Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
modetime skrev:Tack skall kolla Eco-safe kursen...

Gör det. Iallafall innan så fick man kursen gratis om man köpte en miljöbil. Iofsig klassas ju inte din som en miljöbil, men det är ju iallafall en DRIVe, så det kanske går ändå!

Jag är ganska säker på att förbrukningen kommer sjunka med tiden. Låt den få några fler mil! Mät upp den vid pumpen också. Så du vet exakt förbrukning!
I alla dieselvolvo jag har kört har färddatorn visat för lite, vid pump brukar det bli ännu högre.

Ingen av diesel bilarna jag har haft har blitt snålare ens efter 7000 mil
modetime skrev:18 tum sommardäck med rätt tryck vad jag vet har inte kollat
Varför offra något så bra och själklart som AWD på en SUV för att spara några droppar bränsle och sedan hiva på feta sulor så att förbrukningen går upp i alla fall?
av Twendor
Kjører selv en XC60-2.4D(420NM)awd-my10. Bilen har kjørt ca 4000 km.
Er selv meget imponert over forbruke på denne. Landevei 600 km snitthastighet 73 km/h 0.700301(sommerdekk)
Bykjøring 300 km 0.8503(sommerdekk). Blandet kjøring 450 km 0.7804(vinterdekk med pigg/dubbdekk).
Min forrige bil V70N-awd-D5 (185 hk)automat lå omtrent på samme nivå i forbruk.
Virker som min bruker mindre enn Drive utgaven med Fwd, som er oppgitt med vesentlig lavere forbruk forbruk fra Volvo. Sommerdekkene mine er Pirelli P-Zero. Vinterdekkene Hakka 5-suv.
Drive skal være levert med lettrullende dekk, hvilken type sitter på din bil?
av swemax
Låter onekligen lite högt
jag körde igår Stockholm-Hudik tor höll 80, 100, 120 & 130 på GPS'en
en del fullgasomkörningar på växelfältsväg och jag stannade på 0.77 på datorn
visserligen en XC70 D5 manuell men ändå
höll på att glömma kör "eco" tryck = 2.6 i bak o fram däcken (215 65 16)
av CalleV70
Min första diesel, xc70-03, drog markant mindre efter 800 mil. Sedan D5-04 och nu D5-08 som har samma höga förbrukning som ny! Så detta med att dieselförbrukningen minskar efter 1000 mil, är delvis lite skröna??
Färdatorn mäter uppskattad. Det är ingen flödesmätare. Bästa svar är att tanka och mäta efter detta. Bränslevärmaren kan ta upp till 10 % som ej kommer med på datorn!
av modetime
VolvoB20 skrev: Varför offra något så bra och själklart som AWD på en SUV för att spara några droppar bränsle och sedan hiva på feta sulor så att förbrukningen går upp i alla fall?
Det kan man ju få tycka :lol: ekonomik i ena läget och inte logiskt när det gäller design ...Men det är snyggt :wink:
av modetime
Twendor skrev:Kjører selv en XC60-2.4D(420NM)awd-my10. Bilen har kjørt ca 4000 km.
Er selv meget imponert over forbruke på denne. Landevei 600 km snitthastighet 73 km/h 0.700301(sommerdekk)
Bykjøring 300 km 0.8503(sommerdekk). Blandet kjøring 450 km 0.7804(vinterdekk med pigg/dubbdekk).
Min forrige bil V70N-awd-D5 (185 hk)automat lå omtrent på samme nivå i forbruk.
Virker som min bruker mindre enn Drive utgaven med Fwd, som er oppgitt med vesentlig lavere forbruk forbruk fra Volvo. Sommerdekkene mine er Pirelli P-Zero. Vinterdekkene Hakka 5-suv.
Drive skal være levert med lettrullende dekk, hvilken type sitter på din bil?
Tack för svaret, tolkar det som att det verkar som något inte står rätt till med mitt exemplar..kanske behövs en nya mjukvara? Om din drar 0,7 och jag ligger på 0,77 med DRIVe.
Kör Pirelli P-Zero vad jag vet är det inga special däck/fälgar på XC60 DRIVe... Det känns inte som om XC60 DRIVe är en "riktig" DRIVe...Frågan är vad man gjort med 2.4D motorn eller har man bara plockat bort AWD..Detta bör inte räcka för att nå 0,6 blandad körning.
av Twendor
Det er ulike motorer som står i AWD og Drive utgavene.
Drive 2.4D-175 hk(420 nm)-enkelturbo.
Awd 2.4D-163(420 nm)-dobbelturbo i sekvens.
Mulig at Drive utgaven med enkelturbo må kjøres inn før forbruket synker?
Min forrige bil med D5-185 hk, gikk ned i forbruk etter ca fem mnd og ca 9000 km.
Håper at din vil få lavere forbruk og at du blir fornøyd.
av modetime
Twendor skrev:Det er ulike motorer som står i AWD og Drive utgavene.
Drive 2.4D-175 hk(420 nm)-enkelturbo.
Awd 2.4D-163(420 nm)-dobbelturbo i sekvens.
Mulig at Drive utgaven med enkelturbo må kjøres inn før forbruket synker?
Min forrige bil med D5-185 hk, gikk ned i forbruk etter ca fem mnd og ca 9000 km.
Håper at din vil få lavere forbruk og at du blir fornøyd.
Tack, det kan stämma.
Har nu fått svar från en av Volvos projektledare för DRIVe programmet. Han säger att Säljarna måste upplysa om att man skall använda 15" eller möjligen 16" fälg med rätt typ av däck för att komma ner i förbrukning och det kan skilja mycket om man använder en 18" fälg (8-10% mer är inte omöjligt). Då skall det bli intressant att prova nya vinterdäcken när jag får dem :D .
Vad gäller nya diselmotorer så är det inte så stor skillnad längre mellan en inkörd motor och en som gått lång som det var förr i tiden, men under de första 2000 milen så sjunker förbrukningen en del.
Jag får helt vänta lite och se och ta lite extra kostnad per/mil för snygga 18" fälgar :lol:
Han rekomenderade också 2.6 till 2.8 kg/cm2 ringtryck för att köra så snålt som möjligt.
Så nu vet jag lite varför...
Tack för alla svar.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]