Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
teebee skrev:Tjena!
Jag är precis på G att beställa en V70 2.4D efter att ha lagt ner BMW 520d alternativet efter en del dealande som inte blev tillräckligt prisvärt.
Var först inne på D5, men fick inte lika bra rabatt + högre fömånsvärde (ska köras som företagsbil).
Det jag tänkt beställa är:

- V70 2.4D Business Summum
- Automat
- Seashell Beige Metallic 484
- Klädsel Soft Beige Comfort E112
- Fälgar Canicula 17"
- Teknikpaket 2
- Panelinlägg Classic Wood
- Dragkrok fast
- Tidur tillsatsvärme
- Blåtands hands free
- Formgjuten bagagerumsmatta

Är det något ni tycker jag missat eller andra tips, motoralternativ etc?
Det skulle vara att överväga en motor som går på förnyelsebart bränsle. Världen behöver knappast en smutsig dieselmotor till som bara bidrar till fortsatt beroende av fossila bränslen. Volvo har då 2.0F och 2.5FT att välja på som båda kör på E85 och den sist nämnda går även att få med gasdrift.
av refbob
Hej.
Jag får min 2.4 d aut business på fredag.
Jag var helt inställd på att ha en beige klädsel. Säljaren avrådde mig bestämt från att köpa beige klädsel om man är i skog och mark och skall använda sin bil. T.ex. kan jeans som blir blöta, färga av sig på skinnklädseln. Sedan bör den ingregneras och vårdas i mycket högre grad för att se fresh ut.

Velade i sommras om jag skulle slå till på en business. Jag fick då välja till teknikpkt2 med sub och herrgårdsvagnpkt2. Nu bestämde jag mig tyvärr för sent.. Kommer nog att sakna dessa tillval...

Jag valde dock caspian blue som färg på lacken. Den blir en utmaning att hålla fin..... Men der är läcker när den är ren och står o glänser i solen... Jag "prutade" dock med en lack- och klädselimpregnering mot att jag valde att köpa bil av honom. Det heter ju att businessen inte är prutbar... Men lite till går det ju att pruta öppenbarligen. Volvon blir mycket billigare än en Audi A6 eller BMW-5serie med motsvarande utrustning. V70 har bättre komfort än dessa bilar och känns nyare enligt mig. Dock är volvon inte lika premium i material m.m. Och designen har jag inte vant mig vid ännu... Ser helt OK ut frammifrån och med spoiler. Men baken....
Hade en Passat tidigare. Den kändes inte lika rejäl att köra. Passat har dock mordernare dSG-låda. Det skulle v70 må bra av också.
av Steff 99
refbob skrev:Hej.
Jag får min 2.4 d aut business på fredag.
Jag var helt inställd på att ha en beige klädsel. Säljaren avrådde mig bestämt från att köpa beige klädsel om man är i skog och mark och skall använda sin bil. T.ex. kan jeans som blir blöta, färga av sig på skinnklädseln. Sedan bör den ingregneras och vårdas i mycket högre grad för att se fresh ut.

Velade i sommras om jag skulle slå till på en business. Jag fick då välja till teknikpkt2 med sub och herrgårdsvagnpkt2. Nu bestämde jag mig tyvärr för sent.. Kommer nog att sakna dessa tillval...

Jag valde dock caspian blue som färg på lacken. Den blir en utmaning att hålla fin..... Men der är läcker när den är ren och står o glänser i solen... Jag "prutade" dock med en lack- och klädselimpregnering mot att jag valde att köpa bil av honom. Det heter ju att businessen inte är prutbar... Men lite till går det ju att pruta öppenbarligen. Volvon blir mycket billigare än en Audi A6 eller BMW-5serie med motsvarande utrustning. V70 har bättre komfort än dessa bilar och känns nyare enligt mig. Dock är volvon inte lika premium i material m.m. Och designen har jag inte vant mig vid ännu... Ser helt OK ut frammifrån och med spoiler. Men baken....
Hade en Passat tidigare. Den kändes inte lika rejäl att köra. Passat har dock mordernare dSG-låda. Det skulle v70 må bra av också.
Prisskillnaden mellan en V70 och en BMW 520d är ganska försumbar om man ser till kostnaden service m.m. under 3 år och värdeminskning.
Jag har åkt BMW 530D i 3 år, varför jag valde volvo igen var helt enkelt att nya 5-serie touring inte kommer ännu och jag är också tveksam att ta en nyutvecklad bil direkt.
Du skriver att komforten är bättre i Volvon, jag kan nog inte hålla med, det är en enorm skillnad på komfort , det är nog där och på drivlinan det märks mest, i övrigt så är Volvon riktigt bra.
Så inget ont om V70, jag tycker att det är ett stort lyft från V70n till denna V70II, men skillnaden är än större upp till BMW 5-serien(E61)

