Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jösses MattiasD, är du någon talesman för etanol? Jag har sällan eller aldrig hört någon gå igång så och ska predika för etanol så fort det kommer på tal.... Synd bara att inte övriga världens biltillverkare förstår lika bra som du hur fantastiskt det är :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
I dagsläget konstaterar man att etanol är ett utmärkt bränsle. Problemet är snarare utbudet av motorer som bättre utnyttjar etanolens egenskaper. Egentligen är flexifuelmotorerna problemet eftersom man där aldrig kan utnyttja den fulla potenialen i etanolen, eftersom man fortfarande måste kunna tanka bensin. Flexifluel är dock helt rätt i en övergångsperiod från fossilbränslena (då med turbo och kompressor) men på sikt är optimerade etanolmotorer ett måste. Men trots det har motorn högre verkningsgrad med etanol i tanken, och lägre energiförbrukning, än med bensin. Är motorn optimerad för etanol är en bränsleförbrukning på en halv liter milen fullt rimligt utan att göra för mycket avkall på prestanda.
Det var ett politikersvar... :wink: ..
Etanol ger lägre förbränningstemp, vilket ger lägre verkningsgrad, vilket kan motverkar med högre förbränningtryck genom högre kompression eller överladdning. Etanol har ungefär 40% lägre energiinnehåll än ren bensin. Så långt är det rätt enkelt.

Men var får du en halvliter/mil utan för stort avkall på prestanda ifrån? Om vi antar att dagens miljödieslar är rätt OK optimerade och kan fås att dra strax under halvlitern (för 1400kg bil/100hk/blandad körning), kan man då öka effektiviteten på en ren etanolmotor ned till samma förbrukningsnivåer? Detta skulle vara är nästan 100% bättre utnyttjande av den inneboende energin i etanol vilken är ungefär halverad jämfört med diesel. Och dieseln är hyggligt effektiv idag, vilket alla som kört en utan tillsatsvärmare vintertid vet, det blir inte mycket överskottsvärme att kyla bort eller att värma bilen med...
Jag skulle gärna se någon form av källhänvisning till dessa uppgifter för att lära mig mer, och för att dämpa min skepsis i denna detalj.

/Thomas
PS: Förbränningstempen kommer tydligen av etanolens förgasningsegenskaper och effektivare förbränning med hjälp av den extra syremolekylen i etanolen.
av MattiasD
Amli skrev:Jösses MattiasD, är du någon talesman för etanol? Jag har sällan eller aldrig hört någon gå igång så och ska predika för etanol så fort det kommer på tal.... Synd bara att inte övriga världens biltillverkare förstår lika bra som du hur fantastiskt det är :wink:
Nope, försöker bara balansera debatten, då den tyvärr ensidigt förespråkar diesel på detta forum. Synd att man tydligen inte kan göra detta utan att bli kopplad till Gröna bilister eller kallad "talesman".
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Funk skrev: Det var ett politikersvar... :wink: ..
Etanol ger lägre förbränningstemp, vilket ger lägre verkningsgrad, vilket kan motverkar med högre förbränningtryck genom högre kompression eller överladdning. Etanol har ungefär 40% lägre energiinnehåll än ren bensin. Så långt är det rätt enkelt.

Men var får du en halvliter/mil utan för stort avkall på prestanda ifrån? Om vi antar att dagens miljödieslar är rätt OK optimerade och kan fås att dra strax under halvlitern (för 1400kg bil/100hk/blandad körning), kan man då öka effektiviteten på en ren etanolmotor ned till samma förbrukningsnivåer? Detta skulle vara är nästan 100% bättre utnyttjande av den inneboende energin i etanol vilken är ungefär halverad jämfört med diesel. Och dieseln är hyggligt effektiv idag, vilket alla som kört en utan tillsatsvärmare vintertid vet, det blir inte mycket överskottsvärme att kyla bort eller att värma bilen med...
Jag skulle gärna se någon form av källhänvisning till dessa uppgifter för att lära mig mer, och för att dämpa min skepsis i denna detalj.

/Thomas
PS: Förbränningstempen kommer tydligen av etanolens förgasningsegenskaper och effektivare förbränning med hjälp av den extra syremolekylen i etanolen.
BSR har konverteren Saab 93 med Dieselmotor att gå på etanol, mer effekt och vrid jämfört med diesel och en förbrukning på 0.5 liter/mil.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Eller Saabs konceptbil med fördubblad effekt i en Ottomotor:

http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1973

Wikipedia ger lite mer info:

http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)
av bilgalen
De här E95 och E100 bilarna är definitivt intressanta. Men fortfarande så är det väl så att dessa inte fungerar när det är kallt? Redan dagens E85 bilar har ju vissa problem med det (därför det blir E75 i pumparna från november varje år).

Men OM man kan får till E100 bilar att fungera som de ska med en förbrukning som en modern diesel, då ska jag också sälla mig till skaran som hyllar etanol :)

Men eftersom inget annat land ens funderar på etanol så är jag ju väldigt skeptisk till att det är rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Skit samma vad som är bra för miljön eller motoreffekten.

Olja/Bensin tar ju snart slut lik förbannat eftersom vi kör slut på den på ca 100 år som tagit 100.000.000.000 år att bilda.

Då blir vi lik förbannat tvingade att köra på förnyelsebart som etanol, biodiesel, ft diesel, el osv....
av ragge
bilgalen skrev:Men eftersom inget annat land ens funderar på etanol så är jag ju väldigt skeptisk till att det är rätt väg att gå.
Nej, t ex räknas ju inte Brasilien där etanol har använts i årtionden, och där det nu har gått om bensin i volym. ;-)

/ragge s
av Halvmas
Ingen som har en ledtråd på när vi ev. får den till Sverige?
av MattiasD
bilgalen skrev:De här E95 och E100 bilarna är definitivt intressanta. Men fortfarande så är det väl så att dessa inte fungerar när det är kallt? Redan dagens E85 bilar har ju vissa problem med det (därför det blir E75 i pumparna från november varje år).

Men OM man kan får till E100 bilar att fungera som de ska med en förbrukning som en modern diesel, då ska jag också sälla mig till skaran som hyllar etanol :)

Men eftersom inget annat land ens funderar på etanol så är jag ju väldigt skeptisk till att det är rätt väg att gå.
Det råder en del delade meningar hurvida nödvändigt det är med sk vinterkvalitet av E85. Förmodligen behövs det inte i södra delarna av vårt land och många anser dessutom att det fnns bättre lösnngar än att blanda in mer bensin i etanlen, som t ex förvärmning av bränslet. Det är säkert så att vi har E85 för att billtillverkarna skulle kunna etanolanpassa sina motorer med minsta möjliga kostnad. Fördelen är att vi idag har många bilar för etanol att välja på. Nackdelen, ingen är optimerad för etanol och drar därmed onödigt mycket bränsle och etanolen får ett dåligt rykte. Fast det inte är fel på bränslet i sig, utan felet är de motorer biltillverkana erbjuder. Synd, för det missas allt för ofta i den allmänna debatten. Nä, sätt krav på biltillverkarna at ge oss bättre anpassade motorer för etanol. En 2.0FT från Volvo är kanske ett steg i den riktingen. Vad vet jag.

Du ska borde också tänka på vad din bil släpper ut, och inte bara se till förbrukning i volym.

Det finns många länder som satsar på etanol, t ex brasilien och usa. Och det börjar bli fler mackar i europa också. Det här är inga saker som sker över en natt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ska vi skippa etanolsnacket nu, det finns många andra trådar om etanolens för- och nackdelar.

/Kalle

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]