I dagsläget konstaterar man att etanol är ett utmärkt bränsle. Problemet är snarare utbudet av motorer som bättre utnyttjar etanolens egenskaper. Egentligen är flexifuelmotorerna problemet eftersom man där aldrig kan utnyttja den fulla potenialen i etanolen, eftersom man fortfarande måste kunna tanka bensin. Flexifluel är dock helt rätt i en övergångsperiod från fossilbränslena (då med turbo och kompressor) men på sikt är optimerade etanolmotorer ett måste. Men trots det har motorn högre verkningsgrad med etanol i tanken, och lägre energiförbrukning, än med bensin. Är motorn optimerad för etanol är en bränsleförbrukning på en halv liter milen fullt rimligt utan att göra för mycket avkall på prestanda.
Det var ett politikersvar...

..
Etanol ger lägre förbränningstemp, vilket ger lägre verkningsgrad, vilket kan motverkar med högre förbränningtryck genom högre kompression eller överladdning. Etanol har ungefär 40% lägre energiinnehåll än ren bensin. Så långt är det rätt enkelt.
Men var får du en halvliter/mil utan för stort avkall på prestanda ifrån? Om vi antar att dagens miljödieslar är rätt OK optimerade och kan fås att dra strax under halvlitern (för 1400kg bil/100hk/blandad körning), kan man då öka effektiviteten på en ren etanolmotor ned till samma förbrukningsnivåer? Detta skulle vara är nästan 100% bättre utnyttjande av den inneboende energin i etanol vilken är ungefär halverad jämfört med diesel. Och dieseln är hyggligt effektiv idag, vilket alla som kört en utan tillsatsvärmare vintertid vet, det blir inte mycket överskottsvärme att kyla bort eller att värma bilen med...
Jag skulle gärna se någon form av källhänvisning till dessa uppgifter för att lära mig mer, och för att dämpa min skepsis i denna detalj.
/Thomas
PS: Förbränningstempen kommer tydligen av etanolens förgasningsegenskaper och effektivare förbränning med hjälp av den extra syremolekylen i etanolen.