Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av najk
Helmsman skrev: Skämtar ni eller!? Jag varken jagar eller kör off-road, men däremot kör jag med fyrhjulsdrift p g a de överlägsna köregenskaperna. Volvo gör inte världens roligaste bilar, men jag vill ha säkerhet och då vi kör upp till Åre (2-3 ggr/år) kan jag inte tänka mig något bättre att sitta i (om man inte vill köpa monster-SUV). T o m de få snödagar vi har i Sthlm gör att det är värt att driva på alla 4. Jag tror Volvo kommer förlora på att erbjuda XC med FWD. Det bara skriker vilja-men-inte-kunna att köpa XC utan AWD!
Jag tycker det är bra att Volvo anpassar modellutbudet till alla tänkbara målgrupper. Vi har ju alla olika behov.
Det är ju fantastiskt att du känner att du har hittat rätt bil när du kör upp till Åre och parkerar nedanför barnbacken i Björnen!
av Amli
Jag personligen skulle aldrig köpt en XC70 som är FWD men jag måste ändå säga att jag tycker det är bra att valmöjligheten finns. Det är ju upp till var och en om man vill ha eller behöver AWD. Tycker inte det är värre än att välja R-design till en V70 2.4D...
Om jag inte minns fel var det ju även ett väldigt skriveri om XC90 när den lanserades, att det var inte en "riktig" SUV med lågväxel m.m. Visade sig fungera ganska bra ändå...
av joz
Arese skrev:
Helt rätt, det värsta hindret grannarna på gatan passerar med sina XC är trottoarkanten på väg upp på garageinfarten....

Framhjulsdrift tror jag är helrätt för XC målgruppen. BMW X1 finns förövrigt med enbart bakhjulsdrift.

Mvh
Arese
Jag kan nog tänka mig att det är många som tycker den extra markfrigången är bra. Vägbularna och då särskilt spårvidshindren (som låga fordon ofta till och med går mot) ökar ju hela tiden. Med bättre markfrigång går det att hålla en jämnare hastighet och dessutom köra mindre ryckigt vilket är bra både för komfort och miljö. Så beroende på var man bor passerar man nog många fler hinder än garageuppfarten. Sen kan man kanske tycka att prisskillnaden för lite högre markfrigång och annorlunda utseende på fronten är på tok för högt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joz skrev:
Arese skrev:
Helt rätt, det värsta hindret grannarna på gatan passerar med sina XC är trottoarkanten på väg upp på garageinfarten....

Framhjulsdrift tror jag är helrätt för XC målgruppen. BMW X1 finns förövrigt med enbart bakhjulsdrift.

Mvh
Arese
Jag kan nog tänka mig att det är många som tycker den extra markfrigången är bra. Vägbularna och då särskilt spårvidshindren (som låga fordon ofta till och med går mot) ökar ju hela tiden. Med bättre markfrigång går det att hålla en jämnare hastighet och dessutom köra mindre ryckigt vilket är bra både för komfort och miljö. Så beroende på var man bor passerar man nog många fler hinder än garageuppfarten. Sen kan man kanske tycka att prisskillnaden för lite högre markfrigång och annorlunda utseende på fronten är på tok för högt.
Upplever motsatsen, t.o.m vanliga V70 är ju megahög under och massor med folk sänker dem ju därför, för det ska råka ta i får man ju ut och bröta i skogen, hade V70 innan och det tog aldrig i trots körning i terräng t.o.m. De olika XCnas högre markfrigång gör ju att man får köra saktare, höjden gör att bilen inte alls är lika stabil. Med V70 var det inga problem att ligga i 200 på autobahn, med XC så så sitter rman ju högre upp och det går inte lika stabilt i 200.
av Arese
VolvoB20 skrev:
joz skrev:
Arese skrev:

