Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#350233
StringerBell skrev:
joschua skrev:awd håller jag med om men dubbelturbo kan väl kvitta om det ändå är samma effekt o vrid.
Har du kört traditionella enkelturbon? Kraften doseras inte speciellt vackert. Märks kanske inte så mycket på en tung pjäs som XC60, i och för sig.
Jag har enkelturbo i min BMW 530D 235hk och 500nm , där är det inga problem alls, lätt att ligga på ca 1000 r/m och öka .
Så jag tror att det funkar på en 2,4d också.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#350262
Det är inget fel på nya 2,4D fwd. Men D5 går skönare! Bättre vrid på både låga och höga varv. Plus bättre gasrespons. Enligt mina egna tester även lägre förbrukning på D5.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#350363
Steff 99 skrev:
StringerBell skrev:
joschua skrev:awd håller jag med om men dubbelturbo kan väl kvitta om det ändå är samma effekt o vrid.
Har du kört traditionella enkelturbon? Kraften doseras inte speciellt vackert. Märks kanske inte så mycket på en tung pjäs som XC60, i och för sig.
Jag har enkelturbo i min BMW 530D 235hk och 500nm , där är det inga problem alls, lätt att ligga på ca 1000 r/m och öka .
Så jag tror att det funkar på en 2,4d också.
Jag tänkte nu specifikt på D5:an, men rent generellt ger en dubbelturbo mer sofistikerad kraftöverföring. BMW kan säkert vara bättre än Volvo med enkelturbos.
Användarvisningsbild
av oilburner
#350468
Om inte jag er helt ute så ska både 163 och D5 205 hk va dubbelturbo og presis samma motor. 163hk ar bara nedtrimmad (elektronisk) men annars samma motor. Antar derfor at Polstars trim til 163 motoren vil få eksakt samma efekt som til D5 motoren. Om man lyfter på huven och tittar ned på 163 hk motoren (MY10)så vil man se at even dar står det D5 på plast kåpan och om man jamfør BSR sin PPC trim til samma motorer (dock D5 med 185 orig)så ser man at båda vil få eksakt samma efekt på 220HK och 455nm. Så før dom som vil spara peng så kan det bli svårt å finna goda argument før at kjøpa D5 modellen i fall man har planer om å trimma. Det enda man får er at det står D5 bak på bilen.
av Tobbev
#350478
oilburner skrev:Om inte jag er helt ute så ska både 163 och D5 205 hk va dubbelturbo og presis samma motor. 163hk ar bara nedtrimmad (elektronisk) men annars samma motor. Antar derfor at Polstars trim til 163 motoren vil få eksakt samma efekt som til D5 motoren. Om man lyfter på huven och tittar ned på 163 hk motoren (MY10)så vil man se at even dar står det D5 på plast kåpan och om man jamfør BSR sin PPC trim til samma motorer (dock D5 med 185 orig)så ser man at båda vil få eksakt samma efekt på 220HK och 455nm. Så før dom som vil spara peng så kan det bli svårt å finna goda argument før at kjøpa D5 modellen i fall man har planer om å trimma. Det enda man får er at det står D5 bak på bilen.
2.4D MY10 är 175hk och är inte samma motor som D5 MY10 205hk.

D5 har dubbelturbo.
av Linqid
#350489
Tobbev skrev:
oilburner skrev:Om inte jag er helt ute så ska både 163 och D5 205 hk va dubbelturbo og presis samma motor. 163hk ar bara nedtrimmad (elektronisk) men annars samma motor. Antar derfor at Polstars trim til 163 motoren vil få eksakt samma efekt som til D5 motoren. Om man lyfter på huven och tittar ned på 163 hk motoren (MY10)så vil man se at even dar står det D5 på plast kåpan och om man jamfør BSR sin PPC trim til samma motorer (dock D5 med 185 orig)så ser man at båda vil få eksakt samma efekt på 220HK och 455nm. Så før dom som vil spara peng så kan det bli svårt å finna goda argument før at kjøpa D5 modellen i fall man har planer om å trimma. Det enda man får er at det står D5 bak på bilen.
2.4D MY10 är 175hk och är inte samma motor som D5 MY10 205hk.

D5 har dubbelturbo.
Han pratar ju dock om 2.4D AWD (163/420), vilket är exakt samma motor som D5 sett till hårdvaran.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#350521
Tobbev skrev:Ok, men D5 har väl inte 205hk då, dvs jämförs inte gamla 2.4D med nya D5'an?
Mer specifikt diskuterades frågan om fördelarna med dubbelturbo vs. enkelturbo, allt annat lika.
av Linqid
#350546
Tobbev skrev:Ok, men D5 har väl inte 205hk då, dvs jämförs inte gamla 2.4D med nya D5'an?
Den 2.4D AWD (som erbjuds i XC60/70) är även den en helt ny motor, precis som D5, och är alltså inte samma motor som nya 2.4D med 175 hk. Det som förvirrar är att den nya 2.4D AWD har samma antal hästar som den gamla (dock är vridet 420 Nm, precis som i nya D5 och den har även dubbelturbo).
Användarvisningsbild
av gooose
#350553
I XC 60 erbjuds följande alternativ.

2.4 D AWD 163Hk ( Dubbel turbo) 420 nm
2.4 D Fwd 175 Hk ( Enkel turbo) 420 nm
D5 AWD 205hk (Dubbel turbo)420 nm

Det är inte lätt att skilja allt detta åt då det sedan blir ytterligare lite olika vad det gäller V70,xc70,xc90 och dessa bilars motor alternativ


//Goose
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]