Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwtomas
Snart 100mil i nya bilen, summering så långt:
Inga skrammel ( som jag befarat jämfört med bmwn)
Otroligt bra väghållning med sportchassit.
Bra ljud i HP stereon, men den ar otroligt känslig mot mycket små repor på cd skivorna, (förklara det för dottern när detr är pippiskivan i)
Bränsleförbrukningen uppe i 0,7 men ligger på 0,68 landsväg med farthållare med moms på hastighetsbegr och omkörningar.
Retar mig lite på placeringen av 12v uttaget när man har världens vanligaste telladdare i går inte luckan stänga.

Återkommer efter fler mil.

Kul att folk kommer fram och säger- Fan vilken snygg bil.. När hörde man det om en volvo senast? :lol:
av swemax
Och välj till "hörlursuttag" i nästa bil så kan ungarna lyssna på sitt i hörlurar och du på ditt i högtalarna.
av bmwtomas
Swemax: det går alltså köra separat ljud i hörlursuttag och annat i högtalarna? Synd jag inte visste det...
Man skall väl förövrigt inte behöva köra allt genom usb, den är ju trots allt utrustad med cd så då skall det väl funka :roll:
Har aldrig i mina bilar haft en cd som är så känslig

Idag kom första missljudet..Öppnar v bakdörr och gummilisten i framkant tar i bstolpen och gnisslar som satan, kärringen bredvid på parkeringen vände sig om och undrade vad det var som lät men jag lugnade henne att den här gamla skorven har snart gått 100 mil, det blir så då ;)
av swemax
Japp!

Riktigt bra, de kan tillochmed lyssna på en annan radiostation tror jag
av Walle38
poseidon skrev:Har leverans på torsdag nästa vecka. 1.5 vecka från att de fick bilen. Vad gör de på verkstaden? Drag, spoiler och sportratt skall monteras. Tar väl 1 dag max?
Först synar man av bilen efter ev skador
Leverans service,med bla uppdatering av mjukvaror mont nr plåtar
Montering av div tillbehör tex dragkrok med besiktning
Sedan tvätt samt polering

Sedan är det ju förstås kanske inte den enda bilen som återförsäljaren sålt :)
av Bitez
Jag är också så nöjd som man kan bli med bilvalet. Efter lite självkritik har jag kommit framtill att jag är nog lite mera kräsen en medel. Jag tycker bilen i sig är som en dröm. Har funderat sedan dag ett då jag fick den levererad, och kommer inte på en enda bil jag kan äga som matchar denna V70. (då är ju även priset inräknat)

Mycket prestanda för pengarna, komfort utan dess like, bra väghållning, mjuk växling (aut) , drar ingenting! Har mätt till 7,4 i stockholm, och det är inte dåligt för denna enorma kärra med aut-låda.

Det ända jag är super missnöjd med, är hur man hanterar leverans och bemötande av kund då man vill beställa en bil. Jag hade en 5-7cm stor repa på lacken vid leverans, har haft problem med diesel värmaren. Hoppas att det inte blir ngr fler.
av bmwtomas
Nu är bilen hemma igen efter ett dygn på verkstad, detta besök fungerade helt problemfritt, verkmärtaren bad mig köra in bilen i vstaden så vi skulle titta på problemet tillsammans, (gnisslet i v bakdörr) mina synpunker togs emot med ett leende och självklart skall vi ordna detta, gå du in och hämta en demobil och använd den tills din bil är klar.
Och idag var den klar, och gnisslet borta, dörren justerad så att gummilisten inte tar i b stolpen, detta hade även börjat skapa små repor efter bara en vecka, hur hade stolpen sett ut om ett år?
CD spelaren har fungerat perfekt sista tiden (även pippiskivan) kan varit kondens på skivorna pga kylan???
Kondens låter troligt, cd-spelaren i min -08 har jag iaf aldrig upplevt som repkänslig.

Bitez: hoppas på att få din förbrukning, min nuvarande V70 2.5T automat är tööörstig....hämtar vår nya V70 2.4D Summum automat efter nyår!
av bmwtomas
Har nu kört 150 mil med en snitt förbrukning på 0,71, detta med 50% sommardäck 245 bredd, och 50% dubbdäck 205 bredd, ganska ok tycker jag, märker hur förbrukningen ökar rejält över 130 km/h.

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]