Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Arese skrev:
Krollspell skrev:
Lite tråkigt att alla trådar på forumet näatan alltid till slut hamnar på diskussioner om bränsleförbrukning hit och dit. Är vi så få kvar som gillar bilar, ser det som nått kul, ett intresse? Eller tycker alla att det är så kul med en Drivebilarna lr diesel? Känns snart som att vi ska be om ursäkt för att vi finns..

Tror att det beror på att de flesta som köper Volvo gör det mer på förnuft än känsla, då blir förbrukning viktigt. Bilarna är byggda för att frakta ungar, svärmor och blomma från A till B, inte att köra låga sjuor på ringen. I grunden tycker jag också att Drivekoncept odyl är bra och viktiga initiativ som är helt rätt för Volvo.

Fast så länge som långtradarna får vara 25 meter så föredrar jag +300 hk. Och bakhjulsdrift 8)

Mvh
Arese

Eftersom du för det mesta hackar på Volvo så skriver jag precis som förra gången jag skulle byta bil. Valet stod även nu (om jag inte skulle fortsätta med Volvo) mellan BMW 530-550 och Volvo S80 V8. Bmw är lite snabbare enl. fabriksuppgifterna, men å andra sidan leverar S80 298 hk på drivhjulen enl TV, med AWD och automat, så i verkligheten är inte skillnaden förmodligen särskilt stor om ens någon. Men 300 hk med 4 hjulsdrift är naturligtvis alltid sämre än 300 med bakhjulsdrift.. BMW är mycket bra bilar, det är mitt självklara val den dag jag inte köper en Volvo igen. Men S80 har även den fler fördelar övr 5 serien, bl a är den tystare. Jag tycker dessutom om instrumenteringen (snyggare), stolarna (ännu bättre nu), GPS:en osv.

Men smaken e olika och det är helt ok, men att skriva ner Volvo hela tiden som du gör är fan inte helt seriöst.

Volvos forum måste dessutom vara världsunikt, för inte på nått annat forum jag läst hackar och gnäller bilägarna som Du Arese så enormt mycket på sitt eget märke lr på oss andra som gillar det och köper dess bilar.. Så jäkla ledsamt och trist!

Och, jag arbetar inte på Volvo och åker inte heller leasingbil.
av Arese
Ledsen att du tar det på det sättet. Läs igen, jag håller ju med om att det är för stort fokus på bränsleförbrukning.

I min värld piggar diskussioner och olika åsikter upp. Inte hade väl alla vi som hänger här på forumet gjort det om vi inte hade ett engagemang för Volvo!?

Som sagt var, jag och min fru har köpt fyra nya Volvo sedan -06, det säger väl allt. Det innebär dock inte att man inte kan ha synpunkter på bilarna eller titta på alternativa märken. Ombyte förnöjer, testa nåt nytt och bli överraskad!

Hoppas att du blir nöjd med din nya bil, blir säkert en fin komfortkryssare!

Imorron hejjar vi på Quick-Nick, hejja hejja!

Trevlig helg
Arese
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Krollspell skrev:Färgen är väl kanske ett fegt val. Men att välja svart eller andra färger innebär tyvärr ett ständigt putsande och lackförseglande för att slippa se alla 1 000 tals "smårepor" som uppkommer på nolltid och syns så jäkla bra i solksken sen..! Silver funkar alltid. Fälgarna har jag inget val, jag ville igentligen fortsätta med Venator men dom är numera tillbehör och går ej att få från fabrik. Jag kan tydligen inte heller få Michelin HP utan det blir Pirelli.

Sen ville jag gärna ha R-paketet som är riktigt snyggt, men då försvann mina ventilerade stolar, tyvärr för det är faktiskt en jäkligt skön grej under sommaren. Aldrig kan man då bli riktigt nöjd ??:-/ Four-C försvinner också, men där känns sportchassiet med sänkningen på 20 mm roligare.
Silver är absolut inte fult, men känns vanligt. Jag lurar på solid vit nästa gång. Det är förresten den bästa färgen om man vill slippa se repor! :wink: Annars är Electric Silver väldigt snygg!

Det är synd att man bara kan få Pirelli PZero Rosso från fabrik. Fick byta alla 4 mina sånna pga obalans, och det blev Continental ContiSportContact 3 istället. Dom funkar väldigt bra!

Dnyamic-stolarna är väldigt sköna! Speciellt om man är lång, då får man lite extra stöd för låren! Sportchassit är en riktig pärla också. Den blir helt klart mycket "vassare" att köra!

Sen ang bränsleförbrukning så diskuterar jag gärna det. Vem har HÖGST förbrukning?! :mrgreen: :-)-) S80 V8 är så jäkla underbar så den är helt klart värd att suga i sig lite extra bensin! 8) Förresten, du tankar väl 98 oktan?
av Bitez
Wow, grattis! Mycket trevlig bil att åka omkring i låter det som. Har i.of aldrig testat en V8 eller en T6:a för den saken. Ser väl inte ut som en miljoner eller seriös spekulant då man kliver in i bilhallen. Mina provkörningar brukar oftast vara så att säljaren darrar av rädsla, "tänk om jag smiter iväg med bilen..." så de brukar alltid trycka på, och upprepa "jaha vi säger väl en 15min då?" "här.. testa och åk 10min..." Vilka pantade päron, de tror att man bestämmer sig för en bil i 3-400tkr klassen på 15.

