Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
LanFan skrev:
joschua skrev:
Vad ligger förbrukningen på ungefär stad/landsväg.

/Johan
Utan att dra igång ytterligare en förbrukningstråd så har jag snittat 0,93 på ca 1100 mil. (85% motorväg+farthållare)
Den verkar dra otroligt mycket när den regenerarar partikelfiltret, och det tar lång tid, många mil. Minst 50% extra då.

//J
men det är ju helt odugligt! Jag ligger ju på 0,9-1,1 på min 525 Touring -05, mestadels snabb motorväg runt körkortsgränsen . Nä här blir att tänka om helt tror jag. Jag hade ju tänkt att spara lite soppa på att ta en diesel, annars är det ju ingen idé. Tack för inputen LanFan.

/Johan
av AndS
Det jämförs så mycket äpplen och päron. LanFan skriver "motorväg" och utan att ange var (plan-Skåne och backig-Kolmårdenområdet), yttertemperatur (värmaren går när det blir kallt), vilken hastighet. Sedan kör han en V70II fyrhjulsdriven bil med automatlåda.
Jag kör också en 205Hk men enkelturbo, dvs Polestar, men framhjulsdrift+manuell, oftast hastigheter runt 100km/h/samt omkörningar (dvs min körstil), alltid farthållare, oftast 2 i bilen + ca 100kg last, ganska plan mark dock inte som Skåne, mätning sommartid, bilen rullat 4000mil, tja och plötsligt snittar jag runt låga 0,6. Lägger jag till lite blandad stadskörning med att nyttja motorbroms ofta och gärna 3:ans växel, så då cnitter vi runt 0,65.
Det finns så många parametrar som påverkar och som visar i verkligheten att det kan skilja 2-3dl/mil beroende av dessa, så det vi enkelt kan konstatera är dessa generella jämförelser inte stämmer. Jämför jag med Volvo siffror för min bilmodell, så ligger jag betydligt under snittet för stadskörning och lite över snittet för landsväg såvida det inte gäller 70-väg.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
joschua skrev:men det är ju helt odugligt! Jag ligger ju på 0,9-1,1 på min 525 Touring -05, mestadels snabb motorväg runt körkortsgränsen . Nä här blir att tänka om helt tror jag. Jag hade ju tänkt att spara lite soppa på att ta en diesel, annars är det ju ingen idé. Tack för inputen LanFan.
Detta ska inte bli en annan förbrukningstråd bara. Men jag måste kommentera detta.

Isåfall är din BMW helt oduglig, eftersom jag kör min fullmatade (dvs tunga) S80 V8 awd Executive (315hk, fyrhjulsdrift och automat) på ca 1-1,1l/mil på motorväg....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LanFan skrev:
joschua skrev:
Vad ligger förbrukningen på ungefär stad/landsväg.

/Johan
Utan att dra igång ytterligare en förbrukningstråd så har jag snittat 0,93 på ca 1100 mil. (85% motorväg+farthållare)
Den verkar dra otroligt mycket när den regenerarar partikelfiltret, och det tar lång tid, många mil. Minst 50% extra då.

//J
Vilken planet är ni på????? Körde 600 mil runt hela europa med högfart på Autobahn, Bergsklättring i 6 olika bergspass i Alperna, stadskörning och många timmslånga köer med full ac i 38 grader osv. Slutade på 0.73 l/m och då har jag både XC och AWD.

Med en vanlig V70II D5 utan AWD borde det landa på 0.63 l/m utan ansträngning.

Edit: "Ops... Sorry..My Misstake.. Såg att du kör automaten och då är väl dina siffor helt realistiska, trodde du hade manuell, lånade själv en automatare några dagar och det slutade på 1.15 l/m, dock rätt mycket stad "
av joschua
XC90_Executive skrev:
joschua skrev:men det är ju helt odugligt! Jag ligger ju på 0,9-1,1 på min 525 Touring -05, mestadels snabb motorväg runt körkortsgränsen . Nä här blir att tänka om helt tror jag. Jag hade ju tänkt att spara lite soppa på att ta en diesel, annars är det ju ingen idé. Tack för inputen LanFan.
Detta ska inte bli en annan förbrukningstråd bara. Men jag måste kommentera detta.

