- fre 25 dec 2009, 14:07
Sverige är ett stort exportland och det är detta som till stor del givit oss den välfärden vi har idag, så vi kan vara glada att man inte ser på saken så enögt i vår omgivning.
Man skapar efterfrågan om man producerar saker som konsumenterna vill ha, att man är bäst till pris och kvalite
Du som arbetar på Volvocars borde väl veta vilken kostnadsjakt det är och som också varit orsaken till att kvaliten sjunkit istället för att ge det där lilla extara som Volvo behöver för att komma upp till europiska premiummärken.
Nu har VW kommit ikapp och frågan är om de inte gått förbi också.
En Audi, BMW, MB eller Volksvagen är idag inte dyrare än motsvarande Volvo men tidigare så tjänstebilsreglerna utformade så att det var mest lönsamt att leasa dessa volymbilar, valet är ekonomiskt inte nationalistiskt.
Det är säkert därför VW tagit över en stor del av SAAB:s forlorade marknadsandel inom tjänstebilar..frågan är varför tar inte Volvo den delen...??
Som du skriver så har vi accepterat att en stor del av exv. Ericssons köpta tillverkning ligger i Kina (man äger inte varken fabriken eller tillverkningen), förmodligen ligger en stor del av utvecklingen också utomlands, men vi köper vi ändå.
Fundera istället på varför allt säljs ut, är det så att allt detta har sålts ut under denna regerings korta tid vid makten.....nej tittar man historiskt så har detta pågått under många år och startade när regeringsmakten var "röd".
Så tacka rätt politiska maktelit för att vi sålt ut stora delar av industrin och ägandet, detta lever vi med idag.
Och hela inlägget är helt "of topic" men, men!
Tobbev skrev:Lite kommentarer.Hade alla gjort det du säger , "bara köpt svensk konstruerat och producerat" och alla i övriga länder tänkt lika som du, så kan jag garantera att dina barn inte haft speciellt stora förutsättningar.
Hur menar du att tjänstebilsmarknaden är skräddarsydd för Volvo och Saab? Problemet för t.ex BMW och Audi är väl att deras bilar är så dyra att de inte kvalar in under 7.5 basbelopp som många företag satt som gräns. Då är det väl inte svårare att BMW får sänka priserna, eller? Jag ser inte problemet.
Jag tror att det enbart är under 2009 som det enbart har tillverkats runt 200.000 bilar i sverige. Under tidigare år har den siffran varit betydligt högre. Se bara på XC90 som tillverkas i Torslanda. Bara den har väl tillverkats i runt 50-60.000 ex under tidigare år.
Nu jobbar jag på Volvo, men även om jag inte gjorde det skulle jag köpt en svenskutvecklad och svensktillverkad bil. Detta gör jag för mina barns framtid och vår välfärds skull. Alla kan inte jobba med serviceyrken, då går Sverige under.
Jag anser att Sverige är så litet jämfört med t.ex Tyskland och Frankrike att vi måste se till vårat eget bästa. Detta gäller för övrigt andra saker också, t.ex så köper jag Ericsson telefoner, trots att jag vet att de är tillverkade i Kina. Ericsson sysselsätter åtminstone folk i Sverige, vilket inte Nokia gör (i alla fall inte i samma utsrtäckning).
Vissa saker finns dock inte svensktillverkat, då har man ju inget val utan får väla det minst dåliga alternativet.
Sverige är ett stort exportland och det är detta som till stor del givit oss den välfärden vi har idag, så vi kan vara glada att man inte ser på saken så enögt i vår omgivning.
Man skapar efterfrågan om man producerar saker som konsumenterna vill ha, att man är bäst till pris och kvalite
Du som arbetar på Volvocars borde väl veta vilken kostnadsjakt det är och som också varit orsaken till att kvaliten sjunkit istället för att ge det där lilla extara som Volvo behöver för att komma upp till europiska premiummärken.
Nu har VW kommit ikapp och frågan är om de inte gått förbi också.
En Audi, BMW, MB eller Volksvagen är idag inte dyrare än motsvarande Volvo men tidigare så tjänstebilsreglerna utformade så att det var mest lönsamt att leasa dessa volymbilar, valet är ekonomiskt inte nationalistiskt.
Det är säkert därför VW tagit över en stor del av SAAB:s forlorade marknadsandel inom tjänstebilar..frågan är varför tar inte Volvo den delen...??
Som du skriver så har vi accepterat att en stor del av exv. Ericssons köpta tillverkning ligger i Kina (man äger inte varken fabriken eller tillverkningen), förmodligen ligger en stor del av utvecklingen också utomlands, men vi köper vi ändå.
Fundera istället på varför allt säljs ut, är det så att allt detta har sålts ut under denna regerings korta tid vid makten.....nej tittar man historiskt så har detta pågått under många år och startade när regeringsmakten var "röd".
Så tacka rätt politiska maktelit för att vi sålt ut stora delar av industrin och ägandet, detta lever vi med idag.
Och hela inlägget är helt "of topic" men, men!

Volvo XC60 AWD MY 11B Polestar 225hk 460nm