Mvh
Arese
Upplever motsatsen, t.o.m vanliga V70 är ju megahög under och massor med folk sänker dem ju därför, för det ska råka ta i får man ju ut och bröta i skogen, hade V70 innan och det tog aldrig i trots körning i terräng t.o.m. De olika XCnas högre markfrigång gör ju att man får köra saktare, höjden gör att bilen inte alls är lika stabil. Med V70 var det inga problem att ligga i 200 på autobahn, med XC så så sitter rman ju högre upp och det går inte lika stabilt i 200.
Återigen instämmer jag B20; Provkörde en XC70 D5 på min normala "provåkarsträcka" där det bland annat ingår 2 mil smal, kuperad och kurvig 70 väg på landet som erbjuder mycket utmanande körning om man tar i lite. Var fullkomligt livrädd efter några entusiastiska svängar då jag snudd på trodde att skåpet skulle välta, hög och mjuk som den är. V70 känns avsevärt säkrare vid snabba sidledsförflyttningar, särskilt under inbromsning, även om den såklart helst också hoppar över dylika övningar.

XC är byggd för amerikanska hemmafruar, då funkar den säkert kanon. De är nog totalt ovetande om, och ointresserade av, om bilen har AWD eller FWD. Bra att Volvo erbjuder möjlighet till FWD då det även sänker bränsleförbrukningen.

Mvh
Arese
av Arese
XC90_Executive skrev:Det är dock skillnad med aktivt chassi (Four-C).
De amerikanska hemmafruarna märker nog inte om de har Four-C heller :D

Allvarligt talat så upplever jag att Four-C håller emot krängning men delvis flyttar problemet till däcken som liksom studsar och ibland hasar mer vid hårdkörning.

Men den här övningen är nog av akademiskt intresse, ingen köper väl en Volvo för att köra fort? Särskilt inte en XC.

Mvh
Arese
Kanske är det så. Jag har jämfört V70 och XC70 (plus en massa andra bilar) på Volvos testbana. V70 går givetvis bättre i kurvorna, men XC70 tycker jag går bättre än väntat. Det är med Four-C. XC90 V8 R-design är en överraskning kan jag säga, den går faktiskt väldigt bra på bana! Som natt och dag jämfört med en "vanlig" XC90.
av Amli
Jag har Four-C chassi på min och jag kan instämma att skillnaden är stor. Jag jämförde nyligen med en V70 T6 (utan Four-C) och när jag kör på advance så kränger den mindre än T6:an gör i kurvorna. Sen kan man förstås inte trolla bort den lite högre tyngdpunkten.
Nu kör jag visserligen i princip aldrig på den inställning utan använder oftast Comfort eller Sport och de gör sig bättre för biltypen. Men ändå...
av Halvmas
najk skrev:
Helmsman skrev: Skämtar ni eller!? Jag varken jagar eller kör off-road, men däremot kör jag med fyrhjulsdrift p g a de överlägsna köregenskaperna. Volvo gör inte världens roligaste bilar, men jag vill ha säkerhet och då vi kör upp till Åre (2-3 ggr/år) kan jag inte tänka mig något bättre att sitta i (om man inte vill köpa monster-SUV). T o m de få snödagar vi har i Sthlm gör att det är värt att driva på alla 4. Jag tror Volvo kommer förlora på att erbjuda XC med FWD. Det bara skriker vilja-men-inte-kunna att köpa XC utan AWD!
Jag tycker det är bra att Volvo anpassar modellutbudet till alla tänkbara målgrupper. Vi har ju alla olika behov.
Det är ju fantastiskt att du känner att du har hittat rätt bil när du kör upp till Åre och parkerar nedanför barnbacken i Björnen!
Jag kommer beställa en XC60 med FWD inom kort och för mig spelar självklart ekonomin in eftersom det är fråga om en tjänstebil i mitt fall. För mig passar modellen perfekt då min nuvarande skrapar i på vissa skogsvägar jag åker på under jakten ett fåtal gånger per år. Min nuvarande AWD har jag endast haft rejält med glädje av 1 gång de här 3 åren och det var när jag forcerade en oplogad uppförsbacke med 1.5 dm blötsnö. Det hade jag aldrig klarat av med FWD. För mina behov räcker således FWD och jag finner inga behov av att släpa runt 80 kg extra bara för sakens skull då jag till 70 % kör i Stockholm. Men visst AWD är klockrent vid flera tillfällen och ger en ökad säkerhet men även en falsk sådan då man inte känner av hur halt det egentligen är.

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]