Isåfall är din BMW helt oduglig, eftersom jag kör min fullmatade (dvs tunga) S80 V8 awd Executive (315hk, fyrhjulsdrift och automat) på ca 1-1,1l/mil på motorväg....
Ta och slappna av lite.. Jag blev bara förvånad över den höga förbrukningen. Jag ville inte alls dra igång nån "förbrukningstråd". Nu blir jag ännu mer förvånad över att en V8 och en d5:a i princip drar lika mycket. Jag skulle hellre vilja ha lite mer input av ägare till senaste d5:an, än den här typen av kommentarer.

/Johan
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
joschua skrev:Ta och slappna av lite.. Jag blev bara förvånad över den höga förbrukningen. Jag ville inte alls dra igång nån "förbrukningstråd". Nu blir jag ännu mer förvånad över att en V8 och en d5:a i princip drar lika mycket. Jag skulle hellre vilja ha lite mer input av ägare till senaste d5:an, än den här typen av kommentarer.
Jag har rätt mycket erfarenhet av nya D5 i några olika modeller...

Det jag menar är att man inte kan jämföra rätt av mot vad folk säger. Jag kör 99% stadstrafik i vanliga fall. Det är väldigt svårt att jämföra med andra för det beror ju väldigt på vilken typ av stadstrafik man kör i och hur mycket man gasar, vilken temperatur det är ute, hur mycket last man har i bilen, däckstryck etc.

Efter en del körning med en MY10 XC60 D5 awd automat fick jag fram ca 0,75l/mil, motorväg. En bil som inte är inkörd. I stan ungeför 0,9l/mil. Hösta förbrukningen med den var 0,92, den ville inte gå över det!

Sen har jag kört en MY10 S80 D5 summum sport (18" fälgar) med 6-växlad manuell låda. Hade gått 3km när jag körde den. Efter ca 30 mil tankade jag den full igen och fick fram 0,9. 90% stadskörning.

Jag tycker att nya D5 är en grymt fin motor.
av swemax
Jag kör en xc70 manuell med 215/65 och på första 375 milen har jag snittat ca 0.78
idag körde jag Göteborg - Nacka och höll mig till fartbegränsning dock inte på mätaren utan enligt gps och hamnade på 0.72
snitten enligt färddator
av joschua
Har varit o provkört några olika modeller nu, däribland d5 manuell och d5 aut ej awd och gillade faktiskt den manuella bäst, jag har iof aldrig kört något annat än manuell så det kanske inte är så konstigt. Kändes som att det var bättre klipp i den. Enda oron är väl om den är säljbar sen, känns som att "alla" tar automat. Jämförde med en bmw 520d och tyckte nog att volvon gick lika bra och hade trevligare motorljud.

/Johan
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
d5 är enlight mig ett bättre köp då du 205 hk istället för 163 för en liten peng.. Polestar kommer att släppa trimmsatser till dessa motorer i januari som man kan välja till då man beställer en nya volvo.. 2.4d 163hk motorn kommer hamna på ca 200hk och d5 205hk kommer att hamna på cirka 230hk. Andrahansvärdet för bilen kommer att bli högre då du väljer polestar till. Min pappa kommer att köpa en Röd Volvo v70 d5 awd Aut. medpolestar plus med r-design. Enligt mig så tror jag r-design är också ett bra köp då får med utrustningsnivån momentum som är värt 20 000kr 18" fälgar, plus lite bling bling som två stycken kromade avgasrör som är mycket trevliga att titta på. Även fronten är mycket snyggare med en del kromade detaljer. Utseendet blir mycket snyggare och den kommer att sticka ut ganska mycket från en del riktigt tråkiga Volvo v70II bilar. Att det står d5 istället för 2.4d på bakluckan kommer att ge mer status till din nya bil.
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Jag vill även påpeka att den som har/haft en volvo d5 185hk av förra generation och som vill byta upp sig till lite bättre fartresurer kommer inte bli nöjd om den köper en ny Volvo V70II d5 205hk. Den har samma fartreseruer som den äldre d5.an. Det beror på att Volvo V70II är tyngre plus att den ahr 25% mer luftmotstånd. Därför ska man köpa till polestar till nya d5.an. Den kommer då att accelerera 0-100 på 7.8s. Förra generationen Volvo V70 med d5 (185hk) och dagens generation Volvo V70 d5 (205hk) går båda exakt 0-100 på 8.5s

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]