Med Volvos TRM (Trailer Module) får man full funktionalitet och integration med andra berörda system.
Jag har förmodligen glömt något, men här är några av punkterna:
- Kontroll av blinkerslampor på släpet, även när de inte används.
- Kontroll av bromsljuset på släpet, även när man inte bromsar.
- Med 13-poligt uttag (den som monterar nåt annat idag är inte klok - det finns adapter till gamla vagnar, eller gör som jag och byt stickpropp på dem, för den 13-poliga är betydligt bättre) får man dimbakljus, backljus, batteriladdning (15A) och kylskåpsmatning (40A) ut i uttaget.
- Integration med dimbakljuset, som inte tänds på bilen, bara på släpet, när släp är kopplat. Då slipper man blända sig själv via reflektion av dimbakljuset på vagnens front.
- Integration med parkeringsvarnarna, som stängs av automatiskt bak, men fortsätter fungera fram (nog så viktigt när man backar och fronten gärna sveper ut när man är upptagen med att titta på annat). Stänger man av manuellt stängs de av fram också.
- Integration med backkameran, som automatiskt släcker linjerna som visar vart fordonet är på väg när släp finns.
- Trailer Stability Assist fungerar, om bilen har den funktionen.
Med tanke på den tid det tar att montera ett drag och att en välutrustad verkstad behöver debitera runt tusenlappen i timmen för att få ihop det är monteringspriset rimligt, tycker jag. Sen är det en annan sak att man då kan spara en bra slant om man har lust, tid och möjlighet att göra det själv.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.