Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:OT. Men tänk på att antalet drivande hjul inte har någon betydelse när man ska bromsa! :wink:
Inga problem alls. Kör friktionsdäck och är mycket nöjd. Det enda problemet var att om man kör med fullt ställ genom kurvorna och det är djupsnö och oplogat så fyller man snabbt upp fälgarna med snö så det blir oblans i däcken.

Hatar dubdäck då de sågar sönder hela djävla vägbanan och mal ned vägen till en satans sörja av finfördelad asfalt och stenmjöl som vräker upp på rutorna.

Körde 60 mil i Tyskland och det var snö/blött och bilen var ju fan helt ren när jag kom fram. I Sverige ser ju bilfan ut som den har vältrast i lervälling efter 5 km. Där slipper man ju alla djupa diken i vägen som dubbdäcken sågar upp också vilket bara leder till vattenplaning.

Har man dubbdäck kan man ju inte ta en tur med färjan till tyskland och köpa öl heller.
Användarvisningsbild
av Diesel5
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:OT. Men tänk på att antalet drivande hjul inte har någon betydelse när man ska bromsa! :wink:
Inga problem alls. Kör friktionsdäck och är mycket nöjd. Det enda problemet var att om man kör med fullt ställ genom kurvorna och det är djupsnö och oplogat så fyller man snabbt upp fälgarna med snö så det blir oblans i däcken.

Hatar dubdäck då de sågar sönder hela djävla vägbanan och mal ned vägen till en satans sörja av finfördelad asfalt och stenmjöl som vräker upp på rutorna.

Körde 60 mil i Tyskland och det var snö/blött och bilen var ju fan helt ren när jag kom fram. I Sverige ser ju bilfan ut som den har vältrast i lervälling efter 5 km. Där slipper man ju alla djupa diken i vägen som dubbdäcken sågar upp också vilket bara leder till vattenplaning.

Har man dubbdäck kan man ju inte ta en tur med färjan till tyskland och köpa öl heller.
Håller med! Kör Hakkapelitta R friktion och det är ju som att åka på sommaren =) Dessutom får jag för mej att man får ner ljudnivån vesäntligt i bilen om man skippar dubbarna!
av CalleV70
körde -04 xc90 i 16000 mil. Bytte 08 och inget var nytt så det xc70 som var modernare. XC70 är trevligare på vintern (smalare däck). Dock saknar jag xc90:an!
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:

Det är inte avsaknaden av vägsalt i Tyskland som står för skillnaden då!?
Och valet av en annan asfalt, för den är ju helt olik den vi har i Sverige..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev:

Det är inte avsaknaden av vägsalt i Tyskland som står för skillnaden då!?
Och valet av en annan asfalt, för den är ju helt olik den vi har i Sverige..
Nej, Ett annat exempel.

Körde tvärs över Sverige för ett tag sedan innan folk fått på dubbdäcken, ca 55 mil och det duggregnade lite hela tiden.

Resultat, lite vattenstänk på bilen.

Körde samma väg nyligen då folk fått på dubbdäcken men innan saltet hunnit ut för det var fortfarande +10 och inte varit i närheten av nollan, samma duggregn denna dag.

Resutat, bilen och rutorna så fördjävliga ut, en blandning av nermald asfalt och stenmjöl från vägytan. De xxxx ton vägbana som dubbdäcken sågar upp varje år försvinner ju inte bara upp i tomma intet.
av Steff 99
Håller med helt att dubbdäcken är en bidragande orsak till att bilarna blir svarta på vintern.
Ändå finns det dubbdäcksfanatiker som påstår att dubbarna inte sliter på vägarna :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har aldrig hört någon som förespråkar användning av dubbdäck som säger att det inte sliter på vägarna.
Däremot hör jag en å annan friktionsdäcksförespråkare som tror att friktionsdäck inte river upp någonting..

Man märker i forumet att sverige i är ett avLÅNGT land, för ibland känns det som man inte ens bor i samma land när man läser om andras verklighet..

:wink:
av Steff 99
Variosboy skrev:Har aldrig hört någon som förespråkar användning av dubbdäck som säger att det inte sliter på vägarna.
Däremot hör jag en å annan friktionsdäcksförespråkare som tror att friktionsdäck inte river upp någonting..

Man märker i forumet att sverige i är ett avLÅNGT land, för ibland känns det som man inte ens bor i samma land när man läser om andras verklighet..

:wink:
Du har så rätt...det är skillnad på vintern i Kiruna och Ystad....

Debatten i dagstidningarna här söderöver är det många som vurmar för dubbdäck och anser det vara nys att de sliter på vägarna.
av Amli
VolvoB20 skrev: Inga problem alls. Kör friktionsdäck och är mycket nöjd. Det enda problemet var att om man kör med fullt ställ genom kurvorna och det är djupsnö och oplogat så fyller man snabbt upp fälgarna med snö så det blir oblans i däcken.
Detta kan ju onekligen inte vara ett särskilt stort problem för dig för:

1. hur ofta köra du i oplogad djupsnö i södra Sverige?
2. Det går inte att stänga av antisladd systemet helt i XC70 och kan således ej ha fullt ställ genom kurvorna...

Eller är du en sådan hårding så du har ryckt ut säkringen till antisladden och menar att det är på torr asfalt du får ställ... :roll: ;-//

Dessutom menar nog XC90 Executiv att det inte finns någon fördel med AWD när du ska bromsa. Inte att man inte kan bromsa.
av joschua
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Inga problem alls. Kör friktionsdäck och är mycket nöjd. Det enda problemet var att om man kör med fullt ställ genom kurvorna och det är djupsnö och oplogat så fyller man snabbt upp fälgarna med snö så det blir oblans i däcken.
Detta kan ju onekligen inte vara ett särskilt stort problem för dig för:

1. hur ofta köra du i oplogad djupsnö i södra Sverige?
2. Det går inte att stänga av antisladd systemet helt i XC70 och kan således ej ha fullt ställ genom kurvorna...

Eller är du en sådan hårding så du har ryckt ut säkringen till antisladden och menar att det är på torr asfalt du får ställ... :roll: ;-//

Dessutom menar nog XC90 Executiv att det inte finns någon fördel med AWD när du ska bromsa. Inte att man inte

kan bromsa.

sorry för OT men:

Går det inte att stänga av antisladd med mer än att man rycker en säkring?? Vad trist! Det hade jag ingen aning om ( äger ingen volvo i dagsläget ). Med risk att väcka x antal moraltanter på forumet. Jag tycker att det kan vara ganska kul att stänga av antisladden ibland på min nuvarande bmw, och det trodde jag gick att göra på alla bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]