Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Krollspell skrev:Att försöka slå sig in på volymmarknaden med ett gäng Ford dieslar toppat med den nya D5 som bl a kritiseras hårt i utländska test men även i svensk press för sin bullrighet och törst?
Lite länkar som stödjer detta? Har inte läst någonstans att nya D5 kritiserats för buller och törst?

Till och med AMS har idel lovord för nya D5, speciellt ihop med det nya sportchassit.
http://www.automotorsport.se/news/17407 ... vo-s80-d5/

ViB testade den i V70 i senaste numret och beskriver den som "en riktig pärla" som är härligt stark i alla lägen och med avsevärt lägre förbrukning mot tidigare.
Jag har provat nya 2.4D och inte vet jag om det var någon större skillnad jämfört med gamla 185hk D5. Låter lika och går väldigt likt.
andreas_lofgren skrev:
marcbe skrev: Vad är det som säger att en bil som presterar 300hk från en bensin-V8 är mer premium än en bil som presterar samma 300hk från en kombination av dieselmotor + elmotor?
Ljudet och känslan. Diesel har man i grävskopor.

Bensinsförbrukning är närmast att anse som akademiskt (jag vet att EU plus motorjournalister tycker annorlunda) i bilar som kostar kanske 7000-10000kr netto i månaden bara i värdeminskning.
Jag håller med Andreas. Tar volvo bort de större motorerna och satsar på fyror osv så tappar de en kund här iaf. För min del försvinner bensinräkningen i värdeminskningen vilken är mycket större, så en liten diesel är ointressant för mig. Då blir det tyskt vid nästa byta.
Krollspell skrev:Nog är ni väl ute och cyklar ni som påstår att inte prestigebilar drar uppmärksamhet och glans, status runt ett bilmärke? Subaras Impreza? Golf GTI, Audi Qutattro, Volvo 760GLE gav enorm reklam 1982 och banade väg för 740 modellerna? Saab Turbo på 80 talet, XC90 när den kom etc m fl. ? Det är ju inte för intet Volvo alltid lanserat "top of the line" bilarna först?

Att försöka slå sig in på volymmarknaden med ett gäng Ford dieslar toppat med den nya D5 som bl a kritiseras hårt i utländska test men även i svensk press för sin bullrighet och törst?

Att påstå att 2.5 FT som har sitt ursprung från 1991 är en motor att ha kvar? Med automat dessutom nästan lika törstig som en V8:a med AWD + 245 däck + 1800 kg och dessutom minst 85 hk mer och 440Nm?

Den marknaden är stentuff med massa volymtillverkare som erbjuder samma sak till betydligt lägre priser? Tror ni att det är lättare? Nej knappast. Ett märke som inte vågar sticka ut hakan med att utmana dom bästa är i mitt tyckte helt identitetslösa.

Du so mskriver om BMW 550 så har jag skrivit tidigare om här, att jag valde länge mellan en 550 och S80 V8, men jag tyckte och tycket att S80 är på samma nivå (inte status) lite färre hk men t ex tystare. Vad är det för teknik som du saknar?

Bara gratulera BMW och Audi framöver då.
Teknik eller attribut som en eller flera av premiummärkerna har som Volvo saknar;

400 hk+
500 hk+
600 hk+
V10
V12
Direktinsprutning (bensin)
7-växlad aut
8-växlad aut
dubbelkopplingslåda (kopplat till motorer med effekt)
bakhjulsdrift
launch-control
lätt-hybrid
full-hybrid
aktiv styrning
luftfjädring
internetuppkoppling
osv
osv

Listan kan göras lång. Det jag främst avsåg med teknik var drivlina, gadgets köps nästan alltid in. På drivlinefronten anser jag att Volvo troligen alltid kommer att vara "tvåa på bollen". Bäst då att sikta in sig på att vara bäst på nåt annat.

Efter 10 år som mgmt konsult har jag stött på många företag som har kraftigt luddig uppfattning om varför och för vem man finns till. De bilintresserade köparna har redan ett antal andra tillverkare pinpointat, bätttre då att vara bäst på nåt annat - de företag som försöker vara bäst på allt är dömda att misslyckas. Jag tror att satsningen på praktiska och komfortabla kombibilar och suv "light" för barnfamiljer är rätt väg att gå för Volvo. Sen kan man kanske kosta på sig nischprodukter som C30 eller en sportig S60 för att bredda programmet men jag tror att en försvinnande liten del av Volvos kärnköpare bryr sig om körglädje, motorsport eller V8 motorer.

