Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
vad jag vet låter det bara när det är kallt (många minusgrader)
av Cox
CarMan skrev:vad jag vet låter det bara när det är kallt (många minusgrader)
Se där vilka modeller ?
Kan det vara så att oket och klossarna krymper olika mycket i kylan och därav kärvar klossarna och börjar skrika ?
Min bil är då tyst när jag bromsar och här har det varit närmare -30 i vinter brrrr :D
av VolvoXc
Det låter som mest när det är kallt ute, men även sommartid då det är blött (iaf för mig).
Bromsar räknas som "slitdetaljer" så det kan vara svårt att få nya på garantin (på min bil har nybilsgarantin gått ut), ska kunden då leva med tjutandet eller själv bekosta nya bromsklossar/skivor för att det eventuellt hjälper?!

Man kan tycka att Volvo borde gå ut med någon information om detta problem då det är ett såpass vanligt problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu var det ett tag sedan jag var i kontakt med volvo angående det (måte vara över ett år sen)
Anledningen till att det var så länge sedan är för at ingen har varit ho mig o klagat på detta, så så himla vanligt verkar det inte vara.
Men då när jag påtalade detta så var det istort sett bara jag som som hade haft kunder med detta problem, så det är inte ett stort problem för volvo & ligger långt ned på prioriterings listan.
av Cox
Kan ju även vara att det slarvas med att rengöra ok från skit, och att man inte lägger koppar pasta på baksidan och glidytor på oket som gör detta skrikande. Ljudet uppkommer ju pga av att det uppstår vibrationer mellan kloss och skiva. Glider klossen som den skall i oket framträder knappast detta ljud.
av VolvoXc
Jag har varit inne med bilen vid 3 olika tillfällen under mindre än ett halvår, vid andra tillfället så bytte man bromsklossarna. Nu 3:e gången så bad jag de provköra bilen, verkstadskillen tyckte själv det lät riktigt illa, men han hittade inget som kunde åtgärdas. Alla gånger som den varit inne så har man rengjort samt tittat så att allt glider lätt.
Man får väl sätta i öronproppar och dra på stereon på högsta volym så man sjäv slipper oljudet iaf.
av Cox
Låter riktigt illa, måste jag säga har inte haft en bil på 20 år som haft skrikiga bromsar. kommer ihåg gamla 240 samt någon Granada som visslade, på dessa klossar sågade jag ett kryss i klossen några millimeter djupt med en järnsåg då vart det tyst. kanske inte att rekomendera på dagens bilar men det fungerade i alla fall. Märkte inte heller att bromsarna tog sämre på dom bilarna.
av PelleHansson
Jag har en V70 D5 MY11 och det tjuter hejdlöst om bromsarna speciellt när det är under -10grader.
Har en kollega som har V70 utplockad i december och han har precis samma problem.
Vi har kontaktat återförsäljaren och fick till svar att det kan vara svårt att få detta på garanti.
Kollegan ska in med sin bil på måndag ska bli intressant och se om dom kan fixa det -ínte kul och åka runt i en bil som är ny och bromsarna låter som det är en gammal rishög med utslitna bromsar.
av VolvoXc
Ja det är tydligen ett vanligt problem detta, skrämmande att det ska vara så på nya bilar. Jag hade kunnat acceptera om det var ett lite skrik från bromsarna vid extremt kallt väder men som det är nu så törs man knappt bromsa in för en korsning.

Själv väntar jag på besked igen från verkstaden angående detta!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoXc skrev:Jag har varit inne med bilen vid 3 olika tillfällen under mindre än ett halvår, vid andra tillfället så bytte man bromsklossarna. Nu 3:e gången så bad jag de provköra bilen, verkstadskillen tyckte själv det lät riktigt illa, men han hittade inget som kunde åtgärdas.
Favorit i repris...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... universal/

Funkar bra och så blir det tyst.
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]