Personligen så tycker jag att efter mycket volvo ägande så är de fantastiska. Säger bara en sak "volvo kan bygga bilar!" De må inte vara felfria, men, för dem pengarna jag har lagt ner på volvo bilar, så har jag aldrig varit ens i närheten av alternativa bilar.

Min senaste bil jag beställt, med all utrustning och dyl. så skulle jag landa på minst 100tkr högre om jag hade satsat på en 520d. Tyst, komfortabel, snabb, stabil. Måste nog säga att många bilar håller inte måttet då man ligger mellan 180-200km/h i typ två timmar. Det är ju inte ngn klen maskin precis, 175hkr, 420Nm 2.4D shit! Rena muskel maskinen. Bättre får man leta efter. Men samtidigt måste nog jag poängtera att jag faktiskt har svårt för V70 bilar med 2.0F! <<<< hur kan man bygga en sån bil, och ha 2.0F motor!

Har många vänner som dillar om BMW o AUdi. Smaken är som baken som sagt. Men den dagen då jag kan köpa en AUdi eller Bmw, med snarlik utrustning som volvo, samma prestanda, samma kraft, och samma peng. Kan jag möjligtvis kanske fundera 5-10min. Sen så måste de ju även vara lika snygga också! ;)

Ha det gott!
Användarvisningsbild
av Krollspell
XC90_Executive skrev:
Silver är absolut inte fult, men känns vanligt. Jag lurar på solid vit nästa gång. Det är förresten den bästa färgen om man vill slippa se repor! :wink: Annars är Electric Silver väldigt snygg!

Det är synd att man bara kan få Pirelli PZero Rosso från fabrik. Fick byta alla 4 mina sånna pga obalans, och det blev Continental ContiSportContact 3 istället. Dom funkar väldigt bra!

Dnyamic-stolarna är väldigt sköna! Speciellt om man är lång, då får man lite extra stöd för låren! Sportchassit är en riktig pärla också. Den blir helt klart mycket "vassare" att köra!

Sen ang bränsleförbrukning så diskuterar jag gärna det. Vem har HÖGST förbrukning?! :mrgreen: :-)-) S80 V8 är så jäkla underbar så den är helt klart värd att suga i sig lite extra bensin! 8) Förresten, du tankar väl 98 oktan

Ja Pirelli var inte vad jag ville ha kanske. Jag kommer även att försöka sälja fälgarna och skaffa en uppsättning Venator, vet inte varför men jag gillar dom.

Bränsleförbrukningen är starkt överdriven ang. V8:an. Normal landsvägskörning är det inga som helst problem att ligga runt 0.9 l/mil. Många motorsvagare turbomodeller med automat är i princip lika törstiga. Jämfört med BMW 550 -06 som jag fick prova under en heldag , 22 mil så var S80 V8 snålare, trots 4 hjulsdriften. Nya T6:an vet jag inte hur den är men den gamla fram till -05 var snålare men det skiljer nästan 50 hk och ingen 4 hjulsdrift i stället.

Ja, jag tankar t o m alltid V-Power, det gjorde jag på T6 med. Vet inte om det gör någon skillnad men det gör ingen skada iaf.

Hur är ljudnivån på Continental ContiSportContact 3 mot Pirelli/Michelin?
av perhall
Jag tycker faktiskt att S80/BMW e60 är rätt lika, vi har/har haft båda i familjen och i ärlighetens namn är det tvärtemot vad man kan tro inte jättestor skillnad. De är ungefär lika rymliga, tysta, bekväma... jag tror inte heller skillnaden i förbrukning är stor mellan 550 och S80 V8. Men Volvon har helt klart trevligare motorljud! Håller med om att instrumenteringen är klart snyggare i Volvo, men BMW:ns GPS håller jag för att vara bättre (Professional). Även BMW:s komfortstolar är grymma (men dyra).

Fantastiskt roligt att du har köpt en S80 V8! Jag skulle nog själv föredra en sån framför 550... för 5-serien är nu en mycket gammal modell. Men det blir tufft för Volvon när nya 5-serien kommer...

PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Krollspell skrev:Hur är ljudnivån på Continental ContiSportContact 3 mot Pirelli/Michelin?
Jag tycker att det är ungefär samma. Continentaldäcken ger samma grepp, men betydligt bättre hållbarhet än Pirelli P Zero Rosso som brukar gå under namnet "suddgummi" här! :wink:
Användarvisningsbild
av Krollspell
XC90_Executive skrev:
Krollspell skrev:Hur är ljudnivån på Continental ContiSportContact 3 mot Pirelli/Michelin?
Jag tycker att det är ungefär samma. Continentaldäcken ger samma grepp, men betydligt bättre hållbarhet än Pirelli P Zero Rosso som brukar gå under namnet "suddgummi" här! :wink:
Vad kör du eller ni adra på för vinterdäck?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Tack för alla kommentarer!

Jag kommer att ha ett par fabriksnya Balius 8 x 18", aldrig körda till salu om det finns någon intresserad?

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 279517.htm

Vet inte riktigt hur oket och slangen i frå[…]

945-92 Generatorbyte

Det kanske skiljer på årsmodeller var […]

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter e[…]

Tidigare inlägg om att det krävs en ex[…]