Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är erfarenheter som ovanstående som tar lite av glädjen med en helt ny bil. De första märkena - om än så obetydliga - kommer efter ett tag. En ny bil kan förstås inte se ny ut hur länge som helst, men det känns lika trist varje gång.

Jag saknar lite tiden då man körde omkring i en skorv från början av 90-talet och inte brydde sig. Nu gör jag en snabbkoll efter parkeringsskador varje gång jag kommer tillbaka till bilen. (Och min var inte ens helt ny vid inköp)
av Bitez
Jo, jag håller med. Vad skönt det va då begreppet med "vaxa bilen" var ngt helt främmande som bara freaksen höll på med. Nu har jag som är ändå väldigt amatör inom området säkert 3-4 flaskor av olika märken. som jag kör för hand typ var 3:e tvätt!

Men man vill ju ändå få sin bil repfri från ÅF!
av menbj0
Tog in pris för service på en S40, 12000 mil.
Haga Norra 6500 kr
Upplands Motor 5500 kr
Kristinanstads Automobil (Skåne) 4500 kr

Jag kommer inte att köpa på Haga Norra..
av perhall
mårre skrev:Köpte S80:an på UM i Akalla i september. Eftersom den var beg blev det inte leverans i "fina rummet" men det kan jag leva med. Vid leverans var bilen iordningsställd så att jag upplevde den som ny (bortsett från att det stod 4000 mil på mätaren). Då det var dags att göra en service var en tid bokad för att göra det, utan kostnad. Det hade inte hunnits med innan leveransdagen.

Som en anekdot kan tilläggas att när jag kört hem bilen efter servicen upptäckte jag att det rann någon vätska från bilen. När jag kände på den tyckte jag att det var motorolja och tänkte f..n också. Ringde till verkstaden och förklarade situationen och sa att jag kör inte en meter till med bilen. 20 minuter senare var två mekaniker på plats med en dunk olja! Dom kröp i under bilen och konstaterde att det läckte från bränslefitret bak vid tanken. Inte motorolja alltså. Killarna tog bilen tillbaka till verskstan, satte dit filtret på rätt sätt, fyllde på 15 liter diesel och körde tillbaka bilen inom tre kvart. Klantigt jobb från början kan tyckas men dom fixade trots allt sitt misstag med heder måste jag säga. Sen funkar inte värmaren men det har dom tagit på sig att fixa på garantin (se tråd "Direktstart av dieselvärmare"). Jag vet förstås inte hur andra ÅF hade hanterat situatonen. Vad tror ni?
Om man fixar saker så där bra blir man ju inte ens sur för att det var fel på bilen.
Hoppas de håller ut bara och inte börjar försämra servicen. Juust nu känns UM lite som Lexus när de startade i USA på 90-talet... otroligt bra service!
PH
av Bitez
Jahappp!!!1 då var man framme igen! då kan jag summera hela historien. Har ju som nämnt tidigare varit i kontakt med volvo centralt och berättat om det jag råkat ut för. Jag skulle då bli uppringt av mannen som råkar vara bilia ansvarig, dock så har han väl inte haft tid till att ringa tillbaka till mig. Så där blev det nobben.

Säljaren hade ju lovat mig en rabatt för lackskyddet, det backade han också ur och sa att priset jag fått var ju ett speciellt pris. Så summa summarum, så mycket för kundmedvetenhet! Riktigt illa om man frågar mig, men helt OK enligt Volvo centralt samt bilia (uppenbarligen då jag inte fått ngn ursäkt än... har ju BARA GÅTT nästan 1.5 vecka).

Jag är super nöjd med min bil, shit går som en dröm. Kommer nog behålla den låå...ng tid framöver. tips till alla som går o väntar på sina nya bilar: Ta med en rejäl ficklampa om ni ska hämta från bilia H.N, annars kommer ni bli blåsta i form av en himla massa mini repor.

Må väl...
Just i fråga om biltvätt litar jag mer på borstar än på människor. Människor gör värre misstag än maskiner.
StringerBell skrev:Just i fråga om biltvätt litar jag mer på borstar än på människor. Människor gör värre misstag än maskiner.
:-O) :shock:

Skojar du?! Dom bilarna jag såg var helt sönderrepade! Det var 1000 gånger fler repor än vad jag har efter ett års handtvättande. Detta INNAN kunden har fått bilen....
av Lövet
Fifth Gear testade 3 olika tvättmetoder för att se vad som repade en bil mest.

1. Biltvätt med borstar
2. Handtvätt med sämskskinn
3. Handtvätt med tvättskrapa

Vilken gav minst repor tror ni?

Svar: Biltvätten med borstar! Bevis finns på Youtube.

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]

Jag hittade på ett Amerikanskt forum en med […]

Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]

här sitter det