Rabatterna på BMW är ofta väldigt höga och inbytespriset håller sig också, så jag kan erkänna att jag räknade bort mej lite nu när jag bytte till Volvon.
Redan nu så har jag en känsla att jag kommer att ha ett större värdetapp i rena pengar än om jag bytt till en ny igen BMW.
Men nog om detta.

Detta med att inte ta ljus läderklädsel och att det är svårt att sköta och hålla rent, tycker jag är rent nys, gör som på vilken ljus soffa som helst, impregnera redan från början så håller den sig som ny under många år, det är sedan bara att torka av med en fuktig handduk.

Mina senaste 5-6 bilar har haft ljust skinn, förarsätet har haft samma utseende efter 7000-9000 mil när jag lämnat bilarna som när de var nya.
Man skall välja det man vill ha och trivs med, inte vad en säljare tycker.

Du kommer säkert att vänja dej vid Volvons design... 8) men jag håller med det är inte specillet upphetsande när man ser en V70 bakifrån...men, men, den lastar mycket.. :lol:
av Tobbev
Bara lite tankar...

En 520d touring kostar 366.000 i grundpris. En V70 2.4D, som väl är den jämförbara volvon, kostar 305.000 i grundpris. När man sedan börjar utrusta bilarna med skinnklädsel, larm, bättre stereo, USB-ingång etc så springer priset på BMW'n iväg riktigt snabbt. Volvon med summumpaketet, Teknikpaket 2 och herrgårdsvagnspaket 2 kostar totalt 370.000, och då har i alla fall jag det mesta av det lull-lull jag skulle vilja ha i en ny bil.

I slutänden blir priset på BMW'n, om jag utrustar den som jag vill ha den, lätt en skaplig bit över 100.000 mer än volvon.

Visst, BMW'n har fri service i 3 år. Vad kan det motsvara, 10.000:-, dvs inga jättepengar i sammanhanget. Andrahandsvärdet är bra på BMW, men det är det på V70 också.

Missförstå mig inte, BMW gör riktigt bra bilar, men suget att köpa en BMW är nog oftast så stort att man gör en omedeveten glädjekalkyl på ekonomin, det har en tidigare kollega fått erfara.

Jag jobbar på Volvo PV, så mina åsikter är väl något färgade, men jag försöker vara så objektiv jag kan.

Mvh
Tobbe
av JHg
Jag håller med dig Tobbe!

När jag köpte min nya V70 i somras kollade jag på Audi A6, BMW 5-serie, VW Passat. Ingen av kom ner i samma pris med den utrustningen jag hade. Men visst är de också mycket fina bilar!

PS. jag har ingen koppling till Volvo ;-)
av perhall
Åtimnstone tidigare har det varit så att de 100 tkr extra man betalar för en BMW eller Audi i princip är borta efter 4-5 år.
V70T5-05 vs 530iT-05 - jag gissar att det skilde 100tkr när de var nya
vad kan det skilja nu? 30?
Men då är BMW:n relativt ny modell -05
Pratar vi V702,4T-03 vs 525iT-03 skulle jag tro att Volvon är lika dyr/billig
PH
av Steff 99
Tobbev skrev:Bara lite tankar...

En 520d touring kostar 366.000 i grundpris. En V70 2.4D, som väl är den jämförbara volvon, kostar 305.000 i grundpris. När man sedan börjar utrusta bilarna med skinnklädsel, larm, bättre stereo, USB-ingång etc så springer priset på BMW'n iväg riktigt snabbt. Volvon med summumpaketet, Teknikpaket 2 och herrgårdsvagnspaket 2 kostar totalt 370.000, och då har i alla fall jag det mesta av det lull-lull jag skulle vilja ha i en ny bil.

I slutänden blir priset på BMW'n, om jag utrustar den som jag vill ha den, lätt en skaplig bit över 100.000 mer än volvon.

Visst, BMW'n har fri service i 3 år. Vad kan det motsvara, 10.000:-, dvs inga jättepengar i sammanhanget. Andrahandsvärdet är bra på BMW, men det är det på V70 också.

