Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Tarsiger skrev: Om instrument och annat inte snart blir bättre ska jag fundera på andra bilmärken. Små saker att åtgärda, men av stor betydelse för användbarheten.
Är detta anledningarna till att du inte byter in 945:an till en V70II? Att du inte inte kan läsa av instrumenten? Vill verkligen inte vara dryg, men hur gammal är du? Vad är i så fall alternativet för dig?
Användarvisningsbild
av Guligan
Väljer man bil efter klockan så är Maserati rätt val... 8)
av Tarsiger
Amli skrev:
Tarsiger skrev: Om instrument och annat inte snart blir bättre ska jag fundera på andra bilmärken. Små saker att åtgärda, men av stor betydelse för användbarheten.
Är detta anledningarna till att du inte byter in 945:an till en V70II? Att du inte inte kan läsa av instrumenten? Vill verkligen inte vara dryg, men hur gammal är du? Vad är i så fall alternativet för dig?

Nej, det är andra anledningar. Som att expeditionsutrustning m m som jag lätt fått in bak i 945 inte rymts när jag packat i V70II där man måste ha sovsäckar och liknande i baksätet i stället, framför lastgallret. Men är man fler än två blir det inte så kul. En annan anledning är att de flesta V/XC70 ännu inte finns med dubbelkopplingslåda, konstigt nog.

Att jag tog upp instrumentens läsbarhet har att göra med erfarenheter från jobbet med militära system där man har högre anspråk på tydlighet än i bilindustrin. V70II är inget föredöme enligt principer för presentation i stridsflygplan. Nya Saab 9-5 (vars reklam ju gärna anspelar på Gripen m m) är nog ännu värre, t ex med olika typsnitt för siffrorna inom en och samma mätartavla. Hårresande rörigt, men motorjournalisterna tycks inte notera det, de längtar bara efter att få börja köra och uppleva väghållning etc.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om folk hade köpt saker för att de skulle vara så bra som möjligt istället för så snygga som möjligt så hade nog verkligheten varit en annan, men nu är ju inte så fallet.

Att man inte har samma krav-spec som innom flyget är väl inte så konstigt.. Där kan ju en felavläsning av instrumenten ha enorm betydelse, men vi bilkörning har det ju noll betydelse, visst, kan du inte läsa av mätaren så kanske du råkar köra förbi en kamera för fort och få böter, men det är knappast farligt..

Sen skulle ju dörrlisterna varit 5 cm tjocka så man slapp dörruppslag.. Ja, exemplen är många..

Då jag anser att 945 är en riktigt bra bil så skulle jag i ditt fall se till att få tag på en så ny och fräsch som möjligt och sett till att vårda den som ögat, då har du nog bil i många år framöver!
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]