Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tobbev skrev:"För övrigt nöjd med bilen i sin helhet, dock ej nöjd med USB inläsning... "

Jag är lite nyfiken på vad det är du inte är nöjd med vad gäller USB'n?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 27#p365727

Läs detta :)

Förklarar mitt problem som jag fortfarande har. Nu har jag ett komplement till det givna problemet i form av svårigheter med att installera Ipod stöd till Premiumsound med USB interface till. Applikationen kan ej laddas ner och läggas till Stereon

Nån som kan svara? Fortsättning finns i tråden angiven ovan.
Avståndet i meter mellan två bilar är något som den bakomvarande väljer, så länge den framförvarande inte kan köra ifrån. Avståndet i sekunder, vilket är det relevanta för trafiksäkerheten, har däremot bägge inflytande över. Men att den framförvarande har "sista ordet" om detta är inte alla medvetna om. Vill denne ha t ex > t sek lucka när bakomvarande håller d meters avstånd är det nämligen bara att välja en fart som är < (3.6 d/t) km/h.

Som framförvarande har man ingen skyldighet att hålla "normal" fart när bakomvarande kör för nära. Faktiskt har man inte heller någon rättighet att göra så, eftersom körning under omständigheter som man förstår, eller borde förstå, är särskilt farliga utgör vårdslöshet i trafik.

Den som använder en adaptiv farthållare bör vara medveten om att den egna bilens beteende avgörs av de utifrån reflekterade radarvågorna. Detta beteende kan bli våldsamt vid bromsning (minus 6.8 m/s2 nämndes i något inlägg) och inträffa så snabbt att föraren inte hinner ändra på det. Vad innebär detta?

Jo, om det i framtiden blir vanligt att med användning av adaptiva farthållare hålla sådana avstånd som framförvarande upplever som provokativa och farliga, då kan det tänkas uppstå en marknad i den legala gråzonen för olika slags s k radarmotmedel att använda i bilarna. De enklaste går att göra själv, t ex en liten behållare fylld med små tillklippta bitar aluminiumfolie. När en sådan behållare, monterad utanpå bilen, öppnas av föraren blåser foliebitarna ut. Dessa bromsas snabbt upp av luften, närmar sig bilen bakom och reflekterar då radarvågorna så som om framförvarande bil tvärnitade. De små foliebitarna syns knappast och man kan föreställa sig hur ett sådant scenario utvecklar sig om bilen med radarfarthållare i sin tur har en tredje bil nära bakom. För optimalt mått på foliebitarna tar man reda på radarns arbetsfrekvens.

Funderingar kring sånt här har funnits vid designen av bilradarsystemen, men de måste ju vara så billiga att något större raffinemang inte ryms inom prisramen. Systemens ännu något bristande mognad och pålitlighet återspeglar sig i instruktionsböckerna där föraren åläggs att alltid själv hålla koll på läget.
Är inte säker på att de adaptiva farthållarna fungerar identiskt mellan olika modeller, kan därför enbar relatera till V70MY10. Har inte på något vis upplevt att avståndet blir för kort, vare sig vid körning i stadstrafik eller på landsväg. Även om man bara kör på 2-3 streck upplever jag att man ligger för nära. Men det är väl en smaksak antar jag.
Är ingen som jag? när jag ser en ful bil framför mig vill jag bara om skrotet, dessutom gör tanten eller gubben med keps att jag får högre bränsleförbrukning
Tarsiger skrev:Som framförvarande har man ingen skyldighet att hålla "normal" fart när bakomvarande kör för nära. Faktiskt har man inte heller någon rättighet att göra så, eftersom körning under omständigheter som man förstår, eller borde förstå, är särskilt farliga utgör vårdslöshet i trafik.

.
Däremot så skall man, oavsett fart, hålla till höger om man inte ligger i omkörning!
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]