Missförstå mig inte, BMW gör riktigt bra bilar, men suget att köpa en BMW är nog oftast så stort att man gör en omedeveten glädjekalkyl på ekonomin, det har en tidigare kollega fått erfara.

Jag jobbar på Volvo PV, så mina åsikter är väl något färgade, men jag försöker vara så objektiv jag kan.

Mvh
Tobbe
Alla som kommenterat har rätt i det ni säger , men ni talar enbart om inköpspris, då är exv. BMW några kronor dyrare, men för oss som köper för egna pengar är det lika viktigt att se hur mycket som är kvar när jag byter efter 2-3 år.
Min upplevelse är att jag tappar mindre i kronor och ören på en BMW, kan låta konstigt men en enkel matematik och tittande i min plånbok säger att det är så.

Den har en lägre kostnad per mil och det är många gånger mer intressant än inköpspris.

Det finns en stor nackdel med Volvo när man skall byta in den eftersom utbudet är så stort, jag tror inte det märks så mycket om man köper en "standard" bil utrustad som de flesta tjänstebilarna, men lägger man på options utöver detta är man förlorare, dessa ger inget i inbyte eller värderas inte av andrahandsköparen.
Jag vill påstå att en V70 idag tappar 45-50% på tre år och ca 8000 mil. då talar vi om ca 180-200.000 kr vid ett nypris på lite över 400.000 kr
Däremot är det lättare att få betalt för detta på en BMW där köparna är av en annan kategori som betalar extra för utrustningen eftersom man vet att alla options är dyra.
Fri service är också värd pengar, eftersom allt ingår, den är värd minst 15.000 kr på tre år, men skatt o försäkring är likartad.
Jämför då att jag tappade 165.000 kr på tre år och 8000mil, kostnad utöver detta var 5.500 kr för däck, detta på en bil med ett pris efter rabatt på lite över 500.000kr

Detta har fått mej att fundera om jag verkligen gjorde rätt...jag tänkte precis som ni..varför lägga 600.000 när jag kan få något som nästan är lika bra för lite över 400.000 ...men jag tror jag lurade mej själv...
av Tobbev
Jag vet inte om jag håller med dig. En snabb koll på blocket tycker jag inte stämmer med vad du säger.

Det var svårt att hitta annonser sär säljaren anger nypris, men här är t.ex en:

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525 ... ?ca=15&w=3

Han anger listpris, vilket nog inte är det han har betalat. Man kan kanske anta att han har prutat ner bilen säg 10% till 459000:-. Bilen har bara gått 4500-5000 mil och har ändå tappat exakt 50% om man bortser från prutmånen som säljaren har lagt på priset. Han anger även att han har i pricip all extrautrustning utom telefon och GPS. Om det stämmer vet jag dock inte, då "fullutrustade" bilar på blocket ofta inte är det.
av Steff 99
Tobbev skrev:Jag vet inte om jag håller med dig. En snabb koll på blocket tycker jag inte stämmer med vad du säger.

Det var svårt att hitta annonser sär säljaren anger nypris, men här är t.ex en:

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525 ... ?ca=15&w=3

Han anger listpris, vilket nog inte är det han har betalat. Man kan kanske anta att han har prutat ner bilen säg 10% till 459000:-. Bilen har bara gått 4500-5000 mil och har ändå tappat exakt 50% om man bortser från prutmånen som säljaren har lagt på priset. Han anger även att han har i pricip all extrautrustning utom telefon och GPS. Om det stämmer vet jag dock inte, då "fullutrustade" bilar på blocket ofta inte är det.
Skulle tippa på att den kostade max 400.000 ny eftersom den är tillverkad 05 08 då är bilen en bra bit över fyra år
den är långt ifrån fyllutrustad ..nära nog vad den måste ha, i Advantage, Comfortpaket ingår merparten av den utrustningen han listat upp.
Bara nämna listpris , det finns ingen som betalar listpris på BMW..räkna med att du kunde få upp till 100.000 i rabatt på en sådan lagerbil i slutet av 2006.
av Tobbev
Ok, jaja, sanningen kanske ligger någonstans mitt emellan våra olika åsikter :)

Intressant diskussion för övrigt. Jättekul att kunna föra en sådan här diskussion utan att den spårar ur, vilket absolut inte är vanligt. Det finns ingenting som folk kan bli så fanatiska om som bilar.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]