Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag fick svaret efter några dagar: Nej det kommer inget chiptrim till T6 motorn och att man inte tar bort toppfatsspärren. Jag frågade då i nästa mail varför och då angav man chassiets konstruktion (dämpare, krängningshämmare m.m.) och bromsarna (vilket jag skrev om här då.) 2.5T har 16", T6 16.5" och V8:an 17,5" skivor. Svaret var till mig att Volvo vill inte tillåta en höjning av toppfarten för 2.5T och T6:an för man tummade då för mycket på säkerheten.[/quote]

En gubbe hemma i kvarteret åker runt med 16" fälgar på sin V70II T6. Blev lite förvånad att det inte var bitigare hejdare på en modern bil med 285 hk och ansenlig tyngd.

Avseende nyttan med att ta bort fartspärren på en V70 så har jag min uppfattning klar - efterfrågan är nog tämligen begränsad... Och det är nog klokt när bilen inte är konstruerad för att köra fort med.

Mvh
Arese

Ja det ska vara 17" på den. Verkar knepigt hur han då kan få på 16" hjul med 16.5" tums skivor i original...
Senast redigerad av 3 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Thho
Variosboy skrev:VA???? Är inte en Volvo en sportbil! Fan också, jag måste ha blivit lurad av den röda färgen! :lol: :lol: :lol:
Ja den röda färgen kan ju lura även den mest pålästa men NEJ, den är ju inte en sportbil, och det hjälper inte med chip och maffiga fälgar och annat. Det är fortfarande en familjebil.

Vill man ha en sportbil får man nog överväga någon annan bil. Blir man störd av att bli omkörd av en gammal Passat har man nog troligen andra typer av problem som man får ta tag i. Det hjälper knappast att ta bort toppfartsspärren :mrgreen:

Ett (troligen flera) möte med en psykolog kanske kan vara ett bra råd.
av Arese
Haha, underbart :D

Kunde inte instämma mer!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Krollspell
quote="Thho"]
Variosboy skrev:VA???? Är inte en Volvo en sportbil! Fan också, jag måste ha blivit lurad av den röda färgen! :lol: :lol: :lol:

Ja den röda färgen kan ju lura även den mest pålästa men NEJ, den är ju inte en sportbil, och det hjälper inte med chip och maffiga fälgar och annat. Det är fortfarande en familjebil.

Vill man ha en sportbil får man nog överväga någon annan bil. Blir man störd av att bli omkörd av en gammal Passat har man nog troligen andra typer av problem som man får ta tag i. Det hjälper knappast att ta bort toppfartsspärren :mrgreen:

Ett (troligen flera) möte med en psykolog kanske kan vara ett bra råd

Ja jag vet inte vad det är för fel att vissa vill ha en "familjebil" som går lite fortare än diverse andra familjebilar? Varför kan man inte förena nytta med en del nöje där i mellan? Det konceptet har ju Bmw och Audi levt framgångsrikt på länge. Eftersom jag själv har erfarenhet av Porche 928 S4 (äldre) och en 911 Carrera 4 -07 så vågar jag påstå att dom flesta upplever det som betydligt tryggare, tystare, mycket komfortablare, och mindre odramatiskt att åka med i 250/km i en S80 V8 än i någon av dessa Porschebilarna.

Sen att det är roligare att köra en 911 m fl. det är en annan sak. Volvo måste vara det enda märket där man på sitt eget forum gång på gång ska nervärdera sitt eget märke. Vi som kan välja mellan olika bilar är väl naturligtvis i era ögon efterblivna lr på annat sätt obegåvade som ändå väljer en Volvo.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Varför måste alltid Volvo alltid vara världens tråkigaste märke och Volvoförare världens tråkigaste förare???
Jag tycker det är jättebra att Volvo prioriterar tråkiga egenskaper. På det sättet får vi ju mer mångfald bland olika bilar. Vill man ha en säker familjetransportör så köper man en Volvo, Passat, eller liknande. Vill man ha en bil där körglädje och väghållning är prioriterat så är det ju bara att välja ett annat märke.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Fast bilen ÄR konstruerad för högre hastigheter. Det är enbart beroende av vad registreringsbeviset säger om bl.a. däcksdomension och typad toppfart (helbilsgodkännande) som jag tror avgör om du har kvar hastighetsspärren eller ej. Det är lite det som jag tror är grejen för de personer i denna tråd som vill ta bort spärren. På min Summum-bil utför fabriken det med automatik pga att den har 17-tum som std (från fabrik). UTAN att jag bett om det. Så visst sjutton tar Volvo bort spärren! Allt annat är lögn.