Mvh
Arese
andreas_lofgren skrev:
marcbe skrev: Vad är det som säger att en bil som presterar 300hk från en bensin-V8 är mer premium än en bil som presterar samma 300hk från en kombination av dieselmotor + elmotor?
Ljudet och känslan. Diesel har man i grävskopor.

Bensinsförbrukning är närmast att anse som akademiskt (jag vet att EU plus motorjournalister tycker annorlunda) i bilar som kostar kanske 7000-10000kr netto i månaden bara i värdeminskning.
Exakt, min BMW har ett restvärde om 40% efter 2 år, vem bryr sig om den drar nån deciliter extra då!? Sätter jag mer än gärna upp på nöjeskontot!

Dieselmotorn har väl egentligen bara verkningsgraden som fördel gentemot ottomotorn som ger mer effekt, jämnare gång, trevligare ljud och bredare register.

Diesel är djävulens bränsle; exploderar av sig självt och brinner sakta...

Mvh
Arese
Arese skrev:. Sen kan man kanske kosta på sig nischprodukter som C30 eller en sportig S60 för att bredda programmet men jag tror att en försvinnande liten del av Volvos kärnköpare bryr sig om körglädje, motorsport eller V8 motorer.
Men man behöver inte heller skriva folk på näsan vad motorintresse och körglädje egentligen är. För vissa är en ultra sofistikerad premiumvagn med allt tänkbar elektronik rena döden för körupplevelsen och grenar hellre en tvåhjuling eller en gammal engelsk Morgan, eller vad du vill.
StringerBell skrev:
Arese skrev:. Sen kan man kanske kosta på sig nischprodukter som C30 eller en sportig S60 för att bredda programmet men jag tror att en försvinnande liten del av Volvos kärnköpare bryr sig om körglädje, motorsport eller V8 motorer.
Men man behöver inte heller skriva folk på näsan vad motorintresse och körglädje egentligen är. För vissa är en ultra sofistikerad premiumvagn med allt tänkbar elektronik rena döden för körupplevelsen och grenar hellre en tvåhjuling eller en gammal engelsk Morgan, eller vad du vill.
Ursäkta, inte meningen att trampa på ömma tår!

Teknikutveckling kan vara ultratråkig också, en Prius är så tråkig att klockorna stannar

Min poäng är att det börjar bli trångt med märken som försöker marknadsföra sig med "sportiga" attribut. Jag tror inte att Volvo har något annat tillföra i det gänget, bättre att hitta en egen nisch. För min del får Volvo gärna ha överstyrda chassin och monstermotorer men jag tror inte att det skulle generera särskilt mycket merförsäljning.

Mvh
Arese
henka35 skrev:Jag har provat nya 2.4D och inte vet jag om det var någon större skillnad jämfört med gamla 185hk D5. Låter lika och går väldigt likt.
Har själv bytt från gamla D5 185 till nya D5 205 och upplever inga likheter alls. 185 hk hade en grym ketchupeffekt och lät massor och tröttnade innan rödgränsen, nya drar jämt över hela registret som en elmotor, tyst dessutom.
Arese skrev:men jag tror att en försvinnande liten del av Volvos kärnköpare bryr sig om körglädje, motorsport eller V8 motorer.

Mvh
Arese
Man kan vrida och vända på det i evigheter, den typiske Volvoköparen i Sverige är knappast representativ för de andra länder där Volvo inte har hemmamarknad.
Oavsett om prestigebilarna säljer bra eller ej tillför det ju ett mervärde till märket som är ovärderlig om korrekt hanterad. Nu tillverkar ju förtillfället inte Volvo någon R-modell men hade man gjort det så vore det onekligen positivt för Volvo som bilmärke - även om bilmodellen i sig inte sålt guld. Prestige, image, R-design med status etc. Audi med sitt S-line pkt och Quattro är ett bra exempel.

Det handlar bara om att våga satsa, tråkigt bara att marginalerna för det nu är obefintliga.
En liten fundering om trådskaparen. Halifax blev medlem igår kväll, "avslöjade" sen att Volvo ska sluta med sina kraftfullaste motorer. Lämnade inga uppgifter om vilken sorts motorer som ska ersätta dom. Halifax återkom sen inte till forumet för att delta i uppföljningen eller svara på frågor om sina källor. Är man bara lite konspiratoriskt lagd så verkar det hela vara ett klumpigt försök till varumärkessabotage riktat mot Volvo. Vad tror ni?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]