Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
nu har man uppdaterad mjukvaran i värmaren,undrar om det är nån som kan och vet förklara det här med "enl.hotline" lite närmare, så här stog det i ao-specifikation,

36001 varnar för låg batterispänning,inga felkoder vid avläsning

36002 cpm nerladdning mjukvara styrenhet enl.hotline.okej efter åtgärd.

30773452 cpm uppgradering
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Man får tacka för informationen, jag har kollat med min ÅF och jag är välkommen in på en lunch och uppdatering av programvaran :-). Min bil är tillverkad typ v37.
Användarvisningsbild
av AndersP
cyberlelle skrev:Fick höra att uppdateringen av programvaran som gjordes från v.35 blev fel, man råkade justera spänningsvakten åt fel håll så felet blev ännu värre. Det ska vara en ny version på gång, vet dock inte om den kommit ännu.
Jag fick min mjukvara(styrenheten) uppdaterad idag. Återstår att se om värmaren kommer att funka nu.
Min bil tillverkades V35, levererades V37.
Fanns denna nya uppdatering innan V37 borde väl ÅF ha fixat detta innan leverans kan man tycka,,,, :idea:
av Bitez
Jag använde min värmare 1gång c:a 15min. dag två och nästan 15mil senare tänkte jag aktivera direkt värmaren. Den gick inte igång med felet "för lågt batteri nivå!"

Åkte in till verkstaden, fick en ny mjukvara samt bytte batteriet. Nu verkar det ha ordnat sig. Har inte indikerat ngt fel än.
Användarvisningsbild
av AndersP
Bitez skrev:Jag använde min värmare 1gång c:a 15min. dag två och nästan 15mil senare tänkte jag aktivera direkt värmaren. Den gick inte igång med felet "för lågt batteri nivå!"

Åkte in till verkstaden, fick en ny mjukvara samt bytte batteriet. Nu verkar det ha ordnat sig. Har inte indikerat ngt fel än.
Ja det är väl själva f-n, om det som har hänt också innebär att det ska in en gång till för att få ett nytt batteri :-(O)
Jag som värmde imorse säkert 20 min och åkte 10-20 min, här ska värmas imorrn och se vad som händer
Användarvisningsbild
av 164E
AndersP skrev:
Bitez skrev:Jag använde min värmare 1gång c:a 15min. dag två och nästan 15mil senare tänkte jag aktivera direkt värmaren. Den gick inte igång med felet "för lågt batteri nivå!"

Ja det är väl själva f-n, om det som har hänt också innebär att det ska in en gång till för att få ett nytt batteri :-(O)
Jag som värmde imorse säkert 20 min och åkte 10-20 min, här ska värmas imorrn och se vad som händer
Efter uppdateringen av programvaran (ej byte av batteri) i min bil har värmaren fungerat utmärkt (både tidur och direktstart). Jag har kört värmaren ett antal gånger och än så länge har inte batteriet veknat.
av stampe
Själv har jag inplanerad verkstadstid nästa vecka för uppdatering av programvaran (iom problemet att den slår ifrån för låg batterinivå).

Dessutom spökar värmaren så att den inte går att direktstarta alls. Däremot kan jag ställa tiduret på t.ex. att vara varm om 20 minuter, då startar värmaren direkt (givet att batteriet är fulladdat dvs)
av Knasen
AndersP skrev:

Det finns ingen anledning att byta batteri, felet låg i mjukvaran.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag fick ny programvara utan att byta batteri tidigare i veckan och från att inte ha fått igång den alls så fungerar den kanon nu :-).

Tydligen låg gränsen för "lågt batteri" på 13V ... Nog för att den laddar på knappt 14V men min gamla V70 kom aldrig över 12.8V på batteriet.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]