Läs denna artikel så blir det klarare vad som gäller kring helbilsgodkännande.

http://www.veta.se/bilrutan/helbil98.htm

Och visst kan iaf jag se en tjusning med att köra fort på Autobahn och jag kan också tycka att det känns lite snöpligt när du köpt en förhållandevis dyr bil som faktiskt ÄR dimensionerad för högre hastigheter och sedan inte ens kunna prova. Den går som ett lok även i högre hastigheter som du antyder Krollspell.
Senast redigerad av 4 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Haha, underbart :D

Kunde inte instämma mer!

Mvh
Arese

Det här var inte bra för oss två Arese, för vi är väl de enda på forumet som åker omkring i bensiare med dubbelturbo. Det måste ju tyda på allvarliga personlighetsproblem.
av Arese
Tvärtom min vän;

Vi har bägge insett att Volvo fraktar man runt familjen i (på ett mycket komfortabelt och säkert sätt tillägger jag så att jag inte får spö för att vara Volvo-kritiker :D ). Det var det där med den sminkade grisen igen..... 8)

När vi vill ha kul bakom ratten plockar vi fram dubbelturbobensinarna med bakhjulsdrift!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Thho
Krollspell skrev:quote="Thho"]

Ett (troligen flera) möte med en psykolog kanske kan vara ett bra råd

Ja jag vet inte vad det är för fel att vissa vill ha en "familjebil" som går lite fortare än diverse andra familjebilar? Varför kan man inte förena nytta med en del nöje där i mellan? Det konceptet har ju Bmw och Audi levt framgångsrikt på länge. Eftersom jag själv har erfarenhet av Porche 928 S4 (äldre) och en 911 Carrera 4 -07 så vågar jag påstå att dom flesta upplever det som betydligt tryggare, tystare, mycket komfortablare, och mindre odramatiskt att åka med i 250/km i en S80 V8 än i någon av dessa Porschebilarna.

Sen att det är roligare att köra en 911 m fl. det är en annan sak. Volvo måste vara det enda märket där man på sitt eget forum gång på gång ska nervärdera sitt eget märke. Vi som kan välja mellan olika bilar är väl naturligtvis i era ögon efterblivna lr på annat sätt obegåvade som ändå väljer en Volvo.
[/quote]

Fel och fel.....man får väl göra som man vill. Går man igång på en "dekaltrimmad" V70 må det väl vara hänt. Bara jag slipper möta dig just då din bil "går lite fortare".

Jämförelsen mellan Porsche och Volvo haltar ju lite. Volvo åker man med i, Porsche kör man!

Jag får väl gissa att nedvärderingen här på forumet är lite som då ett land ibland måste devalvera för att rätta valutan efter verkligheten :mrgreen:. Vissa verkar ju tro att Volvo kvalar in som häftig sportbil men det kommer aldrig att ske. Se bara på alla R-bilarna som liknade finlandsbåtar på banan. Hyfsat snabba rakt fram men sen då....?

Nej man är inte efterbliven (dum jämförelse) om man väljer Volvo om behovet är en trygg men osexig familjefraktare med lite premium wanna-be känsla. Väljer man däremot Volvo V70 då man egentligen är ute efter en sportbil för sitt eget höga nöjes skull eller (mer troligt) för att impa på grannarna är man ju lite snett ute. INGEN blir impad av en V70, inte ens med XC-grill, krom runt dimljusen och DUBBLA utblås (verkar vara mkt viktigt).
Användarvisningsbild
av kave
Mycket märklig diskussion detta. Trådskaparen undrar om det finns billigare sätt att ta bort spärren än det han hittat. Han bemöts då med massa löst tyckande om det eventuella behovet.
Det vore mycket märkligt i mina öron om volvobilarna inte skulle klara högre hastigheter än 240 GT från 1979.
Vad gäller sportigheten, månne vissa lockats av Volvos ambitioner att blir sportigare. Volvo uttrycker ju med varje bilmodell, till och med XC60, att det är den sportigaste bilen de tillverkat.
Gör man en sökning på Sport på volvocars får man 1510 träffar. Söker man på säkerhet får man 310. Söker man på miljö får man 2 träffar :)
Det här med sportighet kan ju te sig olika för olika individer. Personligen kan jag tycka att en BMW 320 känns sportigare än en BMW 335, pga dess lättare vikt och bättre vikfördelning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]