Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
ztaffans skrev: En annan sak som jag saknar från V50´n var att man kunde ställa in tiden och aktivera värmaren under färd.
Nu måste man ställa bilen och sedan ställa tid och aktivera värmaren.
Även detta är en medveten förändring från Volvo för att man inte ska hålla på med annat medan man kör. Har viss förståelse för detta men saknar ändå funktionen.
Det är en funktion som jag oxå saknar. Väldigt smidigt på V50 som sagt.
Funkar på V70N också men är numera utspärrat för volvo tycker som vanligt inte att volvoförare har hjärnkapacitet och inteligens nog att kunna hantera något så ansvarsfullt som detta på egen hand.

Ruskigt irrriterande att inte kunna ställa in tiden medans bilen tex går på tomgång på parkeringen.

TV och navi är väl också utspärrade när bilen rullar, eller har jag fel. Också grymt irriterande, så tur är har jag ju eftermarknadsprylar i bilen istället för original så tjejen kan ju titta på TV/ Film, leta resmål i Navin osv medan jag kör.
av JHg
Volvos original (inbyggda) NAVI är inte spärrad.
Jag hade den i min V70 D5 MY04 innan och nu i min V70 2.4D MY10.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JHg skrev:Volvos original (inbyggda) NAVI är inte spärrad.
Jag hade den i min V70 D5 MY04 innan och nu i min V70 2.4D MY10.
Wow... fantastiskt..... en liten frihet kvar alltså :-)
av CalleV70
ska jag åka 0700 ställer jag värmaren på 0715. Då är den tillräkligt varm när jag kommer och värmaren drar mindre bränsle + batteri. Detta då jag endast kör 10 min. Går den i 30 min bör jag köra bilen minst lika länge. Därför sätter jag på separat batteriladdare på vinternvarannan vecka
Användarvisningsbild
av AndersP
CalleV70 skrev:ska jag åka 0700 ställer jag värmaren på 0715. Då är den tillräkligt varm när jag kommer och värmaren drar mindre bränsle + batteri. Detta då jag endast kör 10 min. Går den i 30 min bör jag köra bilen minst lika länge. Därför sätter jag på separat batteriladdare på vinternvarannan vecka
Hur länge kör du värmaren tror du ?
Räcker det att ladda en natt eller ?
Laddar du när du får varning på låg battnivå?
Vilken laddare kör du med ?
Användarvisningsbild
av len
Tilläggas att vissa veckor kör jag bara 2 x 7 minuter /dag och då klarar inte batteriet. Har haft D5 de sedan -03 (21000 mil)så man vet att när det är griskallt, så måste man då mellanladda. Kör med ctex som inte överladdar. Har kopplat in sladd i motorrummet på pluspol samt jord (där du fäster startkablar) så jag bara snabbkopplar laddaren till eluttag hemma. Kan även stänga huven och låsa. Tar 1 minut! På morgonen ett friskt batteri
Användarvisningsbild
av Bowe
Verkar ha lite samma problem att värmaren ej vill vara med i alla lägen, detta noterat efter 35 mil och några kalla mornar. En undran som bevisar min okunnighet om batterier, bör jag öppna locken till cellerna vid laddning över natten eller kan ev. gas sippra ut på något annat ställe på batteriet? ??:-/
av swemax
Bowe skrev:Verkar ha lite samma problem att värmaren ej vill vara med i alla lägen, detta noterat efter 35 mil och några kalla mornar. En undran som bevisar min okunnighet om batterier, bör jag öppna locken till cellerna vid laddning över natten eller kan ev. gas sippra ut på något annat ställe på batteriet? ??:-/
Om du inte kör ngn överladdning så behövs det ej (batteriet laddas ju när du kör å då sitter ju locken på)
av Ogya
Volvos dieslar har ju bränslevärmare, men 2,5FT lär ha elektrisk värmare. Fordrar den 230V-uttag eller går den på batteriet? Det senare låter ju mindre troligt, men hur ska annars lägenhetsinnehavare utan tillgång till garage kunna få en varm motor/bil?

Apropå dieselvärmaren: Värmer den kylvattnet enbart eller kommer värmen in i kupe'n på något sätt? Då menar jag när tiduret används och motorn är avstängd.

MVH
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja till 2.5FT måste du ha ett 230V uttag.

Dieselvärmaren värmer kylarvattnet och kupén.

/Kalle
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
V70 2.0F gnisslande ljud

Garanterat bussningarna, vid fukt så smö[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots a[…]

Atomat