväg är e60:n (alltså BMW 5-serie 2003-2010) roligare och lika tyst. Det är ju bara det att komforten i Volvon - man tänker inte på den utan upptäcker den först när man byter bil.../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tjejen åker en BMW 5a och antispinn/antisladd är ju grymt mycket kvickare på hennes bil. Griper in så snabbt att bilen inte hinner börja sladda eller spinna alls. Volvon tar ju ett tag sedan slår systemet i med ett "brak"

Men vi jämför ju äppen med päron här för BMWn kostar ju flera hundra tusen till. Volvon är mycket mera prisvärd därför åker jag Volvo istället för BMW.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:Tjejen åker en BMW 5a och antispinn/antisladd är ju grymt mycket kvickare på hennes bil. Griper in så snabbt att bilen inte hinner börja sladda eller spinna alls. Volvon tar ju ett tag sedan slår systemet i med ett "brak"

Men vi jämför ju äppen med päron här för BMWn kostar ju flera hundra tusen till. Volvon är mycket mera prisvärd därför åker jag Volvo istället för BMW.
Volvo har ju justerat systemet så man ska känna vad bilen håller på med. På V70N grep systemet in direkt. Något billigt illa justerat junksystem som griper in direkt utan att man märker det är inte jag intresserad av. Det kallas utveckling. Särkerligen är nya femman bättre på detta.
Möjligen anser sig Bayrarna vara tvungna att ha detta för att motverka det dåliga vinterryktet. Vad det sen har med körglädje kan man ju fråga sig.

Jag har en god vän som kör körskola med BMW 320, han förbannar sig själv denna vintern att han inte kör deras V50 som tar sig fram klart bättre på sthlms gator.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev: Volvo har ju justerat systemet så man ska känna vad bilen håller på med. På V70N grep systemet in direkt. Något billigt illa justerat junksystem som griper in direkt utan att man märker det är inte jag intresserad av. Det kallas utveckling. Särkerligen är nya femman bättre på detta.
Möjligen anser sig Bayrarna vara tvungna att ha detta för att motverka det dåliga vinterryktet. Vad det sen har med körglädje kan man ju fråga sig.
??? Vad var det där..... Illa injusterat junksystem ?????

Att xDrive brukar ta sig längre uppför alla glashala backar än Volvos AWD i testerna beoror ju på att BMWs system är så snabbt att det hinner behålla greppet och inte slira bort friktionen i onödan.

BMW var ju en av de bilar som klarade sig allra längst på glashalt underlag i TVs tester, långt bättre än AWDn.

Men som sagt är den för dyr för att jag ska ha råd med den....
av joschua
kave skrev:
VolvoB20 skrev:Tjejen åker en BMW 5a och antispinn/antisladd är ju grymt mycket kvickare på hennes bil. Griper in så snabbt att bilen inte hinner börja sladda eller spinna alls. Volvon tar ju ett tag sedan slår systemet i med ett "brak"

Volvo har ju justerat systemet så man ska känna vad bilen håller på med. På V70N grep systemet in direkt. Något billigt illa justerat junksystem som griper in direkt utan att man märker det är inte jag intresserad av. Det kallas utveckling. Särkerligen är nya femman bättre på detta.

Jag har en god vän som kör körskola med BMW 320, han förbannar sig själv denna vintern att han inte kör deras V50 som tar sig fram klart bättre på sthlms gator.
i just detta fallet är det nog volvo som satsat på junkprylar med dålig responstid i esp systemet - dessutom går det ju inte att stänga av till 100% och det är ju rätt trist.
av Steff 99
perhall skrev:
Ja, jag tycker att V70II är bättre än e60 som vinterbil: snabbare värme, mindre imma på sidrutorna, tystare, mindre chassislammer, bättre fjädringskomfort, bättre strålkastare... men på sommarmotorväg är e60:n (alltså BMW 5-serie 2003-2010) roligare och lika tyst. Det är ju bara det att komforten i Volvon - man tänker inte på den utan upptäcker den först när man byter bil.../PH
Jag har gått från en BMW E61 -07 LCI alltså en faceliftad touring, jag håller med "perhall" på en punkt och det är att V70 har bättre ljus, i övrigt så kan man säga att det märks att BMW 5-serien är en dyrare bil , mer påkostad, tystare, inte tillstymmelse till skrammel från insidan eller slammer i framvagn efter 8000 mil, stötdämpare som tål kyla och luftfjädring bak
Stolar "komfortstolar" som slår Volvos sittkomfort med hästlängder.
Antisladd och antispinnsystem som är helt fantastiska som jobbar mycket snabbt i halka.
En automatlåda, med mycket snabba växlingar i sportläge.
Ett värmesystem som man ställer in en gång för alla, totalt imfri i alla väder, spolare som sprutar på vindrutan och inte ner vid rutans nederkant.
En form som inte drar upp "skit" över hela bilen nu på vintern.
Så saknar jag I-dive en ratt där man sköter det mesta och får upp det på en bildskärm, Nav, radio/ljudanläggning och bilens alla funktioner.
På min nya V70 kommer detta på tre olika ställen.

Ytterligare en fördel framför V70 är att BMW inte kostar något extra i service, men där kanske Volvo följer efter med resten av modell programmet som man gjort med XC60

Nu är detta inget försvarstal mellan V70 och 5-serie, men en lite reflektion om V70 är en så bra vinterbil, mot en jämstor tysk kombi.
Därför vill jag ge en bild och säga att skillnaden är enormt stor, speciellt med tanke på att BMW E60/61 är i absoluta slutet av sin produktionscyckel.

Om jag nu tycker att BMW 5-serie är så bra varför åker jag då V70, jo, jag har valt V70 de tre nästkommande åren därför att den är billigare, lastar mer i volym, håller en bra kvalite och att det går att få en mängd utrustning till ett ganska bra pris, samt att nya BMW touring först kommer som MY 2011 årskiftet 2010/2011.
Och jag är övertygad att många kan ha sympatier och äga Volvo tillsammans med andra märken och tycka att dom också är bra.
Min nya sommarbil blir inte en Volvo.... :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?