Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
stampe skrev:Men tillbaka till trådstartarens inledande fråga: Dieselvärmaren luktar bränt.

Det gjorde min med vilket jag trodde på "inbränning", men när jag hissade upp bilen för att sätta på vinterdäcken upptäckte jag att plastskyddet (en förlängning på innerskärmen) smält av pga felmontering av denna, alt dieselvärmaren. Så gå ut och titta hur det ser ut strax bakom höger hjulhus fram.

Detta kommer förhoppningsvis att åtgärdas i veckan när nu programvara för dieselvärmaren skall laddas på, inkl. översyn varför direktstartsvalet inte fungerar. Det verkar ha gått troll i dieselvärmarna för MY10... :???:
Hmm, jag kollade in i fram höger hjulhus när jag la på vinterdäcken och såg vad man skulle kunna säga är ”värmebulor/bucklor” (dock inga smält/brännhål ännu) i innerskärmen, vad gjordes åt din innerskärm och värmare på servicen?
av stampe
Hmm, vad gjordes egentligen?

Ny programvara men inget nytt batteri vad gäller spänningsvarningen/att direktstart inte fungerade.
Innerskärmen hävdade dom att den skulle se ut så...? :shock:

Stod dock med en halvtrött/grinig son på kundmottagningen när jag fick detta besked och gjorde inget mer då, skall dock ta och ägna lite tid framöver åt att hissa upp bilen i lugn och ro för att bilda mig en uppfattning om det ser rätt ut eller inte.
av Bitez
hej lite info om mitt bekymmer jag nämnt vid början av tråden!

Att det luktade bränt gummi i början var visst bara i början, då jag inte kännt av ngt mera om det, å andra sidan kan jag inte aktivera min med tidur eller direktstart. Kan bara använda extra värmaren EFTER jag startar bilen, då min bil indikerar lågt batteri nivå. Jag har varit inne för det felet, teknikern mätte batteriet, och hans mät instrument indikerade "byt batteri!" Sjukt på en bil där värmaren användes en enda gång i c.a 15min och har rullat 50-60mil.

Åtgärden blev ett helt nytt batteri, samt en ny programvara. Jag har dock fortfarande samma fel, nu har bilen rullat c:a 200mil (3veckor) och jag kan inte använda värmaren varje dag, det tycker jag är (klar språk!) SKIT OCH BARA SKRÄP DE SÄLJER TILL EN! Fan ska man inte kunna använda värmaren mer en 1gång utan att "åka lika länge som värmaren varit igång..." kan ju volvo ta sin värmare och montera där solen inte skiner. Snacka om skojjare! Man kan ju inte kränga en produkt som jag inte kan använda. funderar på att ta upp det med ARN, då jag känner mig lurad. Jag tycker inte jag ska behöva åka lika länga som jag har använt värmaren varje gång. Borde faktiskt hålla mer än bara 1 uppvärmning i c.a 15min med tidur.

Blir bara så himla förbannat på allt skit man köper som inte fungerar! Iden är supergod, första gången jag använde den tyckte jag att det var nog det bästa jag har köpt bilvägen. Men efter en tur samma dag till Mariefred o tillbaka, tänkte jag aktivera Direkt start! Näh! Blåst igen! som sagt så har jag kört runt i c.a 200mil + nu, och kan fortfarande inte aktivera den två gånger utan att det går ngr dagar i mellan. så batteriet hinner ladda upp!

Man blir bara så trött :(
Det låter ju fortfarande som om det är något fel nånstans. Jag har kört den 2 gånger samma dag, inte så lång tid (10 minuter), men sedan inte kört mer än ungefär lika länge. Om den skall klara av att värma en timme (eller vad det nu står i manualen att man skall värma när det är kallt), så borde den väl klara minst 3*15 minuter, eller tar starten så mycket?
av AndS
Det är något fel på bil/värmare. Det är bara att fortsätta kontakten med er serviceverkstad. Låt bilen stå vid verkstaden så de kan testa och begär en lånebil under tiden. Vi kan köra värmaren många dagar i en följd och sedan endast 20-25km körning under dagen. Och under vårt 1,5år med bilen har den aldrig visat låg spänning hitintills.
av Bitez
Jahapp, får väl göra det då. då nämner jag även att det är 2:a gången jag lämnar in bilen!!!!! fixar de inte det denna gång också så blir det 3:e gången, efter det meddelar jag att jag vill reklamera bilen direkt! Inget jidder, inget tjafs!

man blir bara så himla trött!
av Bitez
Huuuaaaaa... Ikväll lämnade jag in bilen för rep. hihihi fick en C70 T5 cab i lånebil! Man ångrar ju att man inte fick en sådan lånebil i augusti :p
av mackson
Ja har med problem med min dieselvärmare.. Har en v70 d5 2006. Funkade fint för nån månad sedan men icke längre. Märkte att bilen var kall när ja kom ut. Provade då att starta direktvärmaren. Displayen visar först att den är på men efter nån sekund slår den av den.
Kände för nån dag sedan att det luktade bränt gummi när ja parkerat, kan det ha nåt samband med att det strular.

Nån som vet vad detta beror på. Kostnad för att laga eller går det att fixa själv. Garanti?

Tacksam för svar
Ny Kartuppdatering

Hade en V60cc-21 för ett tag sedan. Köpt[…]

Åkte till affären för handling. Al[…]

Nästa elbil från Volvo?

Hursom, får hoppas att det finns några[…]

Jag tycker att jag hör över/undertrycksl[…]