Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#340381
swemax skrev:Södra Tyskland är väl ett ganska bra exempel på en plats med gott om snö?

Där är det inte tillåtet med dubbdäck och det fungerar utmärkt.

Men om du skall upp i Alperna tror jag det är lag på att du har snökedjor med i bilen.
södra tyskland har en annan form på sina kristaller , kan påverka , dom säger ju att skandinaviens snöform är unik. vill bara säga att utan dubbdäck kommer saltet att öka på vägarna vilket sliter mest ??
av swemax
#340400
Eller så får vi hålla ner farten och ut avståndet de få dagar vi ändå talar om
Användarvisningsbild
av SvenB
#340416
XCThord skrev: Hur upplever ni greppet på friktionsdäcken kontra dubbdäck då man kör på snöiga vägar och lite mer isiga områden? Funkar det ö.h.t.?
Jag kör taxi i Stockholm och har kört odubbat varje vinter sedan 1985. Det har fungerat bra även mitt i natten i förorter och grannkommuner innan snöröjningen hunnit ut. Taxi Stockholm har infört "dubbförbud" på alla bilar som kör för dom.
#340597
swemax skrev:Eller så får vi hålla ner farten och ut avståndet de få dagar vi ändå talar om
Hur många håller avståndet ?? har haft lastbilar 4 m bakom flera ggr , känns jäkligt schysst och tryggt :o kör en timme på vilken vanlig väg som helst och se hur långa avstånd folk håller , man blir mörkrädd, dom tror nog att dom är rallystjärnor med superbromsar samt reaktionstid på 0 sek, bara att beklaga
#340668
För att inte tala om alla billister som tvunget ska pressa sig imellan när vire räckena går ihop o "hoppas" att man brosmar. Har varit med om att ha hållt på o klippa flera st när jag har fått bromsa bil o släp. En annan händelse var en som höll på att kör aom mig lugnt o fint fick slänga sig in framför mig för att en annan bellist tvunget skulle fram fortare, man fick sina fiska kalla för 2sek efter kom en annan bil, precis lika fort o tände de blåa lamporna bakom honom. DET KÄNNDES BRA!

Lastbilar som fastnar ja det förekommer men det beror ju oftast på fel utrustade bilar. Har man tex on-spot så funkar det jättebra. Har sett bilar med fack med sand också som de lägger framför driven när det är halt.

Dubbdäck ger avsevärt längre bromssträcka när det är blött och torrt väglag. Friktionsdäck upplever jag suger sig fast på både is och snö bra. Här i skåna är det kanske bara snö ordentligt 1gång på två år. Resten av tiden är det blött eller torrt väglag.
#340759
Problemet för mig är att jag kör 99% av gångerna på "vanligt" vinterväglag (snö + slask) men jag har en kortare backe som blir helt isig ibland på vintern där jag kör 2ggr per dag. Misstänker att friktionsdäck inte skulle klara av den, men är inte helt 100 på om det verkligen är så. Har ju trots allt AWD numera...
#340766
Jag har bara kört med friktionsdäck. Måste köra upp för en brant backe varje dag men det går helt perfekt. Brukar t.o.m "utmana ödet" och stanna där det är som brantast för att sedan köra iväg igen. Är det riktigt, riktigt, riktigt halt så kan man bli tvungen att lägga i "vinterläget", dvs lägga den i manuellt och klicka fram till trean. Men det är väldigt sällan.

Jag kör med 245/40 18" ContiWinterContact TS810 Sport.
#340804
XC90_Executive skrev:Jag har bara kört med friktionsdäck. Måste köra upp för en brant backe varje dag men det går helt perfekt. Brukar t.o.m "utmana ödet" och stanna där det är som brantast för att sedan köra iväg igen. Är det riktigt, riktigt, riktigt halt så kan man bli tvungen att lägga i "vinterläget", dvs lägga den i manuellt och klicka fram till trean. Men det är väldigt sällan.

Jag kör med 245/40 18" ContiWinterContact TS810 Sport.
Tack för infon :-)-)

Blir nog friktionsdäck vid bytet :-)
av Bitez
#341406
Om jag nu ska vara helt 100% ärlig så bryr jag mig inte om vägarna. Jag kanske gör vissa upprörda nu men det är inte direkt prio 1 för mig. Jag valde friktionsdäck i år för att testa. och det verkar ju o funka utmärkt än så länge. Som sagt så återstår det att se senare under vintern. Det finns massor avannat skit vi kan bli/blir sjuka av än partiklar som slits av från vägbanan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]